printlogo


کد خبر: 219178تاریخ: 1399/2/17 00:00
ابتلا به ویروس «کووید -19» در کشور برای دومین‌ روز متوالی شتاب گرفت
روند نگرانی
* تعداد مبتلایان در 24 ساعت 1323 نفر افزایش یافت و به بیشترین میزان در 16 روز اخیر رسید

گروه اجتماعی: جدیدترین آمار کرونایی در کشور نشان می‌دهد روند صعودی ابتلا به «کووید-19» که از روز یکشنبه آغاز شده بود، ادامه یافته است.
به گزارش «وطن ‌امروز» دیروز اعلام شد 1323 بیمار جدید در 24 ساعت شناسایی شده‌اند تا بار دیگر نگرانی‌ها در این باره افزایش یابد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران بعد از بازگشایی مشاغل در پایتخت به بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده و گفته بود نتایج بازگشایی کسب‌و‌کارها 2 هفته بعد مشخص می‌شود و انگار نتیجه بی‌توجهی و نبود ‌مدیریت در این زمینه را الان می‌بینیم. جامعه پزشکی 3-2 هفته پیش نسبت به بازگشایی مشاغل و بی‌توجهی مسؤ‌ولان و بخشی از مردم هشدار داده بود. با این وجود دولت در بازگشایی کسب‌و‌کار اصرار داشت تا روند نزولی ابتلا به کرونا که از 30 فروردین شروع شده بود در دوشنبه متوقف شود. آمار ابتلای دیروز نزدیک به آمار روز 31 فروردین که 1343 مورد بود نزدیک است تا فرضیه بدون علامت بودن ویروس کرونا حداقل تا 2 هفته به اثبات برسد.
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار کرونا گفت: از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۳۲۳ بیمار جدید مبتلا «کووید-19» در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر رسید.
وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۳۴۰ نفر رسید.
جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۰۴۷۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۶۸۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: تاکنون ۵۱۹ هزار و ۵۴۳ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.
وی اظهار کرد: رعایت فاصله‌گذاری و مراعات نکات بهداشت فردی و عمومی همچنان باید انجام شود و در این روزها با توجه به افزایش ترددها باید به این موارد بیشتر توجه کرد. همچنین پایش رفتار اطرافیان می‌تواند به کمک همکاران ما در نظام سلامت بیاید.
جهانپور گفت: اکنون ایران جزو 5 کشور صدرنشین از نظر تعداد بالاترین میزان بهبودی بیماران «کووید-19» است.
 
