printlogo


کد خبر: 218982تاریخ: 1399/2/13 00:00
یورش مسلحانه حامیان ترامپ به ساختمان ایالتی کنگره در ایالت میشیگان
انگشت ترامپیست‌ها روی ماشه

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 3,322,926  نفر رسید. تعداد افراد فوت شده بر اثر کرونا هم دیروز به 234,408 نفر رسید. شاخص آمار افراد بهبود یافته از کرونا هم در همه دنیا رو به رشد است و دیروز به رقم 1,050,430 نفر رسید. تعداد افراد بدحال که شرایط نامساعدی دارند هم یک درصد کم شد و به عدد 50,926 نفر که 2 درصد کیس‌های فعال کرونا است، رسید که نسبت به هفته پیش 7 هزار نفر کاهش یافته است. آمریکایی‌ها با 1,095,304 مبتلا و 63,871 فوت شده همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شوند و بعد از این کشور، اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و فرانسه رتبه‌های دوم تا پنجم را دارند. رشد آمار مبتلایان در انگلیس سبب شده این کشور جای فرانسوی‌ها را در لیست کشورهای دارای بیشترین مبتلایان بگیرد. 
با وجود برخی شاخص‌های مثبت که بالاتر اشاره شد، نمودار ابتلا و مرگ‌و‌میر کرونا همچنان صعودی است و اکثر کشورهای دنیا همچنان قرنطینه شهروندان خود را حفظ کرده‌اند. 
 
* یورش معترضان مسلسل به دست به ساختمان ایالتی در میشیگان
ترامپ چند هفته پیش به بهانه زمینگیر کردن فرمانداران موافق ادامه قرنطینه، از هوادارانش در چند ایالت خواست به خیابان بیایند و در اعتراض به توقف کسب‌و‌کارها اعتراض کنند. در چند ایالت اما در اتفاقی عجیب هواداران ترامپ با سلاح‌های خود به خیابان‌ها آمده و صحنه‌هایی را آفریدند که نمونه آن را فقط در فیلم‌های هالیوودی می‌توان دید. اگر چه تصور می‌شد این روند پایان یافته اما روز پنجشنبه صدها معترض به تمدید قوانین قرنطینه در ایالت میشیگان که برخی مسلسل در دست داشتند در مقابل ساختمان ایالتی کنگره تجمع و تلاش کردند وارد صحن قانون‌گذاری آن شوند. در برخی فیلم‌های منتشر شده جمعیتی نشان داده می‌شود که در لابی ساختمان اسلحه به دست علیه ادامه قرنطینه شعار می‌دهند. 
به نوشته روزنامه گاردین، در حالی که قانون‌گذاران میشیگان در این ساختمان در حال بررسی درخواست فرماندار این ایالت برای تمدید قوانین قرنطینه بودند، شماری از معترضان تلاش کردند خود را به صحن قانون‌گذاری این ساختمان برسانند. این معترضان که برخی مسلسل در دست داشتند، توانستند وارد لابی این مجتمع شوند اما با مقاومت نیروهای پلیس و کارکنان مواجه شده و مجبور به خروج از ساختمان شدند.  معترضان با سر دادن شعار علیه دولت محلی، «گرچن ویتمر» فرماندار میشیگان را به هیتلر تشبیه کردند. «داینا پولهانکی» سناتور ایالت میشیگان که در ساختمان ایالتی کنگره حضور داشت با انتشار عکسی در حساب توئیتری خود نوشت: درست بالای سر من، افرادی مسلسل به دست، بر سر ما فریاد می‌کشند. 
میشیگان جزو چند ایالتی بود که ترامپ چند هفته پیش از هوادارانش خواسته بود آنجا را آزاد کنند. داستان اخیر هم از آنجا آغاز شد که قانون‌گذاران ایالت میشیگان آمریکا از تمدید وضعیت اضطراری مربوط به کرونا در این ایالت خودداری کرده و لایحه‌ای را به منظور به چالش کشیدن اختیارات گرچن ویتمر، فرماندار این ایالت در قبال این وضعیت اضطراری مطرح کردند. مجلس ایالتی میشیگان در اختیار جمهوری‌خواهان است و فرماندار ایالت دموکرات است. همین موضوع بر چالش‌ها افزوده است. بر اساس قانون، صرفا فرماندار مجوز اعلام شروع و پایان قرنطینه را دارد و همه این اعتراضات برای فشار بر فرماندار است. ویتمر قرنطینه میشیگان را یک ماه دیگر تمدید کرده است. 
میشیگان جزو معدود ایالاتی است که افراد اجازه دارند حتی بیرون از خانه سلاح گرم همراه خود داشته باشند. شرط همراه داشتن سلاح هم علنی کردن سلاح است. 
 
