printlogo


کد خبر: 219147تاریخ: 1399/2/17 00:00
روزنامه نیویورک‌تایمز همزمان با جلوگیری کاخ سفید از حضور اعضای کارگروه مبارزه با کرونا در کنگره افشا کرد
سند محرمانه کاخ سفید درباره تلفات کرونا
ایندیپندنت: 23 درصد نیروهای کار در انگلیس بیکار شده‌اند

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 3,663,222 نفر و تعداد افراد فوت شده بر اثر این بیماری هم به 252,747 نفر رسید. تعداد افراد بهبود یافته از کرونا هم 1,205,650 شد. بر اساس آنچه دولت‌ها اعلام کرده‌اند کیس‌های فعال کرونا 2,204,825 مورد است که از این تعداد حال 2 درصد یعنی 49,653 نفر وخیم گزارش شده است. 
آمریکا با 1,212,955 مبتلا و 69,925 جان‌باخته همچنان درگیرترین کشور دنیا با کروناست. بعد از این کشور، 4 کشور اروپایی اسپانیا، ایتالیا، انگلیس و فرانسه به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را در اختیار دارند. 
 
* افشاگری نیویورک‌تایمز درباره یک سند داخلی کاخ سفید
نیویورک‌تایمز دوشنبه‌شب از سندی در دولت ترامپ خبر داد که بر اساس آن پیش‌بینی شده بود روزانه تا 3 هزار نفر بر اثر کرونا در آمریکا می‌میرند. دیروز سخنگوی کاخ سفید گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره سند داخلی دولت ترامپ را که حاکی از پیش‌بینی فوت روزانه ۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا بود، تکذیب کرد. 
روزنامه نیویورک‌تایمز دوشنبه‌شب گزارش داد یک سند داخلی کاخ سفید پیش‌بینی کرده است آمار روزانه ابتلا به کرونا در آمریکا تا پایان ماه جاری میلادی به ۲۰۰ هزار نفر و آمار مرگ‌ومیر روزانه به ۳ هزار نفر خواهد رسید. 
نیویورک‌تایمز در گزارش خود فاش کرده بود یک گزارش داخلی در کاخ سفید پیش‌بینی کرده است تا پایان ماه جاری میلادی، آمار ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا ۸ برابر و مرگ‌ومیر روزانه ناشی از این ویروس ۲ برابر شود.  بر اساس این گزارش، در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا بشدت بر بازگشایی سریع اقتصاد کشور پس از تعطیلی‌های اخیر پافشاری می‌کند، این گزارش که به دست نیویورک‌تایمز رسیده حاکی است در چند هفته آینده روزانه ۲۰۰ هزار نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۳ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. 
دونالد ترامپ روز دوشنبه اذعان داشت شمار فوتی‌های ناشی از کرونا در آمریکا ممکن است به ۱۰۰ هزار نفر برسد. این در حالی است که وی پیش تر حداکثر ۶۰ هزار کشته را محتمل دانسته بود. با این وجود، این پیش‌بینی نیز کمتر از آن چیزی است که گزارش داخلی افشا شده نشان می‌دهد. 
 
* کاخ سفید: کسی درباره کرونا به کنگره نرود
دولت ترامپ با صدور دستورالعملی اعضای کارگروه مبارزه با کرونا را از ادای شهادت مقابل کنگره آمریکا منع کرده است. پایگاه خبری هیل گزارش داده کاخ سفید در این دستورالعمل از اعضای این کارگروه و مقام‌های آمریکایی خواسته دعوت نمایندگان کنگره برای حضور در جلسات استماع در ماه مه ‌را رد کنند. مقام‌های دولت ترامپ این توجیه را مطرح کرده‌اند که اعضای کارگروه مبارزه با کرونا باید تمرکزشان را روی مبارزه با این بیماری همه‌گیر قرار دهند و حضور در جلسات کنگره ممکن است وقت آنها را تلف کند. چندی پیش گزارش شد مایک پنس، معاون ترامپ به کارگروه دستور داده اعضای این کارگروه و متخصصان پزشکی هر گونه گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره این بیماری را با او هماهنگ کنند. 
 
* احتمال جیره‌بندی گوشت در آمریکا
افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا اثرات مخربی هم بر صنعت دامپروری این کشور داشته و بر اساس گزارش‌ها بسیاری از کارگران بخش دامداری این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. همین موضوع هم تاثیر ویژه‌ای بر کمبود گوشت در این کشور داشته و سبب محدودیت‌های فراوانی برای مردم آمریکا شده است.  سایت خبری آمریکایی هیل در این باره گزارش داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ آمریکا اقدام به اعمال محدودیت خرید گوشت از سوی مشتریان خود کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: کروگر، بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای در آمریکا با توجه به آنکه همه‌گیری ویروس کرونا باعث مختل شدن روند تهیه گوشت شده است، درصدد اعمال محدودیت در خرید گوشت تازه است و حتی در برخی فروشگاه‌ها فروش گوشت گاو را متوقف کرده است. هیل نوشت: در همین حال اتحادیه کارگری غذا در آمریکا اعلام کرد به دنبال جان باختن ۲۰ نفر از کارگرانی در زنجیره تولید گوشت در آمریکا کار می‌کرده‌اند، کشتار دام در این کشور در روزهای اخیر ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. 
بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی از جمله سی‌ان‌ان، جواب آزمایش کرونای ۸۹۰ نفر از ۲ هزار و ۲۰۰ کارگر شرکت تیسون تنها در واحد دامداری «لوگان اسپورت» در ایالت ایندیانای آمریکا، مثبت بوده، یعنی ۴۰ درصد از کارگران به کرونا مبتلا شده‌اند. بنا بر داده‌های وزارت کشاورزی آمریکا، حداقل ۷۶۷ هزار راس دام در هفته گذشته برای تامین گوشت در این کشور سلاخی شدند که نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهشی حدود 6/25 درصدی همراه بوده است. 
 
