printlogo


کد خبر: 219555تاریخ: 1399/2/27 00:00
چین هم با پیوستن به روسیه مخالفت خود را با برنامه آمریکایی‌ها برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رسماً اعلام کرد
سناریوی 2- 5
* نماینده چین در سازمان ملل: آمریکا حق ندارد تحریم‌های تسلیحاتی ایران را تمدید کند

گروه سیاسی: حساب توئیتری نمایندگی چین در سازمان ملل متحد در پیامی علیه اقدامات اخیر آمریکا اعلام کرد: آمریکا حق ندارد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، چه رسد به فعال کردن مکانیسم بازگشت! راه درست پیش رو، حفظ برجام است. 
به گزارش «وطن امروز»، مدتی است که بحث تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به یکی از موضوعات مورد علاقه مقامات آمریکایی تبدیل شده است. تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق توافقنامه برجام باید ماه اکتبر (مهر‌ماه سال جاری) لغو شود اما آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند از هیچ تلاشی برای برهم زدن این موضوع فروگذار نمی‌کنند.  در همین راستا برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران طی یادداشتی در روزنامه «وال استریت ژورنال» تلاش کرد نشان دهد که واشنگتن قادر به بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است. 
وی آشکارا در این یادداشت تهدید کرد اگر شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران را که  در ماه اکتبر (مهر‌ماه سال جاری) منقضی می‌شود تمدید نکند، آمریکا برای بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دست به اقدام خواهد زد. 
برایان هوک در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که 2 هفته پیش یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته بود واشنگتن طرح خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه داده است.  نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین در یادداشت خود در وال استریت ژورنال مدعی شد واشنگتن «در هر صورت» تضمین می‌کند تحریم‌ تسلیحاتی ایران به قوت خود باقی بماند. وی در ادامه افزود آمریکا پیش‌نویس یک قطعنامه برای ارائه در‌ شورای امنیت را تهیه کرده است و «با دیپلماسی پیش می‌رود و حمایت کسب می‌کند». 
هوک تهدید کرد اگر دیپلماسی آمریکایی با وتو شکست بخورد، آمریکا حق تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به روش‌های دیگر را کماکان حفظ خواهد کرد. 
 