* ماجرای لیست منتشر شده از مناطق سفید و قرمز کرونا
2 روز بعد از انتشار لیست مناطق سفید از لحاظ وضعیت شیوع کرونا، تراکم و رفت‌و‌آمد در این مناطق افزایش محسوسی داشته است. حتی یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشی تصویری از صف طولانی ورود خودروها به بندر چابهار که وزارت بهداشت آن را منطقه سفید و کم‌خطر کرونا اعلام کرده، خبر داد. 
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره لیستی که درباره اسامی شهرهای سفید منتشر شده است، گفت: سیاست وزارت بهداشت این نبود که به صورت متمرکز اسامی مناطق سفید را اعلام کنیم. منبع رسمی هم این مناطق را اعلام نکرده است و قاعدتا در این صورت ما پاسخگوی آن نیستیم. البته دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار شد به صورت استانی هر 5 روز یک بار مناطق سفیدشان را در استان با هماهنگی مرکز اعلام کنند اما قرار نیست به صورت متمرکز این اسامی را اعلام کنیم. البته از طریق سامانه «ماسک» هم این امکان وجود دارد که این مناطق را مشاهده کنید. بنابراین اینطور نیست که ما طی لیستی به صورت متمرکز مناطق سفید را اعلام کنیم. هر وضعیتی هم که اعلام شود، 5 روز بیشتر اعتبار نخواهد داشت و بعد از 5 روز مجددا مناطق بازنگری شده و ممکن است برخی مناطق بازگردند و جزو مناطق زرد قرار گیرند یا برعکس. البته منطقه سفید به معنای شرایط عادی نیست. بنابراین صرفا در مناطق سفید مادامی که وضعیت سفید ادامه داشته باشد، افراد می‌توانند به صورت معدود و مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی مراسم‌ها و تجمعات مذهبی را برگزار کنند.
وی افزود: البته این مراتب تا امروز معدود است و بسیاری از بقاع متبرکه ممکن است در مناطق سفید نباشند. در عین حال برگزاری همین موارد هم با رعایت پروتکل است. به عنوان مثال درباره نماز جماعت پروتکل‌ها اعلام شده و اعلام کردیم برگزاری منبر، دعا، توزیع افطاری، شربت، چای، سخنرانی و.... نباید انجام شود. صرفا افراد با سجاده شخصی حضور پیدا می‌کنند و نماز برگزار شده و خارج می‌شوند. در عین حال وضوخانه مساجد هم تعطیل است. در این شرایط نباید حتی در مناطق سفید انتظار عادی شدن شرایط را داشته باشیم. آنچه مدنظر ما است هیچ شباهتی با آنچه در روزهای عادی ماه رمضان برگزار می‌شود، نخواهد داشت. بنابراین شرایط هنوز عادی نیست و در مناطق سفید هم امکان اقداماتی که اعلام شد به صورت مشروط وجود دارد.
وی درباره تعداد افراد غربالگری شده در مرحله دوم غربالگری هم گفت: در مرحله اول 75 میلیون نفر غربالگری شدند و موارد مشکوک به مراکز خدمات سلامت ارجاع و موارد محتمل هم یا در بیمارستان‌ها بستری شدند یا در قرنطینه خانگی یا قرنطینه در مراکز مراقبت بالینی قرار گرفتند. در فاز دوم بیش از 25 میلیون نفر غربالگری شدند. یعنی افرادی که یکبار غربالگری شدند، از طریق سامانه Salamat.gov.ir و همچنین سامانه 4030 مجددا غربالگری شدند. اتفاقا اگر می‌بینید دو سوم موارد شناسایی شده، از موارد سرپایی یا مواردی هستند که از مراکز خدمات سلامت نمونه اخذ شده است یا در تماس نزدیک با مبتلایان بوده‌اند، به شناسایی و بیماریابی فعال بازمی‌گردد. قاعدتا تعداد موارد مراجعات به بیمارستان‌ها و بستری‌مان نسبت به زمان قبل بشدت کاهش یافته است.
 
* بازگشایی رسمی بوستان‌های تهران غیر از ۴ پارک جنگلی
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران گفت: تمام 2268 بوستان شهر تهران از آخر این هفته جز بوستان‌های جنگلی چیتگر، سرخه حصار، لویزان و یاس فاطمی پذیرای شهروندان گرامی هستند.  به گزارش ایسنا، علی‌محمد مختاری گفت: با توجه به مصوبات جلسه شانزدهم ستاد عالی مبارزه با بیماری کرونای کشور و مستند به بند ۷ مصوبات مذکور که دستور بازگشایی بوستان‌ها را صادر کرده است و ابلاغ آن به شهرداری تهران نسبت به بازگشایی تمام بوستان‌ها و اجرای پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ‌شده از سوی وزارت بهداشت از جمله اینکه نسبت به ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی – آبخوری‌ها، وسایل بازی و بدنسازی، نمازخانه‌ها و تمام اماکن عمومی و المان‌ها و مبلمان موجود در بوستان‌ها و رعایت فاصله اجتماعی اقدام شود، لذا از تاریخ ۴ اردیبهشت‌ماه تمام ۲۲۶۸ بوستان شهر تهران به جز بوستان‌های جنگلی چیتگر، سرخه حصار، لویزان و یاس فاطمی پذیرای شهروندان هستند.
 

Page Generated in 0/0067 sec