printlogo


کد خبر: 219611تاریخ: 1399/2/28 00:00
احمد دباغ، عضو سابق کمیته پیشکسوتان کشتی در گفت‌وگو با «وطن امروز» پس از انتشار طرح چرخشی انتخابی تیم ملی:
دیگر حق خوری نداریم

زهره فلاح‌زاده: فدراسیون کشتی ایران سرانجام طرح چرخشی انتخابی تیم ملی را برای حضور ملی‌پوشان این رشته در المپیک ۲۰۲۱ توکیو تدوین کرد، البته این طرح مخالف و موافق هم داشت تا جایی که غلامرضا محمدی، سرمربی تیم کشتی آزاد ایران با ناراحتی جلسه را ترک کرد و ممکن است بابت همین رفتار از این سمت کنار رود. به همین منظور و برای بررسی این طرح «وطن امروز» با احمد دباغ، روزنامه نگار، کارشناس کشتی و عضو سابق کمیته پیشکسوتان این رشته گفت‌وگو کرد. 

***

* سرانجام طرح چرخشی انتخابی تیم ملی تدوین شد. شما موافق این طرح هستید؟
صد درصد موافق این طرح هستم ولی به شرطی که عملی شود، چرا که از دهه ۶۰ تا الان رئیس فدراسیون‌ها مدام می‌گفتند می‌خواهیم مسابقات انتخابی المپیک را قانونمند برگزار کنیم اما به هر دلیلی که خودشان می‌دانستند، طرح‌ها اجرا نشد و در فدراسیون کشتی بایگانی شد. به هر حال من از این طرح استقبال و حمایت می‌کنم. 
 
* این طرح عیب و ایرادی هم دارد؟
تا اجرا نشود، نمی‌توان ایرادی گرفت. وقتی بندهای این طرح را روخوانی می‌کنیم، متوجه می‌شویم خیلی خوب و دقیق تدوین شده است. در کنفرانس خبری هم به آقای دبیر گفتم کاش یک نسخه از این طرح را به ما خبرنگاران می‌دادند تا ما هم نگاهی بیندازیم. 
 
* به طور غیررسمی این طرح منتشر شد که سروصدای زیادی هم به پا کرد. بهتر نبود تا زمان اجرا شدن، مسکوت می‌ماند؟
چون مسابقات المپیک یک سال به تعویق افتاد و آقای دبیر هم به فدراسیون آمدند تا انتخابی را قانونمند کنند، زمان خوبی بود تا این طرح مورد بررسی و تدوین قرار بگیرد. به هر حال باید این طرح جا بیفتد تا مورد قبول سرمربیان تیم‌های ملی هم قرار بگیرد. خب! دیدیم آقای بنا جزو نفراتی بود که انتخابی تیم ملی به شکلی که فدراسیون می‌گفت را قبول نداشت اما وقتی به جلسه آمد، با این طرح موافقت کرد. چون در سال‌های گذشته آقای بنا برای مسابقات آسیایی از جام تختی کشتی‌گیر انتخاب می‌کرد که یکی از آنها دوپینگی از آب درآمد و تمام آن ۹ مدال فرنگی هم زیر سوال رفت و اصلا دیده هم نشد. اگر می‌خواهیم مسابقات انتخابی و این طرح تداوم داشته باشد باید حتما آزمایش دوپینگ هم از قهرمانان بگیرند. 
 
* این طرح اختیارات را از سرمربی نمی‌گیرد؟
نه! برعکس این طرح به نفع سرمربی شده است. دیگر سلیقه‌ای عمل کردن مربی معنایی ندارد و کشتی‌گیر از دل مسابقات انتخاب می‌شود و با بالا رفتن دستش به نشانه پیروز میدان صاحب دوبنده کشتی می‌شود. مثلا دوره گذشته محمدجواد ابراهیمی در چند مسابقه در وزن ۹۲ کیلوگرم کریمی را برد، در مسابقات جام یاشاردوغو هم اول شد اما متأسفانه سرمربی وقت تیم ملی انگشت روی کشتی‌گیری گذاشت که خودش انتخاب کرده بود تا جایی که ابراهیمی گفته بود مربی وقت به او اعلام کرده ساکت را جمع کن و برو، تو به درد من نمی‌خوری. این طرح خوبی‌اش این است که سرمربی نمی‌تواند سلیقه‌ای انتخاب کند و به نفع جوانانی شد که در آینده قرار است ستاره شوند. در واقع دیگر حق هیچ کشتی‌گیری ضایع نمی‌شود. 
 
* با توجه به اینکه سال بعد المپیک را پیش‌رو داریم، زمان کافی برای اجرای این طرح داریم؟
زمان خوبی داریم. خود آقای دبیر عنوان کردند که در وزن ۹۷ کیلوگرم هنوز سهمیه المپیک نگرفته‌ایم. محمدیان، شعبانی و حتی رضا یزدانی که اعلام آمادگی کرده اند از شانس‌های اصلی گرفتن دوبنده کشتی در این وزن هستند. با این طرح یکی از این ۳ مدعی برای المپیک انتخاب می‌شوند. سطح انتخابی قهرمانی کشوری ما به قدری پایین آمده بود که باور کنید از سطح انتخابی استانی هم پایین‌تر شده بود. به اجرای این طرح از نظر کیفیت و زنده شدن کشتی‌مان خیلی امیدوار هستم. 
 
* حداقل این طرح از قهر کردن کشتی‌گیران بنام ایران جلوگیری می‌کند. 
بله! اگر این طرح اجرا شود دیگر از ناله و نفرین‌های نفرات دوم و سوم که سرمربی نفر اول را انتخاب می‌کرد و آنها می‌گفتند حق ما ضایع شده، جلوگیری می‌شود. این طرح جامع و کامل است و دیگر این مشکل هم به وجود نمی‌آید. در واقع روی کاغذ که نگاه می‌کنیم باید قهر کردن کشتی‌گیران منطقی باشد و جوابی داشته باشد؛ وقتی در 3-2 مسابقه انتخابی یک کشتی‌گیر پیروز میدان می‌شود، چرا باید کشتی‌گیر بازنده قهر کند؟ حتی اگر در مسابقات انتخابی هم حق کشتی‌گیری ضایع شود، کادرفنی ورود می‌‌کند و تصمیم خوبی خواهد گرفت. همه این موارد در طرح گنجانده شده است. 
 
* خبر جدیدی از کشتی دارید که بخواهید عنوان کنید؟
در کنفرانس خبری آقای دبیر اعلام کرد با توجه به ترک جلسه توسط آقای غلامرضا محمدی اگر این موضوع تکرار شود، فدراسیون با او قطع همکاری خواهد کرد و این کمی ما را نگران کرده است. 
 
* یعنی احتمال کنار رفتن سرمربی تیم ملی کشتی آزاد وجود دارد؟
100 درصد. وقتی رئیس فدراسیون در مصاحبه مطبوعاتی این موضوع را رسانه‌ای می‌کند، حتما در این باره فکر کرده که عنوان می‌کند. سوال این است که آقای محمدی روی کدام بند اعتراض داشته که جلسه را با ناراحتی ترک کرده است؟ باید ببینیم حق با کدام طرف است، البته کار ایشان حرفه‌ای نبود ولی به هر حال باید با گفتمان این مشکلات را حل کرد نه اینکه سرمربی تیم ملی جلسه را ترک کند. 

Page Generated in 0/0058 sec