printlogo


کد خبر: 219183تاریخ: 1399/2/17 00:00
«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان هماهنگ‌کننده سیاست‌های ضدایرانی کشورهای اروپایی علیه ایران است
ترامپک!

گروه سیاسی: یک مقام امنیتی آمریکا مسؤول پیشبرد پروژه «فشار حداکثری» علیه ایران در کشورهای اروپایی است. به گزارش «وطن امروز»، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان مسؤولیت هماهنگی و انسجام‌بخشی اقدامات کشورهای اروپایی علیه ایران را بر عهده دارد. گرنل به دلیل اقداماتش در هماهنگی کشورهای اروپایی با سیاست‌های امنیتی ایالات متحده، از سوی ترامپ به عنوان رئیس موقت اداره اطلاعات ملی آمریکا منصوب شد. مسؤول اداره اطلاعات ملی (DNI) از مقامات دولت ایالات متحده آمریکاست که تحت اقتدار، هدایت و کنترل رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا کار می‌کند و طبق لایحه اصلاح اطلاعاتی و پیشگیری از تروریسم ۲۰۰۴ ملزم است:1- به عنوان مشاور اصلی رئیس‌جمهور ایالات متحده در شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا درباره مسائل اطلاعاتی و امنیت ملی فعالیت کند. 2- به عنوان رئیس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا که دارای 16 عضو است، عمل کند. 3- برنامه ملی اطلاعات را اداره و بر آن نظارت کند.
گرنل در ماه‌های اخیر تلاش زیادی کرد کشورهای اروپایی، حزب‌الله لبنان را به عنوان گروه تروریستی قلمداد کنند و به نوعی از طریق محدودیت حزب‌‌الله، افراد مرتبط با ایران در کشورهای اروپایی را تحت فشار بگذارد. 
وی تاکنون موفق شده است مقامات هلند، انگلیس و آلمان را تحت فشار بگذارد تا فعالیت حزب‌الله در این کشورها ممنوع شود. 
در همین حال شبکه خبری فاکس‌نیوز در گزارشی خبر داد ریچارد گرنل در مقام خود به عنوان رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا با «امانوئل بون» مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کرده تا وی را برای ممنوع کردن فعالیت حزب‌الله در فرانسه تحت فشار بگذارد.
بنا بر این گزارش، گرنل همچنین درصدد است فرانسه را  برای حمایت از ممنوعیت حزب‌الله در سطح اتحادیه اروپایی تحت فشار بگذارد. او تا به حال چندین بار به بروکسل سفر کرده است تا اتحادیه اروپایی را نیز وادار به پیروی از این سیاست کند. 
گزارش یاد شده برملا کرده است فعالیت‌های سفارت آمریکا در آلمان از مدت‌ها پیش روی ممنوعیت حزب‌الله لبنان متمرکز شده بود و تیم ریچاد گرنل به صورت هفتگی برای طراحی استراتژی و استفاده از تازه‌ترین اطلاعات برای فشار به آلمان نشست برگزار می‌کرده است.
فاکس نیوز به نقل از ریچارد گرنل نوشته است او 2 سال تمام با مقام‌های دولت و پارلمان آلمان دیدار و گفت‌وگو داشته تا آلمان را وادار به پذیرش این سیاست کند. گرنل به فاکس‌نیوز گفته است: «این گام یک موفقیت بزرگ دیپلماتیک است و ما امیدواریم بتوانیم بقیه را نیز در بروکسل به برداشتن آن تشویق کنیم».  
دولت آلمان روز پنجشنبه گذشته  گروه حزب‌الله را تروریستی اعلام کرد و دفاتر آن در آلمان را بست. 
سفیر واشنگتن در برلین هم یادآور شده آزادی عمل مالی و تبلیغی شاخه سیاسی حزب‌الله به آنها برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا کمک کرده و مقابله با تحرکات تروریستی(!) این گروه را دشوار کرده است.
سفارت آمریکا در برلین پایگاه اصلی آمریکا در اروپا در حوزه امنیتی و اطلاعاتی است. بعد از جنگ دوم جهانی و مغلوب شدن آلمان در این جنگ، ساختار جدید حکومتداری از سوی کشورهای پیروز بویژه آمریکا برای آلمان در نظر گرفته شد. آمریکا در دوران پس از جنگ در آلمان سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بر ساختار امنیتی و نظامی این کشور انجام داد. ایجاد چند پایگاه نظامی در آلمان و استقرار نیروهای نظامی آمریکا در این کشور در کنار بازطراحی یک سازمان امنیتی متناسب با ساختار مدنظر سازمان‌های امنیتی آمریکا و تربیت و آموزش نیروهای امنیتی این کشور، سازمان امنیتی آلمان را به پایگاه بومی اطلاعاتی آمریکا در اروپا کرد.
ماجرای جنجال‌برانگیز کمک سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) به آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) برای جاسوسی در اروپا از جمله اخباری بود که نشان از آن داشت دستگاه امنیتی آلمان به عنوان بازوی اجرایی ایالات متحده در اروپا فعالیت می‌کند. 
روزنامه آلمانی زوددویچه آلمان در تحقیقاتی گزارش داده بود سرویس اطلاعاتی آلمان سال‌های طولانی به آژانس امنیت ملی آمریکا برای خبرچینی از مقامات بلندپایه دولت فرانسه و نیز سیاستمداران اتحادیه اروپایی کمک کرده است. بدین منظور از یک تاسیسات شنود در «باد آیبلینگ» واقع در شمال ایالت بایرن آلمان استفاده شده است.
 
