printlogo


کد خبر: 219135تاریخ: 1399/2/17 00:00
برندگان جوایز پولیتزر ۲۰۲۰ با ویدئو‌کنفرانس معرفی شدند
روزنامه‌نگاری متوقف نمی‌شود

گروه فرهنگی و هنر: برندگان جوایز پولیتزر امسال سرانجام پس از 2 هفته تاخیر به دلیل کرونا، به صورت آنلاین اعلام شدند. به گزارش «وطن امروز»، کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده و از رویدادهای هنری و سینمایی همچون جشنواره کن گرفته تا رویدادهای ادبی همچون پولیتزر همه تحت تاثیر شیوع این ویروس در اقصی نقاط دنیا هستند. حالا همه به جای برگزاری رویدادهای هنری یا سراغ لغو این رویدادها برای سال جاری رفته‌اند یا اینکه از روش‌هایی همچون برگزاری آنلاین رویدادها استفاده می‌کنند. 
 
* روزنامه‌نگاری به هیچ‌وجه متوقف نمی‌شود
پولیتزر عنوان جایزه‌ای در حوزه ادبیات، روزنامه‌نگاری و موسیقی است که به‌ افتخار ژوزف پولیتزر، روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، نامگذاری و تأسیس شد. امسال اواخر فروردین‌ماه بود که اعلام شد هیأت‌داوران جایزه پولیتزر تاریخ اعلام برندگان این دوره را به دلیل اینکه برخی اعضای این هیأت برای پوشش خبر شیوع ویروس کرونا مشغول فعالیت هستند، به تعویق انداخته است. پولیتزر شامل 15 جایزه روزنامه‌نگاری است که جایزه «خدمات عمومی» مهم‌ترین آنهاست. همچنین 7 جایزه دیگر پولیتزر نیز در بخش‌های کتاب، ادبیات و موسیقی اعطا می‌شود. تا قبل از این اسامی برندگان در مراسمی در دانشگاه کلمبیا در نیویورک اعلام می‌شد اما در برنامه امسال به دلیل شیوع کرونا، «دانا کندی» مدیر برنامه جوایز پولیتزر اسامی برندگان را به صورت ویدئوکنفرانس و از خانه‌اش اعلام کرد. او گفت: «در اوج اوقاتی مبهم که بی‌سابقه است، آنچه به آن اعتقاد داریم این است که روزنامه‌نگاری به هیچ‌وجه متوقف نمی‌شود. با وجود حملات بی‌پایان علیه حقیقت محض و تلاش‌های برنامه‌ریزی‌شده برای زیر سوال بردن رسانه‌های آزاد کشور و چالش‌های مداوم اقتصادی، خبرنگاران به پیگیری و گزارش کردن حقایق ادامه می‌دهند تا ما را امن نگه دارند و از دموکراسی‌مان حفاظت کنند».
 
* تاریخ‌سازی نویسنده سیاه‌پوست
در شرایطی که در نهایت برگزارکنندگان پولیتزر به عنوان آخرین حربه خود برای عدم لغو این جایزه در سال جاری وادار شدند تا مراسم اعلام برندگان جایزه پولیتزر را به دلیل شرایط قرنطینه کرونایی، به صورت مجازی و ویدئوکنفرانس برگزار کنند، این جایزه در اختتامیه خود شگفتی‌های جالبی داشت. یکی از مهم‌ترین این شگفتی‌ها، اعلام «کلسن وایت‌هد» (Colson Whitehead) نویسنده سیاه‌پوست آمریکایی به عنوان برگزیده جایزه پولیتزر برای بار دوم بود. این نویسنده سیاه‌پوست در حالی توانست به خاطر رمان «پسران نیکل» برای بار دوم جایزه پولیتزر ادبیات را از آن خود کند که 3 سال پیش نیز با رمان «راه‌آهن زیرزمینی» موفق به کسب جایزه پولیتزر شده بود.
این اتفاق از آن جهت به عنوان یک شگفتی به شمار می‌آید که در تاریخ ادبیات، به استثنای وایت‌هد، تاکنون تنها 3 نویسنده از جمله بوث تارکینگتون، ویلیام فاکنر و جان آپدایک افتخار دریافت بیش از یک جایزه پولیتزر را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند. رمان «پسران نیکل» داستان 2 نوجوان سیاه‌پوست در یک مدرسه دارالتادیب به نام آکادمی نیکل را روایت می‌کند که با وعده آموزش فیزیکی، فکری و اخلاقی به بزهکاران جوان، دانش‌آموزان را مورد ضرب و جرح و سوءاستفاده جنسی قرار می‌داد. هیات‌ داوران پولیتزر این رمان را به عنوان حکایتی قدرتمند از پشتکار، شأن و رستگاری انسانی تحسین کرد.
 
