printlogo


کد خبر: 219150تاریخ: 1399/2/17 00:00
گزارش «وطن امروز» از تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در ورزش درباره لیگ برتر فوتبال
رصد هر هفته‌ای

زهره فلاح زاده: در گزارش قبلی «وطن امروز» اعلام کردیم قرار است ستاد مبارزه با کرونا ۱۵ اردیبهشت‌ماه تصمیم نهایی خود را برای شروع یا پایان دادن به مسابقات لیگ برتر اعلام کند. ستاد مبارزه با کرونا در ورزش این جلسه را تشکیل داد اما برخلاف صحبت‌های قبلی و اصرارهای برخی نهادها، تکلیف شروع لیگ برتر مشخص نشد. کرونا همچنان لیگ برتر ایران را تسخیر کرده و کسی درست نمی‌داند چه اتفاقی قرار است در آینده برای فوتبال ایران بیفتد.
علاقه‌مندان به فوتبال باید به دوری از مسابقات عادت کنند، چرا که در حال حاضر خبری از شروع بازی‌های لیگ برتر ایران نیست. این امکان وجود دارد که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان حتی لیگ تعطیل هم شود. در این صورت تیم‌ها از بلاتکلیفی تمرینات نامنظم خود رهایی پیدا می‌کنند و بازیکنان از فشار آوردن بیش از حد به بدن‌های‌شان خلاص می‌شوند.
در جلسه روز دوشنبه که ستاد مبارزه با کرونا در ورزش با استعلام از وزارت بهداشت تشکیل داده بود، شرایط کشور مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل اینکه وضعیت کشور همچنان با شیوع کرونا به حدی نرسیده که سفید اعلام شود، تاریخ شروع تمرینات گروهی یا شروع برگزاری مسابقات لیگ برتر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
وضعیت کشور به گونه‌ای است که این ستاد تصمیم گرفت هر هفته شرایط هر شهر را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت آرام شدن اوضاع، شروع فعالیت‌های ورزش‌های غیرگروهی را اعلام کنند. این یعنی ورزش‌های گروهی مثل فوتبال همچنان اجازه فعالیت ندارند.
البته ممکن است یک هفته شرایط یک شهر مناسب باشد و فعالیت‌های ورزشی‌ آن شهر از سرگرفته شود ولی هفته بعد شرایط باز هم پرخطر اعلام شود، در این صورت باز هم فعالیت‌های آنها تعطیل می‌شود. این یعنی برخی از ورزش‌هایی که گروهی نیستند، می‌توانند فعالیت خود را به صورت پلکانی شروع کنند.
البته هنوز برگزاری هیچ مسابقه‌ای آزاد نشده و قرار است بین ۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه بار دیگر از وزارت ورزش استعلام گرفته و درباره فوتبال تصمیم‌گیری شود. در جلسه روز دوشنبه هم ستاد مبارزه با کرونا در ورزش درباره فوتبال بررسی‌های لازم را انجام داد که به دلیل شرایط کشور همچنان ادامه دادن آن ممنوع اعلام شد و اجازه تمرین گروهی صادر نشد.
در واقع هنوز مشخص نیست در صورت باز شدن اماکن ورزشی، فوتبال که ورزش گروهی است به فعالیت دوباره خود ادامه می‌دهد یا نه. در حال حاضر هم این نوع ورزش‌ها حتی در شهرهایی که وضعیت سفید دارند هم اجازه فعالیت ندارند. ممکن است شرایط به گونه‌ای باشد که حتی تا ماه آینده خبری از برگزاری تمرینات گروهی تیم‌های لیگ برتری فوتبال نباشد. این گفته می‌تواند خط بطلانی بر تمام شایعاتی که این مدت منتشر می‌شد و تاریخ شروع تمرینات را اواخر اردیبهشت اعلام می‌کردند، بکشد. هنوز هیچ تاریخی را نمی‌توان برای شروع دوباره مسابقات اعلام کرد و بسیار هم بعید است با این اطلاعات به دست آمده حتی با اصرار سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، مسابقات فوتبال ادامه پیدا کند.
آنچه مشخص است ستاد مبارزه با کرونا در ورزش هیچ عجله‌ای برای اعلام تاریخ شروع جدید مسابقات لیگ برتر ندارد و اولویت آنها برخلاف فدراسیون‌نشین‌ها، به معنای واقعی کلمه، حفظ جان ورزشکاران است.
با توجه به شرایط حاکم در جهان ممکن است حتی المپیک توکیو بار دیگر به تعویق بیفتد. بنابراین فدراسیون و سازمان لیگ نباید اصرار بر برگزاری لیگ برتر داشته باشند، البته این نهاد‌ها اختیاری از خودشان هم ندارند و تأییدیه شروع مجدد مسابقات لیگ برتر تنها با متولی سلامت یعنی ستاد مبارزه با کرونا در ورزش است.
 