* دست و پا زدن برای فشار حداکثری بر ایران
2 سال پیش، دونالد ترامپ هنگام خروج از برجام، وعده داد که فشار حداکثری بر ایران به نتیجه‌ای بهتر از ماندن در توافق هسته‌ای می‌انجامد. در این مدت دولت ترامپ از هیچ تلاشی برای پیشبرد راهبرد فشار حداکثری بر ایران فروگذار نکرده است؛ راهبردی که در نهایت به دنبال تغییر رفتار ایران در منطقه و جهان و کشاندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره و تسلیم شدن درباره قواعد موردپسند آمریکایی‌هاست.  در همین راستا دولت آمریکا سخت در تلاش است تا به هر شکل ممکن از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در چند ماه آینده جلوگیری کند. آمریکایی‌ها در بخشی از تلاش‌های خود برای تحقق این هدف سعی دارند ایران را به نقض قطعنامه 2231 متهم کنند. 
خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری گزارش داد نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در نشست غیررسمی کارشناسان و متخصصان کمیته نظارت بر اجرای قطعنامه 2231 در شورای امنیت ادعا کرده ایران ماه گذشته با پرتاب ماهواره این قطعنامه را زیر پا گذاشته است و همچنان به نقض تحریم‌های تسلیحاتی ادامه می‌دهد. این نشست ساعاتی پس از دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و رایزنی درباره ایران برگزار شد. 
هیأت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای درباره این نشست تصریح کرد موضوع پرتاب ماهواره توسط سپاه پاسداران ایران را مورد بررسی قرار داده و آن را نقض قطعنامه شورای امنیت در تایید توافق هسته‌ای دانسته است، چراکه این قطعنامه از ایران می‌خواهد هیچ فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. 
در ادامه این ادعاهای بی‌اساس، هیأت نمایندگی آمریکا در بیانیه خود سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خوانده و مدعی شده است نقش سپاه در برنامه فضایی ایران، ادعای پوچ این کشور درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه فضایی‌اش را به پایان رساند. این برنامه صلح‌آمیز نیست. 
نمایندگی آمریکا همچنین در این نشست با تکرار ادعاهای نخ‌نما و واهی خود مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن، لبنان، سوریه، عراق و بحرین، تهران را به نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متهم کرد. 
این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که آمریکا خود با خروج یک‌جانبه از برجام در مه 2018 تعهدات خود ذیل این توافق را نقض کرده است و دیگر جایگاهی برای بررسی پایبندی یا عدم پایبندی ایران به قطعنامه 2231 ندارد. 
آمریکا در بخش دیگری از تلاش‌های خود برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داده است. در همین راستا وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت این وزارتخانه قرار گرفته، ادعا کرد طبق بند 40 قانون کنترل صادرات تسلیحات، ایران، ونزوئلا، کوبا، سوریه و کره‌شمالی کشورهایی هستند که در سال 2019 به طور کامل با تلاش‌های واشنگتن برای مقابله با تروریسم همکاری نکرده‌اند و این موضوع را به اطلاع کنگره نیز رسانده است. 
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، در ادامه این بیانیه آمده است: این گواهی، فروش یا اعطای مجوز صادرات کالاها و خدمات دفاعی را (به این کشورها) ممنوع می‌کند و به جامعه آمریکا و بین‌الملل اطلاع می‌دهد که کشورهای نامبرده به طور کامل با تلاش‌های واشنگتن در مقابله با تروریسم همکاری نمی‌کنند. 
همچنین در این بیانیه ادعا شده است ایران با حمایت از حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌های مقاومت در خاورمیانه در سال 2019 نیز بزرگ‌ترین حامی تروریسم بوده است. نام کوبا برای اولین بار است که به این فهرست اضافه شده است. 
این اقدام آمریکایی‌ها که به نظر می‌رسد برای تکمیل پازل اقدامات خود برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران صورت گرفته است، با واکنش سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه رو‌به‌رو شد. 
وی در توئیتر خود در این ‌باره نوشت: ایالات‌متحده با آن سابقه ایجاد، تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی مختلف، اِعمال تروریسم دولتی و نیز حمایت آشکار از یک رژیم تروریستی دیگر، سنجه خوبی برای ارزیابی تلاش‌های ضدتروریستی نیست. آمریکا باید به تروریسم دولتی خود پایان دهد. 
 
* دستورالعمل آمریکا برای جلوگیری از دور زدن تحریم ایران
از طرف دیگر آمریکایی‌ها برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌ها علیه ایران دست به اقدام تازه‌ای زدند. وزارت خارجه و دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا پنجشنبه گذشته دستورالعملی را برای سخت‌تر کردن تحریم‌های اعمالی علیه ایران، کره‌شمالی و سوریه وضع کرد.
این وزارتخانه مدعی شده این بیانیه برای کمک به صنعت دریانوردی و فعالان بخش انرژی و فلزات برای مقابله با فعالیت‌های فریبکارانه کشتیرانی صادر شده تا اشخاص و نهادهایی که در این صنایع فعالیت دارند از خطر تحریم‌های آمریکا محفوظ بمانند. 
همچنین در این بیانیه آمده است این دستورالعمل، دستورالعمل‌های گذشته دولت آمریکا را به‌روزرسانی کرده و آنها را توسعه می‌دهد. همچنین از «ارائه اطلاعات و ابزار لازم به فعالان صنایع دریانوردی برای مقابله با روش‌های نوین و جدید گریز از تحریم‌ها» به عنوان هدف صدور این دستورالعمل یاد شده است. 
آمریکایی‌ها همچنین در سناریوی دیگری با متهم کردن ایران به ارسال محموله‌های نفتی به ونزوئلا، دستاویز جدیدی برای اعمال فشار بیشتر بر ایران فراهم می‌کنند. 
در همین راستا روزنامه «نشنال» خبر داد یک مقام آمریکایی مدعی شده آمریکا «تا حد زیادی اطمینان دارد» که دولت نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا در ازای دریافت سوخت چندین تن طلا به ایران می‌دهد. 
او در ادامه اظهار کرد: این [اقدام] نه‌تنها برای آمریکا غیرقابل پذیرش است، بلکه در منطقه نیز پذیرفتنی نیست و ما دنبال اقداماتی هستیم که انجام دهیم. 
این مقام آمریکایی همچنین گفت گزینه‌های متعدد برای واکنش به این اقدام به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ارائه خواهد شد. 
ادعاهای اخیر مقامات آمریکایی درباره روابط ایران و ونزوئلا در حالی مطرح می‌شود که حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در کاراکاس مدتی پیش در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا ایران به ونزوئلا بنزین فرستاده است، توضیح داد: تا به امروز، از ایران بنزین به ونزوئلا انتقال داده نشده است. دولت 2 کشور مذاکراتی در زمینه همکاری‌های تجاری دارند اما تا به امروز سوخت ایران به ونزوئلا نرسیده است. 
سفیر ایران در کاراکاس همچنین با رد ادعاها مبنی بر انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: ارسال مقدار عنوان شده ۹ تن طلا توسط دولت ونزوئلا را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی‌اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملا نادرست است. 
 