* نقش آلمان در ترور سردار شهید سلیمانی
اسفندماه سال گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس فدرال آلمان به علت استفاده آمریکا از پایگاه رامشتاین آلمان برای ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی از آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور و اعضای دولت شکایت کردند. این نمایندگان اعلام کردند: ما نمی‌توانیم بپذیریم دولت فدرال آلمان از جنگ پهپاد‌ی آمریکا حمایت کند و اجازه آن را دهد. این جنگ با حقوق بین‌الملل تناقض دارد و نقض قوانین بین‌المللی نیز هست. دستور این حمله پهپادی از یک پایگاه نظامی در خاک آلمان یعنی پایگاه هوایی آمریکایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان ارسال شده است. بنا بر اعلام این نمایندگان، دولت آلمان با صدور مجوز استفاده از این پایگاه برای حملات پهپادی در این ترور دست دارد. «پایگاه هوایی رامشتاین» کانون عملیات و رله هدایت پهپادهای آمریکا برای پرواز در آسمان خاورمیانه و آفریقاست. «الکساندر نو» یکی از نمایندگان پارلمان آلمان گفته است: «سیگنال‌های کنترل این پهپاد (پهپاد آمریکایی در عملیات ترور سردار سلیمانی) فقط می‌توانسته از طریق یک ایستگاه رله ماهواره‌ای نظیر ایستگاهی که در خاک آلمان مستقر است، ارسال شود». در نسخه‌ای از این شکوائیه کیفری که این نماینده پارلمان آلمان روی وب‌سایتش قرار داده، علاوه بر مرکل از «هایکو ماس» وزیر خارجه، «آنه‌گرت کرامپ- کارن‌باوئر» وزیر دفاع، «هورست سیهوفر» وزیر کشور و سایر اعضای دولت فدرال آلمان نام برده شده است. نمایندگان پارلمان آلمان، مرکل و وزرای کابینه او را به «همدستی به واسطه غفلت» در عملیات ترور سردار شهید سلیمانی متهم کرده‌اند.
***
[دست موساد در دست BND]
در حالی که رسانه‌ها و مقامات آمریکایی از نقش این کشور در ایجاد محدودیت برای حزب‌الله سخن گفته‌اند، رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از همکاری موساد و سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) در این باره پرده برداشتند. بنا به گزارش اخبار کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه‌ اسرائیل (موساد) پیش از ممنوعیت فعالیت گروه حزب‌الله لبنان در آلمان اطلاعات مربوط به فعالیت‌های این گروه در خاک آلمان را به مقامات این کشور داده است.
بنا به گزارش تلویزیونی، اسرائیل در پی عملیات یک ماهه‌ای در ارزیابی عملیات گروه در آلمان، یافته‌های خود را به نهادهای اطلاعات محرمانه و حقوقی آلمان عرضه کرد.
بنا به این گزارش، موساد درباره اماکن متعلق به حزب‌الله در جنوب این کشور به آلمان اطلاعات ارائه کرده است. 
بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، همچنین گفته می‌شود موساد اطلاعات دقیقی از برخی مرتبطان با حزب‌الله در آلمان به این کشور داده است. یک مقام رسمی اسرائیل که خواست نامش فاش نشود به کانال ۱۲ گفته عملیات مذکور دشوار بوده و شواهدی کلیدی در اختیار مقامات آلمان گذاشته است. این مقام رسمی گفته است: «اقدام آلمان نتیجه ماه‌ها کار مداوم با تمام جوانب درگیر در آلمان بود. رؤسای سازمان‌ها مکلف بودند شواهد دقیق و مشخص و قانونی در اثبات ارتباط گروه با فعالیت‌های تروریستی قابل اعتنا به دست دهند و این همان کاری است که ما کردیم». او افزود: «برونو کاهْل» رئیس سازمان اطلاعات محرمانه آلمان (BND) از دوستان نزدیک موساد است».

Page Generated in 0/0073 sec