* برندگان غیرداستانی پولیتزر 2020
این جایزه البته در بخش‌های غیرداستانی نیز اهدا می‌شود. بر همین اساس در بخش غیرداستانی جایزه به 2 کتاب «نامیرا: رنج، آسیب‌پذیری، پزشکی، هنر زمان رویاها اطلاعات فرسودگی سرطان و مراقبت» نوشته آن بویر و کتاب «پایان افسانه: از صفوف جلو تا دیوار مرزی در مغز آمریکا» نوشته گرگ گراندین اهدا شد. از این 2 کتاب، اولی بر وحشیگری بیماری سرطان و روال سرمایه‌داری در مراقبت از بیماران سرطانی در آمریکا تاکید دارد و دومی درباره افسانه آمریکایی گسترش بی‌حد و حصر است. در بخش شعر نیز «جریچو براون» برای مجموعه شعری «سنت» این جایزه را دریافت کرد. در بخش زندگینامه «سونتاگ: زندگی و حرفه‌اش» نوشته بنجامین موزر به عنوان برگزیده انتخاب شد. پولیتزر تاریخ نیز برای «طعم شیرین آزادی» به «کیلب مک‌دانیل» رسید.
 
* خبرنگاران علیه نژادپرستی در ایالات متحده
جوایز پولیتزر خبرنگاری امسال به سازمان‌هایی اختصاص پیدا کرد که به فساد، اعمال قانون و میراث نژادپرستی در ایالات متحده پرداختند و بررسی نابرابری و دیگر مشکلات اجتماعی را در مرکز کار خود قرار دادند. نیویورک تایمز با کسب 3 جایزه در صدر قرار گرفت. نیویورکر برنده 2 پولیتزر شد و رسانه غیرانتفاعی پروپابلیکا یک جایزه برد و یک جایزه دیگر را هم اشتراکی از آن خود کرد. جایزه خدمت عمومی که به عنوان مهم‌ترین پولیتزر شناخته می‌شود، به «انکورج دیلی‌نیوز» رسید که برای یک تحقیق یک ساله درباره خشونت جنسی در آلاسکا با پروپابلیکا همراه شد. این مجموعه از یک سیستم عدالت جنایی «دو درجه‌ای» در این ایالت پرده برداشت که طبق آن جوامع محلی که بیشتر ساکنان‌شان افراد بومی هستند، تقریبا هیچ دسترسی به کمک قانونی ندارند و در آنها تعداد خلافکاران جنسی 4 برابر متوسط سرانه ملی ایالات متحده است. «دیوید هولن» سردبیر انکورج دیلی‌نیوز گفت: «این نشان می‌دهد در یک اتاق خبر کوچک چه چیزهایی ممکن است». این رسانه حدود ۳۰ خبرنگار دارد که در اتاق خبر آن کار می‌کنند. همکاری آنها با پروپابلیکا در قالب ابتکاری به نام «شبکه گزارشگری محلی» بود. این سومین جایزه پولیتزر برای انکورج دیلی‌نیوز بود.
 
* سیاست‌های ترامپ علیه پناهجویان مکزیکی بهانه جایزه شد!
جایزه گزارش صوتی که امسال برای نخستین بار به جمع جوایز پولیتزر اضافه شده است نیز به خاطر گزارش‌ها از تاثیر شخصی سیاست‌های دولت ترامپ در قبال پناهجویان مکزیکی، به طور مشترک به «مولی اوتوله» از لس‌آنجلس تایمز و «امیلی گرین» اهدا شد. پولیتزر عکاسی نیز برای عکسبرداری از سرکوب‌ها در کشمیر هند به خبرگزاری آسوشیتدپرس تعلق گرفت. همچنین گروه عکاسی رویترز نیز برای ثبت اعتراضات خشونت‌آمیز هنگ‌کنگ در سال گذشته، جایزه «عکاسی خبرهای فوری» را کسب کرد. از سال 2008 تاکنون، رویترز برای هشتمین بار توانست جایزه پولیتزر را به دست آورد.
 
* جایزه برای نقد بی‌عدالتی آمریکایی علیه رنگین‌پوستان
جایزه پولیتزر امسال در بخش موسیقی به خاطر اپرای «سنترال پارک» به «آنتونی دیویس» اعطا شد. این اپرا به ماجرای ناعدالتی در حق چند جوان رنگین‌پوست در آمریکا اشاره دارد. در این ماجرا ۵ جوان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار به جرمی که اساسا مرتکب نشده بودند، محکوم شدند. ماجرا از این قرار بود که این جوانان در سال ۱۹۸۹ حوالی سنترال پارک نیویورک حضور داشتند، آن هم در شرایطی که کمی آن‌طرف‌تر یک زن سفید‌پوست مورد تعرض جنسی قرار گرفته بود. دونالد ترامپ یکی از مشوقان مجازات سنگین برای این جوانان بود و حتی ۸۵ هزار دلار صرف تبلیغات مطبوعاتی در نیویورک تایمز کرد تا این جوانان بیگناه اعدام شوند. هیات ‌داوران پولیتزر از این اپرا به عنوان اجرایی شجاعانه که مثالی ننگین از بی‌عدالتی معاصر را به عاملی که مایه همدلی و امید است تبدیل می‌کند، تقدیر کرد.

Page Generated in 0/0055 sec