printlogo


کد خبر: 218968تاریخ: 1399/2/13 00:00
آلمان در اقدامی مغرضانه حزب‌الله لبنان را گروه تروریستی اعلام کرد
خدمتکار صهیونیسم

گروه سیاسی: وزارت کشور آلمان پنجشنبه گذشته با تروریست خواندن حزب‌الله لبنان تمام فعالیت‌های این گروه در خاک آلمان را ممنوع کرد. آلمان در حالی حزب‌الله لبنان را به تروریستی بودن متهم می‌کند که این گروه در سال‌های گذشته نقش مهمی را در مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم تکفیری بویژه داعش در خاورمیانه ایفا کرده است. 
به گزارش «وطن امروز»، خبرگزاری رویترز گزارش داد پلیس آلمان اوایل صبح پنجشنبه عملیاتی را با هدف دستگیری برخی اعضای حزب‌الله انجام داده است. پلیس آلمان در چند ایالت این کشور علیه انجمن‌های وابسته به حزب‌الله و پیروان این گروه به ‌طور همزمان وارد عمل شد و ساختمان مساجد و مراکز تجمع نیروهای وابسته به حزب‌الله را نیز مورد تفتیش قرار داد.
مقام‌های امنیتی آلمان مدعی هستند یکهزار و ۵۰ نفر از اعضای حزب‌الله در خاک این کشور فعالیت می‌کنند. 
طرفداران حزب‌الله و انجمن‌های نزدیک به آن از سوی دولت آلمان متهم شده‌اند از خشونت علیه اسرائیل جانبداری می‌کنند و موجودیت این رژیم را به‌رسمیت نمی‌شناسند.
«اشتیو آلتر» سخنگوی وزارت کشور آلمان نیز با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد این اقدام آلمان از آن حکایت دارد که دولت حتی در شرایط بحرانی نیز قادر به پیشبرد وظایف خود است.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز در گفت‌وگوی کوتاهی با روزنامه «دی‌ولت» آلمان گفت: حزب‌الله حق موجودیت اسرائیل را انکار می‌کند، با خشونت و ترور تهدید می‌کند و سامانه‌های موشکی خود را بشدت گسترش می‌دهد.
اقدام آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان به سرعت با تمجید آمریکا مواجه شد. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای رسمی از اقدام دولت آلمان علیه حزب‌الله لبنان تمجید کرد. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا درباره ممنوع شدن فعالیت‌های حزب‌الله در آلمان منتشر کرده، آمده است: «ما از آلمان بابت ممنوع کردن فعالیت‌های حزب‌الله در این کشور به‌طور کامل و همچنین بابت اقدام قاطعانه‌اش علیه افراد مظنون به حمایت از حزب‌الله تمجید می‌کنیم».
«اسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم در واکنش به اقدام خصمانه دولت آلمان علیه حزب‌الله لبنان، از این اقدام استقبال کرد و گفت: دولت آلمان را به خاطر تصمیمش در قرار دادن نام حزب‌الله به عنوان یک سازمان تروریستی ستایش می‌کنم. 
در میان کشورهای مسلمان تنها عربستان سعودی بود که از این اقدام استقبال کرد. وزارت خارجه رژیم سعودی با ابراز خوشحالی از اقدام دولت آلمان برای درج نام حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های تروریستی مدعی شد این اقدام می‌تواند موجب توسعه صلح و امنیت در جهان شود.
 
* چرخش ناگهانی مواضع دولت آلمان
آلمان در حالی حزب‌الله را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داده است که سال گذشته «نیلسن آنن» معاون وزارت خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه اشپیگل اعلام کرده بود برلین قصد ندارد شاخه سیاسی حزب‌الله لبنان را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار دهد. 
آلمان پیش‌تر بین شاخه سیاسی و شاخه نظامی حزب‌الله تفاوت قائل بود. زمانی که دولت انگلیس اسفند سال ۱۳۹۷ اعلام کرد شاخه سیاسی جنبش حزب‌الله لبنان را هم مانند شاخه نظامی این گروه به فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود اضافه می‌کند، آلمان اعلام کرد موضع بریتانیا، تاثیری در مواضع این کشور و اتحادیه اروپا نخواهد داشت و حزب‌الله لبنان را به عنوان یک گروه تروریستی نمی‌شناسند. با وجود اظهارات گذشته دولت آلمان نسبت به حزب‌الله لبنان اما به یکباره دولت این کشور  با یک چرخش ناگهانی برخلاف مواضع قبلی خود، حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی اعلام کرد. سوال اینجاست که علت این چرخش ناگهانی چیست و چرا دولت آلمان به یکباره مواضع خود را نسبت به حزب‌الله لبنان تغییر داد؟ به این سوال از چند منظر مختلف می‌توان پاسخ داد.
 