* آمریکا به دنبال دله‌دزدی از چین
آمریکایی‌ها اگر چه در ابتدا از چین بابت مبارزه با کرونا تشکر کردند اما بعد از آنکه کرونا به آمریکا رسید، ترامپ و پمپئو هفته‌ای چند بار چینی‌ها را متهم به پنهانکاری کرونایی کردند. حتی افشای اطلاع ترامپ از وقوع توفان کرونا در آمریکا هم مانع از اتهام‌زنی به چین نشد.  در همین ارتباط، دیروز ترامپ باز هم در نظری مخالف با جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی شد ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان ساخته شده است. ترامپ در یک کنفرانس خبری گفت نمی‌تواند دلیل اطمینان خودش از اینکه فکر می‌کند کرونا در آزمایشگاهی در ووهان ساخته شده را بیان کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت اعمال جریمه علیه چین به دلیل نقش این کشور در بحران کرونا را بررسی می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد قرارداد تجاری او با چین حالا نسبت به همه‌گیری ویروس کرونا در درجه دوم اهمیت قرار دارد و تهدید کرد عوارض جدیدی وضع خواهد کرد. وی به خبرنگاران گفت: ما یک قرارداد تجاری امضا کردیم که چین محصولات ما را خریداری کند و آنها این کار را انجام می‌دهند ولی حالا این قرارداد نسبت به اتفاقی که درباره ویروس کرونا افتاده در درجه دوم اهمیت قرار دارد. وضعیت ویروس کرونا قابل قبول نیست. 
ترامپ با این ادعاها بار دیگر خودش را در برابر ارزیابی‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا قرار داده است. دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز پنجشنبه بار دیگر تأکید کرد شواهد موجود نشان می‌دهد ویروس کرونا توسط انسان ساخته نشده یا در اطلاعات ژنتیکی آن تغییر ایجاد نشده است. جامعه اطلاعاتی آمریکا تصریح کرده ارزیابی اطلاعات را برای مشخص شدن نحوه شیوع این بیماری ادامه خواهد داد: جامعه اطلاعاتی بررسی‌های موشکافانه خود را برای تعیین اینکه شیوع این بیماری از طریق تماس با حیوانات آلوده ایجاد شده یا اینکه حاصل تصادف در یک آزمایشگاه در ووهان بوده است، ادامه خواهد داد.  با این تفاسیر، حالا واشنگتن پست نوشته آمریکایی‌ها پشت پرده این اتهام‌زنی‌های روزانه اهداف اقتصادی را دنبال می‌کنند. این روزنامه نوشت: 4 مقام مطلع دولت آمریکا به این روزنامه گفتند که برخی مقامات این کشور کار بررسی طرح‌هایی برای تنبیه چین یا تقاضای دریافت غرامت از این کشور به بهانه پنهانکاری ادعایی پکن درباره شیوع ویروس کرونا را آغاز می‌کنند. به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، 2 مقام مطلع آمریکایی که مایل به افشای هویت خود نبودند گفتند که در این طرح برخی اقدامات تلافی‌جویانه در نظر گرفته شده و مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نیز در این نشست حضور خواهند داشت. به نوشته واشنگتن پست، 2 مقام دیگر دولت آمریکا نیز در این زمینه گفتند که اینک بحث‌هایی در کاخ سفید مبنی بر لغو برخی بدهی‌های واشنگتن به پکن در جریان است اما نظر دونالد ترامپ در این زمینه هنوز مشخص نیست. 
«جورج سوریال» از مقامات ارشد سابق دولت ترامپ که اکنون در یک پرونده علیه چین فعال است، به واشنگتن‌پست گفته است که ترامپ و دستیارانش به‌ طور پنهان درباره سلب یا محدودسازی مصونیت دولتی چین گفت‌وگو کرده‌اند؛ اتفاقی که اگر رخ دهد، دولت آمریکا یا قربانیان کرونا در این کشور می‌توانند چین را تحت پیگرد قرار داده و از این کشور طلب غرامت کنند. کارشناسان حقوقی می‌گویند کار دولت ترامپ برای محدود کردن مصونیت دولتی چین بسیار دشوار است و ممکن است کاخ سفید برای انجام چنین کاری نیاز به مصوبه کنگره داشته باشد. 
 