* تصمیمی که باعث خوشحالی قرمزهاست
سهیل مهدی و همکارانش در سازمان لیگ در تلاشند هر چه زودتر مجوز تمرینات گروهی تیم‌ها را بگیرند تا بتوانند هر چه سریع‌تر لیگ نوزدهم را برگزار کنند؛ اتفاقی که خوشایند پرسپولیسی‌ها و عامل ناراحتی برخی تیم‌هاست. البته مسؤولان برگزاری لیگ باید حواس‌شان به بعدهای مختلف این موضوع از جمله فشردگی بازی‌ها و امکان مصدوم شدن بازیکنان باشد و برنامه‌ای تدوین کنند که صدای هیچ تیمی را درنیاورند.
***
[تفاوت بزرگ تیم های ما با اروپایی‌ها]
تمام باشگاه‌های کشورهای اروپایی بویژه لیگ‌های معتبر قاره سبز علاقه‌ای به تعطیلی لیگ‌شان ندارند و به دنبال ادامه بازی‌های‌شان هستند، هر چند برخی کشورها چون فرانسه و هلند قید ادامه فصل را زدند و لیگ‌های‌شان را تعطیل کردند. اصلی‌ترین منبع درآمد تیم‌های اروپایی، بلیت‌فروشی، حق پخش و تبلیغات محیطی است و برگزار نشدن بازی‌ها باعث شده حتی تیم‌های متمولی چون بارسلونا و یوونتوس هم دچار مشکل شوند و از بازیکنان‌شان بخواهند بخشی از قراردادشان را کسر کنند. شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فوتبال، ادامه حیات باشگاه‌ها را تحت‌الشعاع قرار داده و تعطیلی لیگ‌های اروپایی می‌تواند این باشگاه‌ها را دچار بحران کند. در لیگ‌های فرانسه و هلند، تیم‌هایی چون پاری سن‌ژرمن و آژاکس که متمول‌ترین تیم‌های کشورشان محسوب می‌شوند به ‌رغم اعلام قهرمانی (پاری سن‌ژرمن) و کسب سهمیه اروپا (آژاکس) باز هم به خاطر برگزار نشدن بازی‌ها و کاهش درآمدشان به فدراسیون فوتبال و نهادهای دولتی کشورشان اعتراض کردند. 
اما برخلاف اروپا، در ایران فوتبال درآمدزا نیست و باشگاه‌ها از برگزار نشدن لیگ‌ استقبال می‌کنند، زیرا هزینه‌های‌شان کمتر می‌شود و مجبور نیستند پول حمل‌و‌نقل و هتل بدهند. به‌ رغم وجود منابع درآمدی مختلف مثل تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی، پول اینها هیچ‌وقت به باشگاه‌های ایرانی نمی‌رسد و در فیلترهای مختلف گیر می‌کند. همین امر موجب می‌شود نه ‌تنها از ادامه لیگ استقبال نشود، بلکه رای به تعطیلی آن داده شود؛ اتفاقی که در اروپا غریب است و حتی بسیاری از تیم‌ها سعی می‌کنند به صورت مخفیانه تمرینات خود را برگزار کنند.

Page Generated in 0/0052 sec