printlogo


کد خبر: 218969تاریخ: 1399/2/13 00:00
مقامات روسیه در واکنش به ادعای آمریکایی‌ها تأکید کردند تحریم تسلیحاتی ایران سر موعد مقرر برداشته خواهد شد
دوئل روسی

گروه سیاسی: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه دارد. وزیر خارجه آمریکا در ادامه تلاش‌هایش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران مدعی شد ایالات‌متحده با استناد به «حقوقش تحت قطعنامه ۲۲۳۱» که «با توافق جامع هسته‌ای متفاوت است» برای تمدید این تحریم‌ها تلاش می‌کند.
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با «فاکس نیوز» درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طی ماه‌های آتی گفت: اکتبر امسال هر کشوری می‌تواند سلاح‌های متعارف به ایران بفروشد. ما رفتار بد ایران را دیده‌ایم. این دیوانگی است. برای همین ما از توافق خارج شدیم. وی افزود: حال باید مطمئن شویم که این تسلیحات به ایران فروخته نمی‌شود. ما با دوستان انگلیسی و فرانسوی‌ در ارتباط بوده‌ایم و به آنها گفتیم که این اتفاق درستی نیست. امیدواریم چین و روسیه نیز از این دیدگاه به مسأله نگاه کنند. پمپئو تصریح کرد: ما از تمام توانایی‌های دیپلماتیک خود استفاده می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که تا چندماه دیگر تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منقضی نشود. یک راه، رفتن به سازمان ملل است. این مقام ارشد آمریکایی مدعی شد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بسیار واضح است. این قطعنامه به وضوح توضیح داده که «طرفین» به چه معناست. این قطعنامه با برجام تفاوت دارد. ما یکی از طرفین هستیم و طرفین حق دارند که تحریم‌های تسلیحاتی را بازگردانند.
وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد: مسأله بازگشت به برجام مطرح نیست. ما تمایلی به این کار نداریم. آن توافق فاجعه‌بار بود. این هدف ما نیست. ما از ابزارهایی که در سازمان ملل داریم استفاده می‌کنیم تا تحریم‌های تسلیحاتی لغو نشود.
در همین حال برایان هوک، نماینده ویژه دولت ایالات‌متحده در امور ایران گفت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تهیه کرده است؛ پیش‌نویسی که با ۹ رأی موافق و بدون وتو شدن از جانب کشورهای روسیه، چین، انگلیس یا فرانسه قابل تصویب خواهد بود.  برخی دیپلمات‌ها اظهار کرده‌اند ایالات‌متحده آمریکا احتمالاً برای به دست آوردن رأی متحدان ایران یعنی روسیه و چین با مشکل روبه‌رو خواهد شد. با این حال، هوک بارها طی کنفرانس‌های خبری اعلام کرده است: ما همچنان امیدوار هستیم. وی همچنین با طرح اتهاماتی بی‌اساس علیه کشورمان، مدعی شد: واشنگتن قصد ندارد با اعمال فشار مضاعف برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، به‌سرعت پیش برود، تمرکز ما روی مذاکرات سنجیده‌ دیپلماتیک و مشارکت با همه طرف‌های ذی‌ربط است تا بتوانیم در مذاکرات تجدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران موفق شویم. ما می‌خواهیم در ماه‌های آینده روی این موضوع تمرکز کنیم.
 
* پاسخ ریابکوف به پمپئو
در حالی که وزیر امور خارجه کشورمان به این اظهارات پمپئو واکنشی نشان نداده است، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که ماه اکتبر سال 2020 مدت اعتبار آن به اتمام خواهد رسید، نمی‌تواند ادامه پیدا کند. معاون وزیر خارجه روسیه توضیح داد: «در رابطه با تمدید رژیم خاص فعلی برای تهیه تسلیحات و تجهیزات نظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین ارسال تسلیحات از ایران، باید بگویم این مساله در زمان تصویب قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت حل و فصل شده است. اجرای این رژیم ویژه، پس از یک دوره 5 ساله، یعنی اکتبر سال 2020 منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم شورای امنیت نمی‌تواند وجود داشته باشد». ریابکوف یادآور شد ایالات متحده قبل از هر نوع صحبتی درباره اینکه از کدام‌یک از مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌تواند برای دستیابی به اهداف سیاسی خود استفاده کند، باید ابتدا به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران بازگردد.
وی گفت: «به‌طور کلی باید توجه داشت که تمام مفاد قطعنامه 2231 به طور تمام و کمال اجرا شود و همه کشورها باید بدون هیچ گونه استثنایی از مفاد و روح حاکم بر آن پیروی کنند. متأسفانه طرف آمریکایی مانند آنچه تاکنون هم اتفاق افتاده، به طور انتخابی با اجرای این قطعنامه برخورد می‌کند که قطعاً چنین برخوردی مورد قبول نیست، ولی در هر صورت علائم ارسالی از سوی واشنگتن باعث نگرانی ما می‌شود. ایالات‌متحده نه‌تنها مانع اجرای مفاد این قطعنامه توسط سایر کشورها می‌شود، بلکه آنها را به تحریم و انواع اقدامات محدود‌کننده دیگر تهدید می‌کند». معاون وزیر خارجه روسیه ادامه داد: «این برخورد یکی دیگر از نشانه‌های سیاست دیکتاتوری و سیاست شکستن دست است که از سوی آمریکا در پیش گرفته شده است. ابزار سیاست خارجی واشنگتن در طول سال‌های اخیر تنها اعمال تحریم‌ها بود و هیچ تمایلی برای رسیدن به توافق و حل و فصل مسائل بر سر میز مذاکره در آنها مشاهده نمی‌شود و این مساله مسلماً باعث نگرانی عمیق می‌شود». سرگئی ریابکوف در آخر بار دیگر گوشزد کرد ایالات‌متحده قبل از اینکه در این باره صحبت کند که کدام‌یک از مفاد قطعنامه 2231 می‌تواند برای دستیابی به اهداف سیاسی خاصی که واشنگتن برای خود تعیین کرده مورد استفاده قرار گیرد، باید به‌طور پیگیرانه اجرای کامل و جامع الزامات این قطعنامه را تضمین کند، یعنی به اجرای کامل توافقنامه هسته‌ای  بازگردد.
پنجشنبه گذشته همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین هم ضمن واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد هدف واشنگتن برای معرفی خود به‌عنوان یکی از طرفین شرکت‌کننده در برجام و استفاده از مفاد توافقنامه هسته‌ای برای جلوگیری از فروش سلاح به ایران قابل تحقق نیست و مطرح کردن چنین ادعایی واقعاً توهین به هر عقل سلیمی است و آمریکا که از برجام خارج شده، دیگر حق ندارد درباره اجرای آن اظهارنظر کند.

Page Generated in 0/0064 sec