printlogo


کد خبر: 218983تاریخ: 1399/2/13 00:00
واکنش سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به عصبانیت رسانه‌های صهیونیستی در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
به این عصبانیت عادت کرده‌ایم

عباس اسماعیل گل: مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» به ‌دبیری سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه امسال با استقبال هنرمندان ایرانی و خارجی از 88 کشور دنیا برگزار شد که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برخی آثار منتشر شده این مسابقه به مذاق برخی خوش نیامد و رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی با انتشار گزارش‌هایی تند، خشم خود را از برپایی مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» نشان دادند. به همین بهانه «وطن امروز» درباره جزئیات مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» و همچنین جوسازی اخیر رسانه‌های صهیونیستی علیه این مسابقه با سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی گفت‌وگو کرد.
***
* به طور حتم این روزها متوجه حمله رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی به برخی آثار منتشر‌شده مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در فضای مجازی شده‌اید.
بله! بخوبی در جریان این مسائل قرار دارم. البته باید بگویم این اتفاق برایم قابل پیش‌بینی بود. از سویی از زمان برپایی مسابقه کارتون «ترامپیسم» به این حمله‌های رسانه‌های حامی رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا عادت کرده‌ایم و اگر این انتقادات وحشیانه علیه برخی آثار مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» از سوی اینها نبود، باید به درستی راه و روش‌مان شک می‌کردیم.
 
* این عصبانیت‌ رسانه‌ای در  فضای مجازی بیشتر از سوی کدام طیف حامیان استکبار است؟
این اتفاق از 2 جنبه باید مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی اینکه برخی رسانه‌های رسمی چون «اورشلیم پست» درباره این مسابقه، به اشتباه به  وزارت بهداشت حمله کرده و نوشته است: وزارت بهداشت ایران در برگزاری یک مسابقه کاریکاتور ضدصهیونیستی مشارکت کرده است! 
اشتباه بزرگ این روزنامه صهیونیستی اینجاست که اصلا وزارت بهداشت هیچ مشارکتی در برپایی این مسابقه بین‌المللی نداشته است و فقط دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مسابقه ما را همراهی کرده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که دشمنان قسم خورده ما بدون هیچ اطلاع و بینشی عمل می‌کنند، چون قصدشان تنها تخریب و حمله بدون منطق به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
همچنین شبکه تلویزیونی صهیونیستی «آی24» با انتشار مطلبی خشمگینانه در وب‌سایت خود آثار نمایش‌یافته در مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» را ضدیهودی خوانده است! 
دوم آنکه برخی فعالان رسانه‌ای حامی رژیم صهیونیستی هم بیکار ننشسته‌اند و با انتشار مطالبی در صفحات شخصی خود علیه این مسابقه جبهه گرفته‌اند که همه این رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی کاملا هوشمندانه از کلیدواژه «ضدیهودی» در انتقاد از مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» استفاده می‌کنند.
 
* چرا واژه هوشمندانه؟
ببینید! در وهله اول لازم است درباره آثار ارسالی به دبیرخانه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» توضیح بدهم تا به پاسخ سوال شما برسم. 4200 اثر ظرف 38 روز از سوی هنرمندان متعدد داخلی و خارجی به دبیرخانه مسابقه رسید، از این میان تنها 3 اثر به اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در دوران کرونایی پرداخته‌اند که این رسانه‌های صهیونیستی همین 3 اثر را دست گرفته‌اند و با واژه «ضدیهودی» فرافکنی و مظلوم‌نمایی می‌کنند، این در حالی است که این آثار صرفا «ضدصهیونیستی» است و هیچ ارتباطی به یهودی‌ها ندارد اما اینها با استفاده ابزاری از ادیان به فکر مظلوم‌نمایی در میان مردم دنیا هستند که بدون شک این ترفندشان نتیجه نخواهد داد، زیرا اغلب مردم دنیا به ماهیت اصلی رژیم غاصب صهیونیستی پی برده‌اند و به قول معروف دیگر حنای‌شان برای جهانیان رنگی ندارد.
 
