printlogo


کد خبر: 219609تاریخ: 1399/2/28 00:00
دور دنیا

یک جنگنده «اف۲۲» آمریکا در فلوریدا سقوط کرد
منابع و مقام‌های آمریکایی از سقوط جنگنده فوق‌پیشرفته «اف۲۲» در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی این کشور در فلوریدا خبر دادند. به نوشته بیزینس اینسایدر، سخنگوی پایگاه نیروی هوایی اگلین در ایالت فلوریدا اعلام کرد یک جنگنده «اف۲۲» مدل «رپتور» در جریان پرواز آموزشی در نزدیکی پایگاه دچار سانحه شد و سقوط کرد. خلبان این جنگنده آمریکایی موفق شد پیش از اصابت هواپیما به زمین ایجکت کند و جانش را نجات دهد. مقام‌های نیروی هوایی آمریکا و این پایگاه تحقیقات درباره علت سقوط جنگنده را آغاز کردند. بنا بر گزارش بیزینس اینسایدر، «اف۲۲» یک جنگنده نسل پنجم و یکی از پیشرفته‌ترین جت‌های پنهانکار دنیاست. خط تولید جنگنده «اف۲۲» حدود یک دهه قبل متوقف شده و نیروی هوایی آمریکا فقط ۱۸۰ فروند از این جنگنده را در اختیار دارد.
***
ترامپ بازرس کل وزارت خارجه را برکنار کرد
رئیس‌جمهور آمریکا بازرس کل وزارت خارجه را برکنار کرد. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری هیل، ضمن تأیید خبر برکناری بازرس کل این وزارتخانه اعلام کرد «استفان آکارد» از کارکنان سابق بخش خدمات خارجی قرار است جایگزین «استیو لینیک» شود. لینیک در سال ۲۰۱۳ توسط باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سمت بازرسی کل وزارت خارجه آمریکا منصوب شده بود. طبق گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، استیو لینیک از منتقدان تبعیض‌های سیاسی در مدیریت وزارت خارجه آمریکا بود. برکناری وی جزو جدیدترین اقدامات دولت ترامپ علیه ناظران مستقل واحد اجرایی است که با دولت ترامپ دچار مشکل شده بودند. طبق این گزارش، ترامپ در نامه‌ای به کنگره تصریح کرد دیگر به لینیک اعتماد کامل ندارد و ظرف ۳۰ روز اخراج وی اجرایی خواهد شد. دموکرات‌های کنگره ضمن انتقاد از این اقدام ترامپ تصریح کردند اخراج لینیک در انتقام از اقدام وی در آغاز تحقیقات درباره مایک پمپئو بوده است.
***
کرونا به بزرگ‌ترین اقامتگاه پناهندگان جهان راه یافت
نخستین مورد ابتلا به کرونا در اقامتگاه پناهجویان روهینگا در بنگلادش شناسایی شد. اکنون در این اقامتگاه و حوالی آن بیش از یک میلیون نفر در معرض خطر ابتلا به این ویروس کشنده هستند. در همان روزهای آغازین همه‌گیرشدن ویروس کرونا، سازمان‌های امدادی بین‌المللی هشدار دادند وجود این ویروس در اقامتگاه‌های پناهندگان می‌تواند پیامدهای فاجعه‌آمیزی داشته باشد. دولت بنگلادش نیز به این هشدارها اهمیت داد و از اوایل آوریل اقامتگاه کوتوپالونگ را قرنطینه کرد و ورود و خروج از آن را به حداقل رساند. برای این منظور گشت‌های پلیس به راه افتاد اما دولت به جای اطلاع‌رسانی در این زمینه، اقدام به محدود کردن سرعت اینترنت و جلوگیری از پخش اطلاعات غیررسمی درباره ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن کرد.
***
دستگیری یکی از فرماندهان لشکر طیبه
 پلیس هند دیروز تایید کرد،‌ ظهور وانی، تروریست ارشد لشکر طیبه توسط نیروهای این کشور در منطقه بدگام جامو و کشمیر دستگیر شده است. در جریان این حمله از سوی نیروهای هندی سلاح و مهمات متعلق به این تروریست ارشد کشف و ضبط شد. لشکر طیبه یکی از بزرگ‌ترین و فعال‌ترین سازمان‌های شبه‌نظامی در جنوب آسیا محسوب می‌شود. این گروه عملیاتی را در چند اردوگاه آموزش تروریست‌ها در بخش‌های تحت کنترل پاکستان در کشمیر انجام داده و در هند نیز ممنوع‌الفعالیت شده است.
***
پاسخ روسیه به درخواست سازمان ملل درباره پیمان استارت-۳
سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات اخیر استفان دوژاریک، نماینده رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تمدید پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی معروف به استارت-3، یادآور شد مقامات مسکو بارها آمادگی خود برای تمدید این توافقنامه دوجانبه، بدون هیچ پیش‌شرطی را اعلام کرده‌اند و اکنون این مسأله به تمایل طرف آمریکایی در این زمینه بستگی  دارد. ماریا زاخارووا گفت: می‌خواهم بار دیگر این واقعیت را مورد توجه قرار دهم که مقامات بلندپایه روسیه بارها تمایل خود برای تمدید بدون پیش‌شرط پیمان استارت را بیان کرده‌اند. در ماه دسامبر سال گذشته، رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین شخصا از آمادگی روسیه برای تمدید فوری و هر چه سریع‌تر این توافقنامه تا پایان سال 2019 صحبت کرد. مقامات مسکو نیز به طور مکرر تأکید کرده‌اند ما مخالف هرگونه ارتباط دادن تصنعی هستیم که می‌تواند تمدید پیمان استارت-3 را زیر سوال ببرد.
***
قرار دادن سنگ قبر مقابل دفتر مرکل به نشانه اعتراض علیه محدودیت‌ها
روزنامه تاگس اشپیگل، در گزارشی نوشت افرادی ناآشنا به نشانه اعتراض مقابل دفتر حوزه انتخابیه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در شهر ساحلی استرالسوند یک سنگ قبر نمایشی را برپا کردند. به گفته پلیس آلمان، روی این سنگ قبر نوشته شده بود آزادی بیان، آزادی رسانه، آزادی حرکت، آزادی تجمع، دموکراسی 2020-1990. این سنگ با گل‌های رز و شمع‌های قبر احاطه شده و یک ماسک هم به آن وصل شده بود. تابلوی اعلانات دفتر حوزه انتخابیه مرکل هم با یک شیء تیز خراشیده شده بود. تحقیقات درباره این رخداد در حال انجام است.

Page Generated in 0/0063 sec