* چین: چرا تحقیقات درباره کرونا فقط باید شامل ما شود؟
مقامات چین به موج تازه اتهام‌های واشنگتن علیه پکن درباره نحوه شیوع ویروس کرونا واکنش نشان دادند. لی یوچنگ، معاون وزیر خارجه چین گفت: نمی‌شود اول چین را متهم کرد، بعد دنبال به‌ اصطلاح تحقیقات بین‌المللی برای جور کردن مدرک و سند بود. او در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی» تأکید کرد: چرا تحقیقات باید فقط چین را هدف بگیرد؟ چرا دیگر کشورها هدف تحقیقات قرار نگیرند؟ معاون وزیر خارجه چین گفت: هیچ قانونی در عرصه بین‌المللی وجود ندارد که بر اساس آن بشود درباره کشوری به خاطر اینکه نخستین موارد ابتلا به ویروس را گزارش داده است، تفحص کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت: یافتن منشأ ویروس یک مسأله پیچیده علمی‌ است و پژوهشگران و متخصصان باید روی آن تحقیق کنند. 
 
* جانسون: از پیک کرونا عبور کردیم
انگلیسی‌ها اگر چه در لیست درگیرترین کشورها با کرونا یک پله صعود کرده‌اند اما نخست‌وزیر این کشور ادعا کرد از پیک کرونا رد شده‌اند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس که برای اولین بار پس از بهبودی از ابتلا به ویروس کرونا در کنفرانس خبری در این باره شرکت کرده بود، گفت که انگلیس پیک کرونا را پشت‌ سر گذاشته و به‌ دنبال یک استراتژی برای کاهش محدودیت‌هاست. جانسون در این باره گفت: ما اوج بحران کرونا را پشت ‌سر گذاشته و در شیب نزولی قرار گرفته‌ایم، اکنون می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم. نخست‌وزیر انگلیس همچنین گفت که دولتش قصد دارد هفته آینده در برنامه‌ای جامع، چگونگی راه‌اندازی مجدد کسب‌وکارها، بازگشایی مدارس و امکان رفتن بریتانیایی‌ها به محل کارشان را مشخص کند. 
 
* روایت جدید از تشدید خشونت خانگی در انگلیس
کرونا خیلی از مناسبات را در دنیا تغییر داد، از اقتصاد و سیاست تا مناسبات خانوادگی. آنچه به عنوان خشونت‌های خانوادگی می‌شناسیم میان اروپایی‌ها در انگلیس و فرانسه بیش از سایر کشورهاست. در همین ارتباط، نشریه دی سایت آلمان در گزارشی به افزایش چشمگیر خشونت‌های خانگی در انگلیس در بحران کرونا پرداخته است. این نشریه به یکی از این دعواهای شدید خانوادگی اشاره کرد و نوشت: شاید اگر قرنطینه‌های ضدکرونایی نبود چنین دعوایی هم وجود نداشت.  نشریه دی‌سایت در ادامه نوشت: در دوران بحران کرونا دعواها و خشونت‌هایی در انگلیس شکل می‌گیرد که قبلا وجود نداشت. ترس از بیکاری، از دست دادن استقلال یا نابودی اقتصاد بسیار زیاد است. مردم روال معمول زندگی خود را از دست داده‌اند و دیگر هیچ آرامشی ندارند. 
بر اساس یک گزارش ویژه دولت انگلیس، در 3 هفته از دوران قرنطینه ضدکرونایی در انگلیس حداقل 16 زن و کودک در خانه کشته شده‌اند. در شرایط معمول در این مدت زمان تنها 5 زن و کودک کشته می‌شدند. در مواقع عادی مرکز خشونت‌های خانگی در انگلیس حدود 270 تماس روزانه داشت اما حالا این مرکز روزانه 400 تماس تلفنی دریافت می‌کند که اکثر آنها زنانی هستند که از طرف همسران خود مورد خشونت قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند باید کجا بروند تا از این وضعیت نجات پیدا کنند.
 
***
[پیش‌بینی رکود اقتصادی گسترده در منطقه یورو]
جدیدترین اخبار کرونایی از اتحادیه اروپایی حاکی از آن است که بر اساس ارزیابی بانک مرکزی اروپا بحران کرونا می‌تواند به یک رکود اقتصادی گسترده در منطقه یورو منجر شود. بر اساس گزارشی که بانک مرکزی اروپا دیروز منتشر کرد، در بدترین حالت کاهش 15 درصدی تولید ناخالص ملی در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی در منطقه یورو در صورت تداوم محدودیت‌های ضدکرونایی امکانپذیر است. بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی اروپا، در صورت وقوع این سناریوی منفی بازده اقتصادی منطقه یورو تا پایان سال 2022 همچنان پایین‌تر از نرخ این بازده در اواخر سال 2019 خواهد بود. اقدامات دولت‌ها برای کاهش شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی در تمام منطقه یورو را در هفته‌های گذشته به حال تعلیق درآورده است.

Page Generated in 0/0064 sec