* در مجموع هنرمندان چه کشورهایی در مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» حضور داشتند؟
شرکت‌کنندگانی از 88 کشور مختلف جهان آثارشان را به دبیرخانه مسابقه ارسال کردند که  پس از ایران، ترکیه، چین، هند و اندونزی بیشترین آثار را به این مسابقه هنری ارسال کردند که این تعداد شرکت‌کننده خارجی در یک مسابقه هنری جمهوری اسلامی ایران یک پیام مهم برای هنرمندان کشور دارد.
 
* چه پیامی؟
اینکه هنرمندان 88 کشور دنیا ضمن پذیرش منطق ضداستکباری جمهوری اسلامی ایران، نسبت به خلق اثر در این حوزه انگیزه دارند، نشان‌دهنده عمق تاثیرگذاری هنر و هنرمندان ایرانی در دنیاست که همین موضوع دولتمردان آمریکا و رژیم صهیونیستی را دل نگران کرده است و آنها را گوشه رینگ فرستاده، زیرا اینها به خاطر خباثت عینی‌شان هیچ تاثیرگذاری در حوزه کارتون و کاریکاتور ندارند و بشدت آسیب‌پذیرند و تجربه ثابت کرده هیچ چیز به اندازه برپایی نمایشگاه‌های هنری فضای مجازی اینها را عصبانی نمی‌کند که این مورد با مسابقه‌های کارتون «ترامپیسم»، «آسوده باش من ملکه‌ام» و... به اثبات رسیده است.
 
* انگار تمام مسابقات کارتون و  نمایشگاه‌هایی  که به دبیری شما برگزار می‌شود، حتی اگر نامش «ترامپیسم» هم نباشد، آثاری درباره ترامپ برای شما ارسال می‌شود؛ درباره مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» هم اثری در وصف «ترامپ» داشته‌اید؟
بله! در این مسابقه هم آثار متعددی درباره ترامپ ارسال شده است که موضوعات اغلب این آثار به اظهارات عجیب ترامپ درباره کرونا و پیشنهادات مضحکش درباره راه‌های درمان کرونا مربوط می‌شود و تعدادی از آثار هم به سیاست‌گذاری‌های غیرمسؤولانه ترامپ درباره سلامت مردم آمریکا پرداخته است که همگی این آثار در قالب طنز روایت شده است و نکته جالب اینکه 2 اثر هم از سوی هنرمندان آمریکایی برای ما ارسال شده است. 
اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هرکجای دنیا مسابقه‌ای تحت عنوان «ترامپیسم» برگزار ‌شده است، شاهد موضع‌گیری‌های منظم و هدف‌دار رسانه‌های حامی استکبار نبوده‌ایم اما تا جشنواره و رویداد هنری از سوی ایران و ایرانی در سطح گسترده جهانی برگزار می‌شود و محتویات آن به مذاق‌شان خوش نیاید، تمام امکانات رسانه‌ای خود را به خط می‌کنند تا علیه جشنواره‌ها فرافکنی کنند و کار را به نهادهای رسمی هنری در دنیا می‌کشانند و حتی مسؤولان فدراسیون کاریکاتور اروپا را بابت همکاری با هنرمندان ایرانی تحت فشار می‌گذارند که همه این موارد به‌ خاطر آن است که اینها از نفوذ هنرمندان ایرانی در دنیا هراس دارند.
 
* البته در این میان برخی رسانه‌های خارجی هم برخلاف رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی عمل می‌کنند و گزارش‌های واقع‌گرایانه‌ای از این رویدادها ارائه می‌دهند.
بله! خوشبختانه مسابقه‌هایی چون «ترامپیسم» در برخی رسانه‌های معتبر خارجی بازخوردهای خوبی داشته است و درباره مسابقه بین‌المللی کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» هم این اتفاق رخ داده است به عنوان مثال خبرگزاری روسی «اسپوتنیک نیوز» با اتخاذ رویکردی متفاوت، ضمن انتشار گزارشی نسبت به پوشش خبری مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» اقدام کرده و با نمایش منتخبی از آثار حاضر در این مسابقه بین‌المللی، از مشارکت کاریکاتوریست‌های مختلف سراسر دنیا در این رویداد هنری خبر داده است.
 