* استقراض ۳ تریلیون دلاری ترامپ برای مقابله با کرونا
وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده برای تامین هزینه‌های اضطراری مرتبط با شیوع کرونا در 3 ماه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی حدود 3 هزار میلیارد دلار (3 تریلیون) قرض خواهد گرفت. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد تعویق چند ماهه در دریافت مالیات‌های اشخاص و شرکت‌ها و نیز تحمیل ناگهانی هزینه‌های کلان مرتبط با کرونا باعث شده است تا ماه ژوئن امسال به استقراض ۲۹۹۹ میلیارد دلار نیاز داشته باشد. این مبلغ از طریق صدور اوراق قرضه تامین خواهد شد. مقامات خزانه‌داری همچنین انتظار دارند در 3 ماه سوم سال جاری به استقراض ۶۷۷ میلیارد دلار دیگر مجبور شوند. رقم مذکور در 3 ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۴۷۷ میلیارد دلار بود. کنگره آمریکا ظرف 2 ماه گذشته برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا حدود 3 هزار میلیارد دلار اختصاص داده است. از ابتدای ماه مارس تاکنون، بدهی ملی ایالات متحده با یک و نیم تریلیون دلار افزایش، به ۲۵ تریلیون رسیده است. دولت فدرال همچنین در حال حاضر با یک کسری بودجه کم‌سابقه ۷۷۴ میلیار دلاری رو‌به‌رو است. از سوی دیگر کارشناسان هشدار داده‌اند در صورتی که آمریکا بخواهد اقتصاد خود را همانند دوران قبل از شیوع کرونا به جریان بیندازد، مرگ روزانه 3 هزار نفر از مردم این کشور را باید انتظار کشید. 
 
* جهان بدون ابرقدرت در پسا کرونا
در حالی که آمریکا رویکرد یکجانبه‌گرایانه خود را به همه مسائل بین‌المللی گسترش داده، کشورهای جهان با تلاش برای حل بحران کرونا بدون حضور و مشارکت‌ برخی دولت‌ها که خود را ابرقدرت جهان می‌دانند، خود را برای ورود به عصر بدون ابرقدرت آماده می‌کنند. خبرگزاری «د‌پ‌آ»ی آلمان، در گزارشی در این باره نوشت: بحران کرونا نشان داد جهان دیگر تاب تکروی‌ها و یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا را ندارد و برای دوره‌ای بدون حضور چنین ابرقدرتی آماده می‌شود، بویژه در جایی که منافع همگانی بشر در میان باشد، شعارهای یکجانبه ترامپ مانند «اول آمریکا» رنگ می‌بازد. 
 
* 23 درصد نیروهای کار در انگلیس بیکار شده‌اند
طبق آخرین اطلاعات از بازار کار انگلیس، تحت طرحی که وزارت اقتصاد و دارایی دولت انگلیس با عنوان ابقای مشاغل در بیستم آوریل اجرا کرده است، در 2 هفته گذشته از هر 4 نیروی کار در انگلیس، یک نفر بیکار شده است؛ یعنی حدود ۲۳ درصد از نیرو‌های کار در انگلیس به طور موقت کار خود را از دست داده‌اند. به نوشته پایگاه ایندیپندنت از زمانی که طرح ابقای مشاغل در بیستم آوریل اجرا شده است، بیش از ۸۰۰ هزار سازمان در انگلیس کارکنان خود را از کار بر‌کنار کرده‌اند که این اقدام هزینه‌ای ۸ میلیارد پوندی برای بخش دولتی بر جا گذاشته است. بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، هفته گذشته، دفتر مسؤولیت بودجه، تحت مدیریت وزارت اقتصاد و دارایی دولت انگلیس برآورد کرد طرح برکناری کارکنان که توسط همین وزارتخانه اجرا شده است، در آینده هزینه‌ای ۳۹ میلیارد پوندی بر جا خواهد گذاشت. ایندیپندنت در پایان نوشت حزب لیبرال - دموکرات بریتانیا خواستار پایان این طرح شده است. 
 
* مخالفت سنای فرانسه با طرح دولت مکرون
مجلس سنای فرانسه با طرح دولت موسوم به راهبرد ملی لغو قرنطینه به منظور از سرگیری فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مخالفت کرد. روزنامه فرانسوی لوفیگارو گزارش داد: این طرح که از سوی ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه با هدف بازگشایی کسب‌و‌کارها و از سرگیری تدریجی فعالیت‌های اقتصادی به پارلمان این کشور ارائه شده است، در مجلس سنا با ۸۹ رای موافق در برابر ۸۱ رای مخالف رد شد. ۱۷۴ نماینده سنا که اکثر آنها از حزب جمهوری خواه بودند، به طرح دولت رای ممتنع دادند. این طرح هفته گذشته با موافقت اکثریت نمایندگان مجلس ملی فرانسه مواجه شد. با مهار نسبی شیوع کرونا طرح لغو تدریجی قرنطینه دولت فرانسه از ۱۱ مه ‌(۲۲ اردیبهشت)، ابهامات و نگرانی‌های بسیاری را در این کشور بویژه درباره بازگشایی مدارس برانگیخته است.

Page Generated in 0/0056 sec