printlogo


کد خبر: 219266تاریخ: 1399/2/20 00:00
وزارت کار آمریکا از افزایش متقاضیان درخواست مستمری بیکاری خبر داد
صف33 میلیون بیکار در آمریکا
یک روزنامه آلمانی فاش کرد بسیاری از مردم نیویورک توان پرداخت اجاره‌خانه‌های خود را ندارند

گروه بین الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز با عدد 3,934,711 در آستانه 4 میلیون نفر قرار گرفت. تعداد کل فوت‌شدگان بر اثر کرونا هم به 271,095 نفر رسید. آمار کل بهبودیافتگان از کرونا هم به 1,350,941 نفر رسید. تعداد کیس‌های فعال کرونا در دنیا 2,312,675 نفر اعلام شده که از این تعداد حال 48,914 وخیم گزارش شده است.  آمریکا با 1,292,879 مبتلا و 76,942 فوت شده همچنان درگیرترین کشور دنیا با کروناست. اسپانیا، ایتالیا، انگلیس، روسیه و فرانسه رتبه‌های دوم تا هفتم را در اختیار دارند. برای چندمین روز متوالی انگلیس همچنان پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکا بود. نکته قابل توجه این جدول صعود روس‌ها تا رتبه پنجم دنیاست. 
 
* افزایش عجیب تعداد متقاضیان مستمری بیکاری در آمریکا
مهم‌ترین خبر مرتبط با کرونا در رسانه‌های غربی، افزایش عجیب و غریب تعداد متقاضیان مستمری بیکاری در آمریکا بود. تا چند هفته پیش، پیش‌بینی‌های رسانه‌ای از احتمال 17 میلیون بیکار در آمریکا در پی کرونا خبر می‌داد اما وزارت کار آمریکا اعلام کرد از اواسط ماه مارس (اواخر اسفندماه98) تا پایان هفته گذشته بالغ بر 33 میلیون نفر در این کشور درخواست مستمری بیکاری کرده‌اند که این رقم در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است.  بنا بر اعلام وزارت کار آمریکا، طی هفته منتهی به 2 مه ‌(13 اردیبهشت) حدود 2/3 میلیون درخواست مستمری بیکاری در این کشور به ثبت رسیده است. در پی تشدید بحران کرونا در آمریکا و بیکار شدن تعداد زیادی از نیروی کار این کشور طی هفته‌های اخیر، شمار متقاضیان مستمری بیکاری در این کشور به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. شیوع ویروس کرونا در آمریکا نه‌ تنها بخش بهداشت و درمان این کشور را دچار بحران جدی کرده، بلکه فعالیت بسیاری از کسب‌وکارها را به میزان چشمگیری کاهش داده و حتی برخی از آنها را به تعطیلی کشانده است به ‌طوری که طی این مدت چندین میلیون نفر از کارگران آمریکایی مشمول تعدیل نیرو شده‌اند. در همین حال صندوق بین‌المللی پول نیز در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال 2020 را منفی 9/5 درصد پیش‌بینی کرده است. وزارت بازرگانی آمریکا روز گذشته اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در 3 ماه نخست سال 2020 نسبت به دوره مشابه سال قبل 8/4 درصد کاهش یافته است. 
 
* روایت جدید از فقر روزافزون نیویورکی‌ها
یک روزنامه آلمانی در گزارشی به فقر و بدبختی روزافزون شهروندان نیویورکی در آمریکا به‌ عنوان ثروتمندترین کشور دنیا در جریان بحران کرونا پرداخت. «تاگس شاو» در گزارشی به بحران عمیق کرونا و عواقب آن در نیویورک آمریکا پرداخت و نوشت: در نیویورک ترس از فقر افزایش می‌یابد. حدود نیم میلیون نفر در بحران کرونا شغل خود را از دست داده‌اند. بسیاری از ساکنان این شهر دیگر نمی‌توانند اجاره‌ خانه خود را پرداخت کنند و بسیاری سازمان‌ها و نهادها دچار هرج‌ومرج شده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است: در یک بعدازظهر آفتابی در نیویورک «الکساندریا اوکاسی کورتز» 30 ساله جوان‌ترین نماینده مجلس نمایندگان ایالات متحده و سمبل امید حزب دموکرات آمریکا که در حوزه انتخابی خود غذا بین نیازمندان تقسیم می‌کند، درباره اوضاع کشورش می‌گوید: در ثروتمندترین کشور روی این کره خاکی باید یک نماینده کنگره کمک‌های مالی جمع کند تا خانواده‌های ما چیزی برای خوردن داشته باشند، چرا که دولت به این مسأله اهمیتی نمی‌دهد. وی افزود: دولت فقط می‌گوید «در خانه بمانید» اما مردم دیگر نمی‌توانند اجاره‌های خود را پرداخت کنند و چیزی برای خوردن ندارند، پس ما باید مراقب آنها باشیم. به نوشته این روزنامه، اوضاع بیمارستان‌های شهر نیویورک کمی بهتر شده است اما حالا بسیاری از نیویورکی‌ها عواقب بحران کرونا را احساس می‌کنند. حدود نیم میلیون نفر در روزهای گذشته شغل خود را از دست داده‌اند. به‌گفته «بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک هیچ کس نمی‌داند چه‌ موقع اوضاع اقتصادی دوباره رو به جلو خواهد رفت. وی می‌گوید: این سناریویی است که تنها با رکود بزرگ اقتصادی گذشته قابل مقایسه است و تنها صحبت کردن از آن در من ترس از مرگ ایجاد می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است که ترس در نیویورک همچنان حاکم است و این تنها ترس از خود ویروس نیست. ماه آوریل بر اساس ارزیابی‌ها 40 درصد نیویورکی‌ها دیگر نتوانستند اجاره‌ خانه خود را پرداخت کنند. ماه مه این آمارها احتمالا بیشتر خواهد بود. در ادامه این گزارش آمده است: بسیاری از بی‌خانمان‌ها در هفته‌های اخیر به متروهای شهر رفته و با وسایل خود در ایستگاه‌ها یا واگن‌های خالی زندگی می‌کردند اما این سرپناه هم دیگر وجود ندارد. برای اولین بار در 50 سال گذشته ایستگاه‌های قطار مترو شب‌ها تعطیل ‌می‌شود تا قطارها ضدعفونی شوند و قواعد سختگیرانه‌ای حاکم شده است. 
 
