printlogo


کد خبر: 219148تاریخ: 1399/2/17 00:00
دور دنیا

لبنان سفیر آلمان را احضار کرد
«ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان «جرج بیرگلن» سفیر آلمان را احضار کرده و از او درباره تصمیم اخیر آلمان علیه حزب‌الله توضیح خواست. وزیر خارجه لبنان تاکید کرد موضع لبنان از ابتدا این بوده که حزب‌الله یکی از مولفه‌های اصلی سیاسی در این کشور بوده و نمایندگی بخش بزرگی از ملت لبنان را دارد. آلمان هفته گذشته حزب‌الله لبنان را یک گروه تروریستی اعلام کرد و فعالیت‌های این گروه مقاومت را در این کشور ممنوع دانست. در مقابل «جورج برگلن» گفت: دولت آلمان حزب‌الله را «تروریست» معرفی نمی‌کند و تنها آن را در آلمان ممنوع‌الفعالیت می‌کند.
***
حمله هند به مرزهای پاکستان و منطقه آزاد کشمیر
نظامیان هندی که طی هفته‌های اخیر تحرکات مرزی خود را بشدت افزایش داده‌اند باز هم به سوی مرزهای پاکستان و منطقه آزاد کشمیر شلیک کردند. در تازه‌ترین اقدام نظامیان هندی 7 شهروند کشمیری بر اثر اصابت گلوله زخمی شده و برای درمان به بیمارستان‌ها منتقل شدند. منابع محلی در این‌باره اعلام کردند: حمله نظامیان هندی به سوی منطقه آزاد کشمیر و خط کنترل مرزی پس از اذان صبح انجام شده و ساعتی ادامه یافت. در این حمله نظامیان هندی از آتش سبک و سنگین استفاده کردند که در نتیجه 6 کشمیری از 3 روستا زخمی شدند. «راجه فاروق حیدر» نخست‌وزیر منطقه آزاد کشمیر در این‌باره گفت: آتش‌گشایی بی‌دلیل و یک‌سویه هند قابل تحمل نیست و ما این حملات را بشدت محکوم می‌کنیم.
***
استعفای دبیرکل حزب کارگر انگلیس
جنی فورمبی که از سال ۲۰۱۸ در حزب کارگر انگلیس فعالیت داشته کناره‌گیری خود را از دبیر کلی این حزب اعلام کرد. او با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی آورده است: از آنجا که به سیاست‌های جرمی کوربین، رهبر سابق حزب اعتقاد دارم این پست را پذیرفتم اما اکنون وقت آن است کنار بروم و برای رهبری جدید بهترین آرزوها را داشته باشم. از زمان انتخاب کر استارمر به عنوان رهبر حزب کارگر انتظار استعفای این متحد نزدیک کوربین نیز وجود داشت. جانشین فورمبی توسط کمیته اجرایی ملی حزب انتخاب خواهد شد اما احتمالا استارمر در این انتخاب دستی خواهد داشت. استارمر از فورمبی به دلیل خدمتش و تلاش‌های شخصی و حرفه‌ای تشکر کرد و گفت: جنی حزب ما را با تعهد و انرژی در دوران سخت سیاسی از جمله انتخابات زودهنگام سال گذشته هدایت کرد؛ برای او بهترین‌ها را در آینده آرزو دارم.
***
افغانستان بازهم تعدادی از طالبان را آزاد کرد
دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد در نهمین دور آزادی زندانیان گروه طالبان، ۱۰۲ زندانی این گروه به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار ویروس کرونا، آزاد شده‌اند. جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در این باره گفت این زندانیان براساس دستور محمد اشرف غنی از زندان آزاد شده‌اند. فیصل تاکید کرد در آزادی این زندانیان، سن، وضعیت سلامتی و مدت حبس باقیمانده‌ آنها در نظر گرفته شده است. به گفته او، تاکنون ۸۵۰ زندانی طالبان از زندان‌های ولایات مختلف افغانستان آزاد شده‌اند. فیصل افزود پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در مجموع یکهزار و ۵۰۰ زندانی طالبان را آزاد خواهند کرد. وی از طالبان نیز خواست روند آزادی نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز غیرنظامیان را براساس لیستی که از سوی دولت در اختیار آنها گذاشته شده، از سر بگیرد.
***
النهضه تونس، احزاب اپوزیسیون را به تحریک برای جنگ داخلی متهم کرد
جنبش النهضه تونس در واکنش به فراخوان‌های اخیر برای براندازی دولت و پارلمان، برخی گروه‌های سیاسی مخالف را به تلاش برای تفرقه‌افکنی در میان تونسی‌ها و تحریک به شورش با هدف وقوع جنگ داخلی متهم کرد. عبدالکریم الهارونی، رئیس شورای جنبش النهضه در مصاحبه با رادیو «موزاییک» تونس با بیان اینکه هم این جنبش و هم دولت اقدامات خشونت‌آمیز را نخواهند پذیرفت، خواستار هوشیاری در مقابل این فراخوان‌ها شد که از خارج تغذیه می‌شوند. وی گفت، برخی به دنبال بهره‌برداری از این دوره دشوار برای تحریک تونسی‌ها با عنوان «شورش گرسنگان» و براندازی نهادهای مشروع دولت از طریق سرمایه‌گذاری روی گرسنگی و فقر در کشور هستند اما مردم تونس وارد این بازی‌ها نشده و از آن پیروی نخواهند کرد. الهارونی ادامه داد، به منظور برقراری انسجام و توافق در پارلمان، جنبش النهضه خواستار تدوین منشور اخلاقی و سیاسی میان احزاب مختلف حاکم است.
***
پوتین مدال یادبود جنگ دوم جهانی را به کیم جونگ اون اعطا کرد
سفارت روسیه در پیونگ‌یانگ اعلام کرد، رئیس‌جمهور پوتین مدال یادبود هفتاد و پنجمین سالگرد روز پیروزی روسیه بر آلمان نازی را به کیم جونگ اون هدیه کرد. در بیانیه این سفارتخانه آمده است: این مدال به دلیل ایفای نقش کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در حفظ خاطره سربازان شوروی که در خاک کره‌شمالی جان باختند، به وی اهدا شده است. الکساندر ماستیگورا، سفیر روسیه در کره‌شمالی این مدال را از جانب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به ری سون-گوان، وزیر خارجه کره‌شمالی اهدا کرد. کیم جونگ اون که شایعاتی از سلامت او طی هفته‌های اخیر وجود داشته، در این مراسم حضور نداشت. سال گذشته روسیه، کیم را برای مراسم روز نهم مه و مراسم رژه هفتادوپنجمین سالگرد روز پیروزی به مسکو دعوت کرده بود. پوتین اعلام کرده در نظر دارد مراسم روز پیروزی را به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق اندازد.

Page Generated in 0/0051 sec