printlogo


کد خبر: 219252تاریخ: 1399/2/20 00:00
ترامپ مجبور شد طرح کاهش اختیارات جنگی رئیس‌جمهور را که به تصویب نمایندگان کنگره رسیده بود وتو کند
فرار با وتو

گروه سیاسی: طرح سنای آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران با ناکامی رو‌به‌رو شد. به گزارش «وطن امروز»، در جلسه پنجشنبه هفته گذشته سنای آمریکا 49 سناتور - از جمله 7 سناتور جمهوری‌خواه- به شکستن وتوی دونالد ترامپ رأی مثبت دادند اما با توجه به اینکه رأی مثبت حداقل دوسوم (67 نفر) از نمایندگان سنا برای شکستن وتوی رئیس‌جمهور لازم است، سنای آمریکا در شکستن وتوی دونالد ترامپ و سلب اختیارات وی برای اقدام نظامی علیه ایران بدون کسب مجوز از کنگره ناکام ماند.
تقریبا ۲ ماه پیش بود که بعد از ترور سردار سلیمانی کنگره آمریکا طرح محدودیت اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران را تصویب کرد. این قطعنامه که توسط سناتور «تیم کین» ارائه شده بود، دولت ترامپ را موظف می‌کرد ظرف ۳۰ روز همه نیروهای نظامی آمریکا را از مواضع ضدایرانی خارج کند، مگر اینکه از کنگره مجوز دریافت کند.
به عقیده برخی کارشناسان، واکنش قاطعانه ایران به ترور سردار سلیمانی و حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد، تعداد زیادی از نمایندگان، سناتورها و برخی کارشناسان امنیتی آمریکا را به این نتیجه رساند که ادامه تحرکات خصمانه علیه ایران کلیت منافع آمریکا در خاورمیانه را نابود خواهد کرد؛ مسأله‌ای که باعث شد آنان طرح محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را تدوین و در کنگره مطرح کنند. به بیان دیگر حمله موشکی ایران به عین‌الاسد چند پیام مهم برای مقامات آمریکایی داشت. اول آنکه این حمله نشان ‌داد ایران به لحاظ دانش و تجهیزات، توانمندی هدف قرار دادن نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را دارد. حمله به عین‌الاسد در واقع آژیر خطری برای ارتش آمریکا بود که خود را در مقابل حملات احتمالی ایران مصون نداند. این در حالی بود که مقامات آمریکایی از سیستم‌های پیشرفته پدافندی برای صیانت از پایگاه‌های نظامی خود در منطقه استفاده می‌کردند. حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد نشان داد ایران فناوری لازم برای مختل کردن این سیستم‌ها را دارد. یکی از نکات مهم حمله به عین‌الاسد هم از سوی سردار حاجی‌زاده مورد اشاره قرار گرفت: یک عملیات مهم جنگ الکترونیک را تقریبا 15 دقیقه بعد از عملیات آغاز کردیم و همه هواپیماهای بدون سرنشینی را که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند برای لحظاتی از کنترل آمریکایی‌ها خارج کردیم و لینک ارتباطی و لینک تصویری آنها را از بین بردیم که آمریکایی‌ها را بسیار مرعوب کرد.
تجربه حمله به پایگاه عین‌الاسد این فرضیه را برای مقامات آمریکایی به اثبات رساند که ایران در حال حاضر از بعد نظامی توان وارد کردن «ضربه جدی» به منافع یا پایگاه‌های نظامی آمریکا را دارد.  به بیان دیگر، حمله نظامی ایران به آمریکا به مقامات این کشور نشان داد تهدیدهای ایران قابلیت اجرایی شدن دارد و در صورت ایجاد درگیری نظامی میان ایران و آمریکا، قطعا ارتش آمریکا هزینه‌های به مراتب سنگین‌تری را متقبل می‌شود. 
مجموع این مسائل باعث شد نمایندگان کنگره طرح محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ علیه ایران را طراحی کنند.
اواسط ماه فوریه/ اواخر بهمن‌ماه سال گذشته بود که مجلس سنای آمریکا قطعنامه‌ای را به‌منظور محدود کردن اختیارات جنگی دونالد ترامپ به تصویب رساند. یک ماه بعد مجلس نمایندگان آمریکا  قطعنامه‌ای را که خواستار محدود کردن اختیارات «دونالد ترامپ» برای اقدام نظامی علیه ایران است تصویب کرد. اما در نهایت طرح کاهش اختیارات جنگی ترامپ، چهارشنبه گذشته با وتوی ترامپ مواجه شد. نمایندگان مجلس سنا برای شکستن وتوی رئیس‌جمهور این طرح را بار دیگر به رای گذاشتند و در صورتی که طراحان این طرح می‌توانستند تاییدیه دوسوم سناتورهای آمریکایی را به دست ‌آورند در عمل وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر می‌شد. 
در نهایت در جلسه پنجشنبه گذشته سنای آمریکا 49 سناتور- از جمله 7 سناتور جمهوری‌خواه- به شکستن وتوی دونالد ترامپ رأی مثبت دادند اما با توجه به اینکه رأی مثبت حداقل دوسوم (67 نفر) از نمایندگان سنا برای شکستن وتوی رئیس‌جمهور لازم است، سنای آمریکا در شکستن وتوی دونالد ترامپ و سلب اختیارات وی برای اقدام نظامی علیه ایران بدون کسب مجوز از کنگره ناکام ماند.
 