* ترامپ: بحران کرونا از ۱۱ سپتامبر بدتر است
رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد بحران کرونا در این کشور از حملات یازدهم سپتامبر و حمله غافلگیرانه به «پرل هاربر» توسط ارتش ژاپن بدتر و سخت‌تر است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید گفت قصد دارد هفته آینده اعضای جدید کارگروه مقابله با ویروس کرونا در این کشور را اعلام کند که تمرکزشان بر اقدامات پیشگیرانه‌ پزشکی و کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر زندگی اجتماعی و مشاغل آمریکایی‌ است. ترامپ در نشست خبری کاخ سفید اعلام کرد: کرونا بدتر از حمله پرل هاربر است. این بحران بدتر از حادثه‌ یازدهم سپتامبر که منجر به کشته شدن ۳ هزار نفر و تخریب مرکز تجارت جهانی در نیویورک شد، است که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد. دونالد ترامپ همچنین به خبرنگاران گفت با توجه به ابتلای یکی از پیشخدمت‌های شخصی‌اش در کاخ سفید به ویروس کرونا، انجام تست هفتگی از او و معاونش مایک پنس به تست روزانه تبدیل می‌شود. به گزارش فاکس نیوز، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به ابتلای یکی از پیشخدمت‌های شخصی‌اش در کاخ سفید به ویروس کرونا گفت تماس نزدیکی با او نداشته است و دیروز و امروز جواب هر دو تست کرونای او منفی شده است. ترامپ افزود از این به بعد از او و مایک پنس نه به صورت هفتگی، بلکه به صورت روزانه تست کرونا انجام می‌شود. 
 
* چین: وزیر خارجه آمریکا دروغ می‌گوید
دعوای چین و آمریکا بر سر منشأ کرونا همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط «هوا چون یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن گفت: فرافکنی‌های مقامات آمریکا در مسأله منشأ کرونا بسیار بی‌پایه و منطق و کاملا دروغ است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با «ای‌بی‌سی» گفته بود «همه متخصصان معتبر معتقدند ویروس کرونا ویروسی ساختگی است و دلیلی ندارد که آن را باور نکنم» اما مجری برنامه نسبت به این گفته تردید داشت و گفت اداره‌ اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرده است بیشتر دانشمندان به دست‌ساز نبودن ویروس کرونا اعتقاد دارند. سپس پمپئو گفت: «درست می‌گویید! موافقم. با نظر دستگاه اطلاعاتی آشنا شدم و دلیلی ندارم به آن شک کنم و نظرشان فعلا دقیق است».  
 
***
[انتقاد شدید سیاسیون انگلیس از دولت جانسون]
تعلل نخست‌وزیر انگلیس در اعلام قرنطینه نه فقط باعث شد وی شخصا به دلیل کرونا تا دم مرگ برود، بلکه هم‌اکنون انگلیس پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکا شده است و این در داخل انگلیس به افزایش انتقادات از بوریس جانسون منجر شده است. احزاب مخالف دولت انگلیس معتقدند آمار فوتی‌های کرونا ثابت کرد دولت برای تهیه تجهیزات درمانی کافی و انجام آزمایش‌های تشخیص ویروس کرونا بسیار کُند عمل کرده است. رویترز هفته پیش با انتشار گزارشی اعلام کرد دولت انگلیس در عمل به وعده خود برای افزایش امکانات مراقبت از سالخوردگان تعلل کرده و تاکنون 12 هزار و 700 نفر از افرادی که در آسایشگاه‌های سالمندان حضور دارند، به دلیل ابتلا به بیماری «کووید-19» جان خود را از دست داده‌اند. 

Page Generated in 0/0139 sec