printlogo


کد خبر: 219172تاریخ: 1399/2/17 00:00
اخبار

صرفه‌جویی ارزی 4/3 میلیارد یورویی با نهضت ساخت داخل
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال گذشته با برگزاری ۱۰ میز تخصصی تعمیق ساخت داخل، انعقاد تفاهمنامه با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها، اقدام شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان برای داخلی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات وارداتی، بیش از 3 میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور حاصل شده است.
رضا رحمانی تاکید کرد: با هدف حمایت از تولید داخلی و حفظ و افزایش فرصت‌های شغلی در کشور، این وزارتخانه اقدام به اعمال مدیریت واردات با حذف حدود 4 هزار ردیف کالای خارجی دارای مشابه داخلی از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت و ممنوعیت ثبت سفارش حدود هزار و ۶۵۰ قلم کالای غیرضروری کرده است. 
وی در ادامه افزود: برای دستیابی به این اهداف تاکنون ۱۰ میز تخصصی ساخت داخل در صنعت خودرو و موتوسیکلت، پتروشیمی، برق، الکترونیک و مخابرات، مس و فولاد برگزار شده است.
رحمانی ادامه داد: تعمیق ساخت داخل طرح‌های تکرارپذیر و تبدیل خرید خارج به خرید داخل با پیگیری قانون حداکثر استفاده از خدمات تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی نیز با تلاش صنعتگران در صنایعی مانند پتروشیمی، نیروگاهی و صنایع معدنی توسعه یافته و از این طریق حدود ۲۸۰ میلیون یورو از خرید خارج به استفاده از تولیدات داخلی تبدیل شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سال ۹۹ این برنامه با اولویت کاهش ارزبری 2/3 میلیارد یورویی در دستور کار است که در مجموع با اجرایی شدن پروژه‌های این برنامه در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۰ میلیارد یورو انواع کالا و تجهیزات در کشورمان داخلی‌‌سازی خواهند شد.
***
احراز هویت کد بورسی غیرحضوری شد
وزیر اقتصاد گفت: از امروز (دیروز سه‌شنبه) تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی لغو می‌شود. فرهاد دژپسند در حاشیه شورای عالی بورس افزود: به خاطر ازدحام و شلوغی زیاد در دفاتر پیشخوان دولت امروز مصوب شد احراز هویت تمام افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود. طبق مصوبه‌های شورای‌عالی بورس از امروز تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت به دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی لغو می‌شود. وی گفت: مصوبه دومی که در شورای عالی بورس به تصویب رسید این بود که هر گونه نقل و انتقال وکالتی سهام ممنوع است و این مصوبه به سازمان اسناد کشور هم ابلاغ شده تا آنها هم به تمام شهرستان‌ها و استان‌ها ابلاغ کنند. وزیر اقتصاد درباره اختلال نرم‌افزاری بورس هم گفت: امروز به سرعت این مشکل حل شد و جای نگرانی نیست. دژپسند درباره تکانه‌های شدید بازار بورس هم گفت: بازار بورس در مقابل بازارهای دیگر یک بازار ریسکی است و ما بارها توصیه کرده‌ایم کسانی که تازه‌وارد هستند حتما با مشاوره به سراغ معامله بروند.
***
اعلام قیمت‌ جدید خودرو بدون هماهنگی با شورای رقابت غیرقانونی است
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه طی روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر تعیین قیمت‌های جدید خودرو شنیده می‌شود، گفت: ما هیچ توافقی با ستاد تنظیم بازار نداشته‌ایم و اگر قیمت‌های جدید بدون هماهنگی با شورای رقابت اعلام شود غیرقانونی است. رضا شیوا گفت: روش قیمت‌گذاری ما در بخش خودرو بر اساس سقف قیمتی است به نحوی که مطابق نرخ تورم بخشی برای هر خودرو در مدت معین  به اضافه قیمت پایه و لحاظ کردن 2 متغیر بهره‌وری و کیفیت، دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تعیین می‌شود. وی با اعلام اینکه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت معتقد به لحاظ کردن هزینه تمام‌شده برای قیمت‌گذاری خودرو هستند، تصریح کرد: به اعتقاد ما بخشی از این هزینه‌های تمام‌شده خودرو مرتبط با هزینه‌هایی غیر از کار تولیدی است، به همین دلیل این هزینه‌ها مورد قبول ما نیست.
***
خبر خوش معاون وزیر شهرسازی برای اقشار کم‌درآمد
معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد (دهک‌های اول، دوم و سوم) طرحی را با مشارکت دستگاه‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و  بنیاد مستضعفان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این طرح قرار است 200 هزار واحد مسکونی ویژه این افراد احداث شود تا با کمترین آورده ممکن صاحب مسکن شوند. محمود محمودزاده ادامه داد: در فاز اول 135 هزار متقاضی واجد شرایط که عموما تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، ثبت‌نام کرده‌اند و منتظریم متقاضیان تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز معرفی شوند، در مجموع این طرح قابلیت اجرایی دارد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی افزود: نخستین واحدهای مسکونی این طرح اواخر خرداد به بهره‌برداری می‌رسد. محمودزاده گفت: در مجموع طرح اقدام ملی مسکن ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت پروژه‌ای دارد. محمودزاده افزود: برنامه‌ریزی برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نیز برای دهک‌های اول تا سوم با کمترین هزینه اولیه در حال انجام است که ۱۳۵ هزار واحد آن برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد است. وی گفت: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن، بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد از سقف تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند اما این عدد 4‌درصد تسهیلات بانکی را شامل شده است. محمودزاده با بیان اینکه 2 میلیون واحد مسکونی در کشور داریم که خرابه است و قابل سکونت نیست، افزود: از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر ۶۰ هزار واحد مسکونی باقی مانده است.

Page Generated in 0/0052 sec