* آثار ارسالی به این مسابقه شامل چه سرفصل‌هایی می‌شود؟
همان‌طور که گفته شد 4200 اثر به دبیرخانه مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» ارسال شده است که از این میان بیشترین آثار در ارتباط با نقش تاثیرگذار کادر پزشکی و درمانی با عنوان «مدافعان سلامت» است که در این باره باید گفت در روزهای سخت و تلخ شیوع ویروس کرونا، هموطنان ما و کادر درمان، دلاورانه در حال فعالیت هستند و جامعه هنری تمایل داشت به این فضا کمک کند؛ یعنی هم به جامعه امید و نشاط ببخشد و از جامعه پزشکی تقدیر کند و هم اینکه خطرات و نکات لازم درباره این ویروس را به زبان هنر به جامعه منتقل کند.
دسته دوم آثار به توصیه‌ها و مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مرتبط است و بخش سوم آثار ارسالی به موضوعات روحیه‌بخش در ایام کرونایی و نکات امیدوارکننده در دوران پساکرونایی پرداخته است. اما دسته چهارم آثار که تعداد محدودی را شامل می‌شود، سیاست‌های مضحکانه دولت ترامپ درباره مهار کرونا و اقدامات وحشیانه صهیونیست‌ها را به چالش کشیده است.
 
* به نظر شما مهم‌ترین علت استقبال بالای هنرمندان حرفه‌ای کشورهای مختلف از برپایی مسابقه کارتون «ما کرونا را شکست می‌دهیم» چه بوده است؟
اولین نکته که باعث شده شاهد حضور گسترده هنرمندان جهانی در این مسابقه باشیم، سایت «ایران کارتون» است. این سایت به عنوان مرجع در دنیا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و ما با هنرمندان کاریکاتوریست حرفه‌ای جهان ارتباط و تعامل داریم و بانک اطلاعاتی این سایت، اطلاعات ۵ هزار کاریکاتوریست‌ مطرح جهانی را ثبت کرده است که این مسأله در برپایی مسابقه «ترامپیسم» کمک حال ما شد. دومین نکته نیز موضوع «ما کرونا را شکست می‌دهیم» است که در این برهه زمانی و شیوع این ویروس، هنرمندان را برای حضور در مسابقه ترغیب می‌کند و اینکه هنرمندان در آثار خود علاوه بر موضوع کرونا، به برخی حواشی سیاسی نیز می‌پردازند، حائز اهمیت بودن این موضوع است که هنرمندان در همه جای دنیا نسبت به مباحث حاشیه‌ای و سیاسی مواضعی دارند. این هنرمدان چهره‌هایی هستند که همه موضوعات پیرامون را رصد می‌کنند.
 
* آیا تمام آثار ارسال‌شده به مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در سایت «ایران کارتون» بارگذاری می‌شود؟ 
بله! نه‌تنها آثار ارسال شده به مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» در این سایت منتشر شده است، بلکه آثار مسابقه‌ها و جشنواره‌هایی چون «ترامپیسم» و «آسوده باش من ملکه‌ام» در این سایت بارگذاری شده است.
 
* از آنجا که به خاطر شرایط کرونایی امکان برپایی فیزیکی نمایشگاه برای آثار منتخب مسابقه «ما کرونا را شکست می‌دهیم» وجود ندارد، چه برنامه‌هایی برای بیشتر دیده شدن آثار برتر این مسابقه دارید؟
در وهله اول باید گفت از زمان برپایی این مسابقه تاکنون چیزی حدود 2 میلیون بازدید از آثار مسابقه در سایت «ایران کارتون» به ثبت رسیده است که این میزان بازدید برای یک سایت هنری واقعا منحصر به فرد است.
در همین راستا تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که از هر امکانی برای دیده شدن آثار منتخب استفاده کنیم و این روزها در حال برنامه‌ریزی هستیم که از تبلیغات شهری به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و مذاکراتی را هم برای انتشار آثار در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس داشته‌ایم که بزودی اقدامات لازم در این‌باره انجام می‌شود.
 
* سخن پایانی؟
ضمن آرزوی سلامتی برای مردم کشورم در این ایام سخت باید بگویم حتما بعد از عادی شدن شرایط و امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی، آثار برگزیده این مسابقه در تهران و شیراز نمایش داده خواهد داشت و به تبع آن این امکان هم وجود دارد که در سایر شهرها هم نمایشگاه برگزار شود و امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر رخ دهد.

Page Generated in 0/0111 sec