printlogo


کد خبر: 219268تاریخ: 1399/2/20 00:00
دور دنیا

آمریکا: به وزارت بهداشت لبنان کمک نمی‌کنیم
دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا بار دیگر ضمن مداخله در امور داخلی لبنان، تلاش کرد دولت منتخب این کشور را جناحی و حزبی نشان دهد. او در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ال‌بی‌سی، مدعی شد وزارت بهداشت لبنان در دست حزب‌الله است، از این رو آمریکا کمکی به این وزارتخانه نخواهد کرد. گفتنی است حمد حسن، شخصیت نزدیک به حزب‌الله لبنان است و حسان دیاب، او را به عنوان وزیر بهداشت در کابینه خود انتخاب کرده است.
***
نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه شد
روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی بعد از آنکه بنیامین نتانیاهو از حمایت ۷۲ عضو از ۱۲۰ عضو کنست برخوردار شد، او را رسما مأمور تشکیل کابینه کرد. نتانیاهو اکنون ۱۴ روز برای تشکیل کابینه فرصت دارد. در صورتی که او در انجام این کار موفق نشود، پارلمان رژیم صهیونیستی منحل شده و برای چهارمین بار در فلسطین اشغالی انتخابات برگزار می‌شود. نمایندگان کنست به تشکیل کابینه نتانیاهو و گانتس، بر اساس توافق نخست‌وزیری چرخشی، رأی مثبت دادند. بدین ترتیب بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی بعد از بیش از یک سال به پایان رسید و کابینه جدید در تاریخ سیزدهم مه ‌(۲۴ اردیبهشت) سوگند یاد می‌کند. رأی مثبت کنست بعد از آن صادر شد که دیوان عالی رژیم صهیونیستی بعد از 2 روز جلسات استماع و بررسی ادله حقوقی درباره قانونی یا غیرقانونی بودن توافق نتانیاهو و گانتس، اعلام کرد تشکیل کابینه بلامانع است. این در حالی است که نتانیاهو هفته قبل 2 بار دیوان‌عالی را در صورت مخالفت با تشکیل کابینه‌اش، به شورش خیابانی و برگزاری انتخابات چهارم تهدید کرده بود.
***
موافقت آمریکا با فروش تسلیحات به مصر و امارات
وزارت خارجه آمریکا 2 قرارداد فروش تسلیحات به مصر و امارات عربی متحده، مجموعا به ارزش 8/2 میلیارد دلار را تصویب کرد. به نوشته پایگاه خبری هیل، مقام‌های آمریکایی می‌گویند وزارت خارجه این کشور قرارداد فروش احتمالی ۴۳ فروند بالگرد تهاجمی آپاچی به مصر را به ارزش 3/2 میلیارد دلار تصویب کرده است. آژانس همکاری امنیتی وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد قرارداد دوم برای فروش ۴۵۶۹ دستگاه خودروی زرهی ضد مین به امارات عربی متحده به ارزش ۵۵۶ میلیون دلار مورد موافقت قرار گرفته است.  به نوشته هیل، در بیانیه این سازمان که درباره قرارداد مصر صادر شده، آمده است شرکت‌های بوئینگ و لاکهید مارتین یگان‌های بالگردهای آپاچی مصر را که کشور دوست آمریکا و شریک استراتژیک مهمی در شمال آفریقا است، نوسازی می‌کنند.
***
مزدور آمریکایی: قصد حمله به کاخ ریاست‌جمهوری ونزوئلا را داشتیم
«ایدن بری» دومین مزدور آمریکایی دستگیر‌شده در ونزوئلا اعتراف کرد قصد او و همدستانش حمله به کاخ ریاست‌جمهوری و ربودن نیکلاس مادورو بوده است. به نوشته روزنامه گاردین، بری در اعترافاتی که از تلویزیون ونزوئلا پخش شد گفت، گروه آنها با 2 قایق ماهیگیری وارد این کشور شده و هدف اصلی آنها حمله به کاخ ریاست‌جمهوری بود. پیش از بری، «لوک دنمن» مزدور آمریکایی دیگری که در این عملیات نافرجام شرکت کرده و دستگیر شده بود گفت قصد آنها ربودن مادورو و انتقال وی به آمریکا بوده اما از اینکه چگونه می‌خواستند رئیس‌جمهور ونزوئلا را بربایند حرفی نزده بود. بری که حضور در عراق را در کارنامه دارد در این باره گفت، قصد داشتند به هر نحو ممکن وارد کاخ میرافلورس شده و پس از ربودن مادورو، او را به پایگاه هوایی لا‌کارلوتا منتقل کنند. هنگامی که از این کهنه‌سرباز 41 ساله پرسیده شد هواپیمای حامل مادورو قرار بود به کجا پرواز کند؟ گفت: گمان می‌کنم به آمریکا.
***
بازداشت یک مظنون داعشی در بارسلون
پلیس اسپانیا روز جمعه اعلام کرد یک مظنون به عضویت در گروه تروریستی داعش را بازداشت کرده که قصد داشته عملیات مسلحانه انجام دهد. خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس اسپانیا گزارش داد این تبعه مراکشی که بسیار هم شخصیتی رادیکال و افراطی دارد، بعد از تحقیقات مشترک با نیروهای امنیتی مراکش و آمریکا و طی عملیات ضدتروریستی در بارسلون بازداشت شده است. تحقیقات پلیس نشان می‌دهد این شخص طی روزهای اخیر با روش‌های پیچیده امنیتی، محدودیت‌های قرنطینه‌ای و تردد ویژه شیوع ویروس کرونا را برای یافتن اهداف احتمالی حمله خود شکسته است. 
***
واکنش کره‌شمالی به رزمایش کره‌جنوبی
 کره‌شمالی روز جمعه اعلام کرد رزمایش هوایی اخیر همسایه جنوبی‌اش، حرکت تحریک‌آمیز بزرگی بوده است که باید به آن جواب داد. ارتش کره‌شمالی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: رزمایش اخیر فرصتی بود تا چشم‌مان را دوباره به‌روی این حقیقت آشکار باز کنیم که دشمن، همیشه دشمن می‌ماند. به گزارش یورونیوز، مسؤولان نظامی کره‌شمالی در این بیانیه به رزمایش هوایی کره‌جنوبی در روز چهارشنبه اشاره کردند و گفتند این تمرینات نظامی توافق میان دوکره برای کاهش تنش نظامی را نقض کرده است. در بیانیه ارتش کره‌شمالی همچنین تصریح شده است:‌ حالا همه ‌چیز دوباره به قبل از نشست رهبران 2 کره در سال 2018 باز می‌گردد.

Page Generated in 0/0066 sec