printlogo


کد خبر: 218985تاریخ: 1399/2/13 00:00
مذاکره‌کنندگان پاسخگو باشند

 نوید مؤمن: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حالی که 2 سال از خروج رسمی کاخ سفید از برجام و وضع دوباره تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه کشورمان می‌گذرد، اصرار دارد کشورش  هنوز یکی از اضلاع  توافق هسته‌ای با ایران است! دلیل این اصرار ویژه هم کاملا مشخص است! واشنگتن معتقد است عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر سال 2020  - که طبق سند برجام در آن زمان  منقضی می‌شود - قدرت مانور نظامی ایران را در برابر هرگونه اقدام و کنش تهاجمی محدود یا نامحدود منطقه‌ای و حتی  فرامنطقه‌ای واشنگتن افزایش می‌دهد. همچنین پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران درست زمانی صورت خواهد گرفت که به واسطه آزمایش موفقیت‌آمیز ماهواره «نور1» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحقق سایر توانمندی‌های افتخار‌آمیز کشورمان در عرصه موشکی و دفاعی، قدرت بازدارندگی نظامی و منطقه‌ای کشورمان ب شدت افزایش یافته است.

مقامات کاخ سفید معتقدند اگر ادعای مضحک و دروغین آنها درباره ادامه عضویت‌شان در برجام  پذیرفته شود، می‌توانند براحتی با ارسال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد و احیای تحریم‌های چندجانبه علیه کشورمان و بازگرداندن قطعنامه‌های قبلی و خصوصا قطعنامه 1929، به صورت خودکار مانع انقضای تحریم تسلیحاتی ایران شوند. با این حال، حتی «برایان هوک» مسؤول گروه ویژه تحریم ایران در وزارت خارجه آمریکا نیز اعتراف کرده است آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست! البته این پایان ماجرا محسوب نمی‌شود. واشنگتن امیدوار است از نقاط آسیب و قابل تفسیر و انعطاف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در راستای تحقق اهداف جدید خود در قبال فعالیت‌های نظامی کشورمان استفاده کند. در این باره 2 نکته اساسی و تعیین‌کننده وجود دارد که نباید از آن غافل شد.
نخست اینکه اقدام آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از یک سو و ادعای ادامه عضویت خود در برجام، نشان‌دهنده حقیقتی تلخ به نام «فاجعه‌بار بودن سند حقوقی برجام» است. این رفتار پارادوکسیکال و مضحک آمریکا، تنها در بستری لغزنده به نام «توافق هسته‌ای با ایران» و «قطعنامه 2231» محقق شده است! شاید با کمی دقت بیشتر در تنظیم سند برجام و عدم مواجهه احساسی با یک سند حقوقی(توافق هسته‌ای) و گوش سپردن به صدای منتقدانی که دولت در ماه‌های منتهی به امضای برجام به آنها لقب «بی‌سواد» و «کاسبان تحریم» را می‌داد، امروز با تمسخر یک سند حقوقی از سوی کاخ سفید مواجه نبودیم.
نکته دوم، به نوع واکنش اتحادیه اروپایی در قبال ادعای آمریکا بازمی‌گردد. تروئیکای اروپایی که تا دیروز و در ظاهر ماجرا، خروج دولت ترامپ از برجام را مورد انتقاد قرار داده و آن را مغایر اصول چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی جمعی قلمداد می‌کرد، امروز ترجیح داده‌ لبان خود را دوخته و منتظر «دستور نهایی» از سوی ترامپ و پمپئو بماند. در این میان،  اظهارات اخیر مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی حتی از ادعای پمپئو مبنی بر ادامه حضور آمریکا در برجام نیز مضحک‌تر به نظر می‌رسد! ژوزف بورل در این باره می‌گوید: «یادآوری می‌کنم آمریکا در هیچ یک از جلسات و فعالیت‌های  چارچوب برجام شرکت نکرده است. پس کاملا مشخص است آمریکا دیگر یکی از طرفین این توافق محسوب نمی‌شود. اما  آمریکا همانند دیگر اعضای سازمان ملل می‌تواند خواستار تحریم تسلیحاتی شود!»
سیاست یک بام و دو هوای مقامات اروپایی در برهه فعلی بسی قابل تامل به نظر می‌رسد! آنها از یک مقدمه گویا (به نام خروج مطلق آمریکا از برجام) به این نتیجه می‌رسند که واشنگتن قادر است به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند! براستی میان این «مقدمه» و  «نتیجه» چه سنخیتی وجود دارد؟!  تنها دلخوری مقامات اروپایی از پمپئو و ترامپ، مربوط به شیوه ظاهری اداره بازی از سوی وزارت خارجه آمریکا محسوب می‌شود. تروئیکای اروپایی معتقد است می‌تواند با همفکری آمریکا و استمرار استراتژی «فشار حداکثری بر ایران»، زمینه لازم را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران ایجاد کند، آن هم در حالی که در ظاهر بر خروج واشنگتن از برجام مهر تایید بزند!
آیا واقعا مقامات وزارت امور خارجه کشورمان انتظار دارند بازیگران اروپایی در این برهه حساس، مقابل دولت ترامپ سینه سپر کرده و از لغو تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان استقبال کنند؟! آیا الگوی بازی اروپا در دوران قبل و بعد از خروج کاخ سفید از برجام می‌تواند مولد چنین تصور خامی در میان مسؤولان دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد؟! ان‌شاءالله خیر! حتما وزارت امور خارجه کشورمان و خصوصا شخص آقای ظریف، اظهارات اخیر «نوربرت روتگن» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان را رصد کرده‌اند که در آن صراحتا خواستار تن دادن ایران به توافقی بدتر از برجام شد(!)
 این بار اگر به دولت و وزارت محترم خارجه کشورمان برنخورد و انتقادات مستند دلواپسان شرایط موجود را مصداق هم‌صدایی با کاخ سفید(!) ندانند، صراحتا هشدار می‌دهیم اروپا با ما نبوده و نیست! نه قبلا، نه الان و نه در آینده. 

Page Generated in 0/0067 sec