* ترامپ: از زور علیه ایران استفاده نکردیم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ اعلام وتوی طرح کاهش اختیارات جنگی مدعی شد: این یک طرح بسیار توهین‌آمیز بود که توسط دموکرات‌ها به عنوان بخشی از استراتژی برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر با تفرقه در حزب جمهوری‌خواه مطرح شد.
وی افزود: معدود جمهوری‌خواهانی که به آن رای دادند، دست در دست‌شان بازی کردند. علاوه بر آن، این طرح مبتنی بر سوء‌تفاهم‌هایی از حقایق و قوانین است. برخلاف این طرح، ایالات متحده مشغول استفاده از زور علیه ایران نیست.
رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی شد: 4 ماه پیش، من برای از بین بردن قاسم سلیمانی در حالی که وی در عراق بود، اقدام قاطعی انجام دادم. ایران با پرتاب یک سری موشک به نیروهای ما در عراق واکنش نشان داد. بر اثر این حملات هیچ کسی کشته نشده است.
ترامپ در حالی مدعی شده است که هیچ یک از نیروهای نظامی آمریکا در نتیجه حمله به عین‌الاسد کشته نشده است که یک روز پس از این حمله موشکی، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده بود هیچ‌یک از نظامیان این کشور در پایگاه عین‌الاسد آسیب ندیده‌اند و صرفاً خسارات جزئی به تجهیزات وارد شده است؛ ادعایی که در روزهای بعد پوچ بودن آن با افشاگری‌ رسانه‌ها مشخص شد و مقامات آمریکایی مجبور شدند به‌صورت قطره‌چکانی آمار تلفات پایگاه عین‌الاسد را اعلام کنند.
پنتاگون پس از چند روز پنهانکاری درباره آمار تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد، سرانجام اعلام کرد که 11 نفر از نیروهای آمریکایی بر اثر این حمله موشکی دچار ضربه مغزی خفیف (concussion) شده‌اند و حتی دونالد ترامپ این آسیب‌دیدگی‌ها را تا حد «سردرد» تقلیل داد. اما در ادامه پنتاگون نه‌تنها طی چند مرحله آمار مجروحان حمله موشکی ایران به عین‌الاسد را تا 110 نفر افزایش داد، بلکه اذعان کرد تعدادی از مجروحان به نوع شدیدتری از ضربه مغزی ناشی از تروما موسوم به TBI دچار شده‌اند.
 
* واکنش سندرز به وتوی ترامپ
اقدام ترامپ در وتوی طرح محدودیت اختیارات جنگی با واکنش سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی مواجه شد. در همین راستا «برنی سندرز» نماینده مجلس سنای آمریکا با یادآوری یکی از صحبت‌های قبلی ترامپ علیه جنگ که گفته بود «ملت‌های بزرگ وارد جنگ‌های بی‌پایان نمی‌شوند» از او انتقاد کرد. نماینده مجلس سنا در توئیتر نوشت: «ترامپ گفت: ملت‌های بزرگ وارد جنگ‌‌های بی‌پایان نمی‌شوند. با این وجود، او 2 طرح کاهش اختیارات جنگی را وتو کرده تا ما را داخل این جنگ‌ها نگاه دارد. کنگره باید به تلاش خود برای مهار این رئیس‌جمهور قانون‌گریز ادامه دهد». تیم کین سناتور دموکرات که این طرح را تهیه و ارائه کرده بود نیز روز پنجشنبه گفت: «لازم بود کنگره در اقدامی فراحزبی برای رئیس‌جمهوری روشن کند که نباید بدون کسب رای کنگره وارد جنگ با ایران یا هر جنگ دیگری شود. امروز کنگره به وضوح موضع خود را در این باره مشخص کرد».
هر چند طرح  محدودیت اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا با وتوی ترامپ کنار گذاشته شد اما همان طور که تیم کین، سناتور آمریکایی اعلام کرد، نمایندگان آمریکایی  مخالف اقدام نظامی علیه ایران هستند. علت این مخالفت ایجاد موازنه تهدید از سوی نیروهای نظامی بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا نیز خود به این موضوع پی برده است، چنانکه وی در بیانیه وتوی مصوبه سنا تاکید دارد وارد مرحله جنگ با ایران نشده است. 
 آنگونه که مقامات نظامی ایران تاکید کردند در صورتی که آمریکا پس از حمله عین‌الاسد قصد حمله به مواضع ایران را داشت با واکنش شدیدتر نیروهای نظامی ایران مواجه می‌شد. در همین راستا، سردار حاجی‌زاده اعلام کرده بود: «تصور ما این بود که آمریکایی‌ها پس از حمله به عین‌الاسد به آن پاسخ خواهند داد که ما هم ۴۰۰ نقطه را برای پاسخ دادن آماده کرده بودیم». 

Page Generated in 0/0067 sec