printlogo


کد خبر: 219279تاریخ: 1399/2/20 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به ۱۰۴۶۹۱ و شمار قربانیان به ۶۵۴۱ نفر رسید
تهران قرمز و پرخطر است
* از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند

گروه اجتماعی: جدیدترین آمارهای ابتلا به کرونا در کشور نشان می‌دهد همچنان تعداد مبتلایان روزانه در بالاترین سطح یک ماه اخیر قرار دارد اما تعداد قربانیان کاهش محسوسی داشته است.
به گزارش «وطن‌ امروز»، روند افزایشی ابتلا از دوشنبه هفته پیش آغاز شد تا نگرانی‌ها درباره «کووید-19» بالا رود اما روند کاهشی مرگ‌و‌میر ادامه یافت تا جامعه در وضعیت بیم و امید باقی بماند. البته حسن روحانی روز پنجشنبه اعلام کرد افزایش آمار مبتلایان حتی می‌تواند خوب باشد، چرا که نشان‌دهنده افزایش تست‌های کرونا و گسترده‌ شدن بیماریابی در کشور است.  آمارهای رسمی وزارت بهداشت از زاویه‌ای حرف‌های روحانی را تایید می‌کند، چون روند مرگ‌و‌میر همچنان زیر 100 نفر در روز باقی مانده و حتی به زیر 60 نفر رسیده است. البته آمار ثابت بهبودیافتگان می‌تواند موضوع «خوب بودن افزایش ثبت آمار ابتلا» را زیر سوال ببرد اما به هر حال روحانی خوشحال است و همچنان با لبخند از اقدامات خوب دولت برای کنترل کرونا خبر می‌دهد. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۱۰۴۶۹۱ نفر رسید.   رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵۴۱ نفر رسید. جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۳۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. وی اظهار کرد: تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت بیان کرد: بیماریابی کرونا در کشور روز به روز در حال فعال‌تر شدن است. اگر امروز ۱۵۵۶ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده، دو سوم آن مربوط به موارد سرپایی و افراد در تماس نزدیک با بیماران بود. موارد شناسایی شده جدید بیشتر از گذشته بوده و حتی افراد بدون علامت نیز امکان شناسایی و تست پیدا کردند. جهانپور گفت: فقط ۴۴۰ مورد از موارد شناسایی شده جدید شامل بستری در بیمارستان بودند. روند فوت ناشی از این بیماری به نسبت کاهشی است. روند ابتلای جدید هم جز استان خوزستان، به نسبت کاهشی است. با این حال همچنان توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پابرجاست.
 
* تهران هنوز در شرایط قرمز قرار دارد/ ۶۸ درصد فوتی‌ها بیماری زمینه‌ای داشتند
با وجود بازگشایی کسب‌و‌کارها اما همچنان بسیاری از مناطق کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و در این میان وضع تهران از همه مناطق بدتر است. جامعه پزشکی همواره از عادی‌سازی کشور و شکستن قرنطینه و بی‌توجهی به شعار «در خانه بمانیم» نگران بوده اما دولت با وجود این انتقادات همچنان بر بازگشایی مشاغل اصرار دارد. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره وضعیت قرمز پایتخت گفت: تهران همچنان شهر آلوده و قرمز تلقی می‌شود. در تهران همچنان با موارد جدید ابتلا به کرونا مواجه هستیم، بنابراین هنوز در موج اول بیماری مستغرق هستیم و بیماری فروکش نکرده است. متأسفانه شتابی که در رهاسازی و بازگشایی‌ها رخ داد موجب شد بخش زیادی از الگوهای ما تغییر یابد.
علیرضا زالی با تأکید بر این مطلب که در تهران نباید حساسیت مردم و مسؤولان کاهش یابد، خاطرنشان کرد: روزهای اخیر شاهد روند رو به افزایش آمار کشوری بیماران نسبت به هفته گذشته هستیم اما این الگو را در تهران مشاهده نمی‌کنیم. این موضوع به دلیل این است که فعالیت‌های مدنی و کاری در تهران با یک هفته تأخیر شروع شد و ما نیز ممکن است در روزهای آتی شاهد تغییرات آماری باشیم.  وی با تأکید بر این مطلب که تهران شرایط کاملا متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها و شهرها دارد، گفت: تا زمانی که بیماری کرونا در تهران به کنترل در نیاید، حتی اگر در همه استان‌ها و شهرهای کشور به حد قابل قبولی از کنترل نسبی بیماری دست یابیم، باز هم کار ناقص خواهد بود و بیماری کنترل نمی‌شود. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به شرایط ویژه تهران افزود: این استان و شهر  نیازمند توجه ویژه‌تر است.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به کارنامه درخشان حوزه بهداشت و درمان استان تهران در بحران کرونا به ارائه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت و افزود: میانگین سنی متوفیان کرونا در تهران ۷۱ سال است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر قرار دارد. وی اضافه کرد: رنج سنی مراجعان نیز بین ۴۹ تا ۵۵ سال است که این امر حاکی از تلاش موثر و کارآمد کادر درمان است. زالی با بیان این مطلب که ۶۸ درصد بیماران فوتی در تهران حتما یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند، شایع‌ترین علل زمینه‌ای را پرفشاری خون، دیابت، قلب و چاقی برشمرد.
 

Page Generated in 0/0148 sec