* چین هم به روسیه پیوست!
آمریکایی‌ها در حالی اقدامات خود برای جلوگیری از لغو تحریم تسلیحاتی ایران را پیگیری می‌کنند که چین و روسیه آشکارا در برابر این اقدامات موضع گرفته‌اند. 
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گذشته گفت تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی و آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران بدبینانه بوده و می‌تواند به یک بحران در شورای امنیت سازمان ملل منجر شود. 
ریابکوف در این باره گفت: هیچ کس حق ندارد به طور گزینشی و بشدت ناقص، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند. 
او خاطرنشان کرد این آمریکا بود که برجام [توافق هسته‌ای] را 2 سال پیش ترک کرد و اکنون در موقعیت نقض فاحش قطعنامه [۲۲۳۱] شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. 
معاون وزیر خارجه روسیه درباره این اقدام آمریکا بیان کرد: در این وضعیت، فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها که در قطعنامه وجود دارد بدبینانه است. 
ریابکوف ادامه داد: واشنگتن در این زمینه مسیر آسانی در پیش نخواهد داشت، اگر چه نتیجه این است که با توجه به این لجاجت آمریکا بحرانی دیگر در شورای امنیت سازمان ملل و خود سازمان ملل به طور کلی قریب‌الوقوع است. 
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز در پیامی توئیتری در واکنش به تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا مدعی است از وضعیت اعضای برجام و همچنین از حقوق آن برخوردار است. [این] توهم است. دیدگاه مشورتی دادگاه بین‌المللی لاهه (در سال ۱۹۷۱) در اینجا کاربرد دارد: «نمی‌توان گفت عضوی که تعهدات خود را انکار کرده یا آنها را اجرا نکرده است برخورداری از حقوقش را حفظ کرده است...».
حساب توئیتری نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در پیامی علیه اقدامات اخیر آمریکا اعلام کرد آمریکا با خروج از برجام نتوانست به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. این کشور حق ندارد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، چه رسد به فعال کردن مکانیسم بازگشت! راه درست پیش رو، حفظ برجام است. 
تصویب یک قطعنامه در شورای امنیت نیازمند ۹ رأی مثبت است و هیچ یک از 5 عضو دائم شورا، یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین نباید آن را وتو کنند تا در نهایت شورای امنیت بتواند با 15 عضو خود، قطعنامه‌ای را به تصویب برساند. به این ترتیب باید اذعان داشت با مخالفت آشکار چین و روسیه با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، سناریوی جدید آمریکایی‌ها علیه ایران با شکست مواجه خواهد شد.

Page Generated in 0/0042 sec