* همراهی با آمریکا برای فشار علیه ایران
وزارت خارجه آمریکا از سال ١٩٩٧ حزب‌الله لبنان را به عنوان «سازمان تروریستی» می‌شناسد و از سال ۲۰۱۵ هم قانونی را با عنوان «ممانعت از تامین بین‌المللی حزب‌الله» به اجرا گذاشته و افراد و نهادهایی را در ارتباط با این گروه هدف گرفته است. آمریکا در تمام این مدت تلاش کرده با هر ابزار ممکنی به حزب‌الله لبنان ضربه وارد کند و در همین راستا کشورهای دیگر را نیز تحت فشار قرار داده که با تروریست اعلام کردن حزب‌الله مانع فعالیت‌های این سازمان شوند.
تابستان سال 97 نیز مقامات آرژانتین به دنبال رفتار دولت آمریکا حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند، اقدامی که مدتی بعد در دستور کار دولت انگلیس نیز قرار گرفت. 
اهمیت حزب‌الله لبنان برای آمریکا فقط به مساله تعارض این گروه با رژیم صهیونیستی محدود نمی‌شود. حزب‌الله لبنان به عنوان یکی از گروه‌های مقاومت که رابطه نزدیکی با ایران دارد، به عنوان متحد و دوست استراتژیک ایران شناخته می‌شود. هدف مشترک ایران و حزب‌الله در دشمنی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی، این سازمان را به یکی از مولفه‌های اصلی امنیت ملی ایران تبدیل کرده است.  
دولت ترامپ که تمام قوای خود را بر ضربه زدن به امنیت ایران متمرکز کرده و به انواع حربه‌های اقتصادی، سیاسی و تهدیدهای نظامی متوسل می‌شود، این بار با تحت فشار دادن کشورها برای تروریست خواندن حزب‌الله لبنان و محدودیت فعالیت‌های آن، قصد دارد یکی از بازوهای امنیتی ایران در منطقه را تضعیف کند تا در نهایت بتواند به امنیت ملی ایران خدشه وارد کند. 
 
* ترس از انتقام خون سردار سلیمانی
نباید از این موضوع غفلت کرد که حزب‌الله لبنان در چند سال اخیر با اقداماتی که علیه گروهک‌های تروریستی تکفیری انجام داد، به یک نقطه ثقل برای تامین امنیت منطقه خاورمیانه تبدیل شده است که ضربه به آن امنیت خاورمیانه را نیز مورد تهدید قرار می‌دهد.
 ناامن شدن خاورمیانه به خودی خود یکی از استراتژی‌های آمریکاست تا بتواند به بهانه این ناامنی برای حضور نظامی در منطقه جا باز کند.  باید به این نکته توجه کرد که حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه بعد از ترور سردار سلیمانی با چالش جدی مواجه شده است و کشورهای منطقه و گروه‌های مقاومت، انتقام خون سردار سلیمانی را اخراج آمریکا از خاورمیانه اعلام کرده‌اند. همین امر باعث شده آمریکا موقعیت خود در منطقه را در معرض تهدید جدی ببیند، به همین دلیل است که راهبرد ناامن کردن خاورمیانه می‌تواند آمریکا را از این تهدید برهاند و تضعیف حزب‌الله در همین راستا می‌تواند به آمریکا کمک کند. 
اقدام آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان را نیز می‌توان در همین راستا و در جهت تامین منافع آمریکا در خاورمیانه تفسیر کرد. هماهنگی آلمان با منافع آمریکا امری است که اقدامات ضدایرانی اخیر آلمان به وضوح آن را نشان می‌دهد که نمونه‌های متعدد کارشکنی‌های آلمان در جریان توافقنامه برجام موید همین موضوع است. 
 
* واکنش حداقلی ایران به آلمان
اقدام دولت آلمان علیه حزب‌الله لبنان با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شد.
 موسوی اقدام دولت آلمان در اتهام به حزب‌الله لبنان با عنوان «ترویج مبارزه مسلحانه با ابزارهای تروریستی» را محکوم کرد و گفت: ظاهرا برخی کشورها در اروپا مواضع خود را بدون در نظر گرفتن واقعیات منطقه غرب آسیا و تنها با در نظر گرفتن اهداف ماشین تبلیغاتی رژیم صهیونیستی و رژیم سردرگم آمریکا اتخاذ می‌کنند. سیدعباس موسوی خاطرنشان کرد: تصمیم دولت آلمان در بی‌احترامی کامل آن کشور به دولت و ملت لبنان اتخاذ شده، زیرا حزب‌الله بخشی رسمی و مشروع از دولت و پارلمان این کشور و همواره یک حزب سیاسی تاثیرگذار در عرصه ثبات‌سازی سیاسی این کشور بوده که از پشتوانه وسیع مردمی در لبنان و منطقه برخوردار است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تصمیم دولت آلمان همچنین در بی‌تدبیری کامل علیه نیرویی اتخاذ شده است که جایگاهی کلیدی در مبارزه با تروریسم خشن داعش در منطقه داشته و دارد. از این جهت دولت آلمان باید پاسخگوی تبعات منفی تصمیم خود بر مبارزه با گروه‌های واقعی تروریستی در منطقه باشد.
اگرچه واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدام دولت آلمان امری لازم بود اما پاسخ دولت به این اقدام آلمان نباید محدود به این واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه باقی بماند، چرا که تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان تنها یک اقدام دیپلماتیک از سوی آلمان نبوده، بلکه یک مرحله از مجموعه اقداماتی است که در نهایت امنیت ملی ایران را هدف قرار داده است. 
ایران باید با همراه کردن کشورهای همسو و پیش کشیدن تعارضات ساختاری رفتار دولت آلمان در قبال تروریسم، سطح هزینه‌های دولت آلمان برای این اقدام را افزایش دهد. 
نباید از خاطر برد که دولت آلمان در حالی حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی می‌خواند که سال‌هاست از گروهک تروریستی منافقین که دستش‌ به خون چندین هزار ایرانی آلوده است و در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز نقش جدی بازی کرد، دفاع می‌کند و خاک کشورش را مأمن فعالیت‌های این گروه قرار داده است. دولت ایران باید با استناد به قوانین حقوق بین‌الملل، آلمان را به علت دفاع و همکاری با گروهک تروریستی منافقین در فشار دادگاه‌های بین‌المللی قرار دهد.

Page Generated in 0/0073 sec