printlogo


کد خبر: 219633تاریخ: 1399/2/28 00:00
بعد از تئوری نوشیدن وایتکس و تزریق مواد ضدعفونی‌کننده
ترامپ: مقامات نیازی به ماسک ندارند!

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 4,643,176 نفر رسید و تعداد فوت‌شدگان بر اثر این بیماری هم 308,927 نفر شد. 
تعداد کیس‌های فعال این بیماری در دنیا تا عصر دیروز 2,565,730 نفر بود که از این تعداد حال 44,977 نفر وخیم گزارش شده است. آمریکا با 1,484,287 مبتلا و 88,507 فوت‌شده همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود. 
کشورهای اسپانیا، روسیه، انگلیس و ایتالیا هم رتبه‌های دوم تا پنجم این لیست را در اختیار دارند. 
رئیس‌جمهور آمریکا از آغاز شیوع کرونا در این کشور تا امروز حتی یک بار هم ماسک نزده است اما ماسک زدن را برای کارمندان خودش در کاخ سفید اجباری کرده است. در این شرایط، دونالد ترامپ در مراسمی که با محوریت تولید واکسن «کووید-19» برگزار شد، گفت: داشتن ماسک را برای مقامات اختیاری کرده‌ام. ترامپ در این مراسم ماسک نداشت اما آنتونی فائوچی، عضو ارشد ستاد مقابله با کرونای آمریکا و یکی دیگر از مقامات این ستاد که کنار او ایستاده بودند، هر دو ماسک داشتند. وزیر خدمات انسانی و وزیر دفاع آمریکا نیز که در این مراسم شرکت داشتند، ماسک به صورت نداشتند. ترامپ در پاسخ به سوالی درباره ماسک نداشتن برخی مقامات در حالی که برخی دیگر با ماسک در این مراسم حاضر شده‌اند، گفت: همه این افراد از جمله خودم آزمایش «کووید-19» داده‌ایم و در فاصله اجتماعی ایمن قرار داریم و نیازی به داشتن ماسک نیست. وی افزود: به آنان این اختیار را داده‌ام که می‌توانند ماسک داشته باشند یا نداشته باشند. بنابراین می‌توانید من را مسؤول بدانید. برخی نزدیکان ترامپ این نظر را مطرح کرده‌اند که با توجه به انجام تست روزانه از رئیس‌جمهور و همه اطرافیان وی، نیازی به زدن ماسک وجود ندارد. بعد از تئوری نوشیدن وایتکس و تزریق مواد ضدعفونی‌کننده این جدیدترین نظر جنجالی ترامپ در حوزه کرونا است.
سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا ترامپ ماسک نمی‌زند تا الگویی برای مردم آمریکا باشد، گفت: رئیس‌جمهور به کارکنان خود دستور داده ماسک داشته باشند. 
خبر دیگر اینکه کاخ سفید 5 عضو تازه به ستاد مقابله با کرونای آمریکا اضافه کرد که نشانگر تمرکزی تازه بر بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی و ساخت واکسن است. طبق اعلام مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، وزیر کار، مدیر موسسه ملی بهداشت آمریکا، وزیر کشاورزی، مدیر مرکز تحقیقات و تکامل بیولوژیک سازمان غذا و دارو و مدیر اداره منابع و خدمات بهداشتی به ستاد مقابله با کرونای آمریکا اضافه شده‌اند. به گزارش پایگاه خبری هیل، پنس در بیانیه‌ای اظهار کرد: اعضای تازه ظرفیت این ستاد را در زمینه ساخت واکسن، درمان و ایمنی کار «همزمان با افزایش تمرکز این ستاد بر از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی» تقویت خواهند کرد. 
 
* آمریکا آماده پایان قرنطینه نیست
آمریکایی‌ها در حالی خود را آماده اجرای دستور ترامپ برای پایان قرنطینه و آغاز کسب‌وکارها می‌کنند که بر اساس یک تحلیل انجام شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس، در ضمن تداوم روند بازگشایی اقتصادی در نقاط بیشتری از آمریکا، همچنان اکثریت قاطع ایالات این کشور ظرفیت‌های لازم را در حوزه آزمایشات مربوط به ویروس کرونا مطابق توصیه‌های کارشناسان حوزه سلامت عمومی تامین نکرده‌اند؛ ظرفیت‌هایی که برای کاهش ایمن محدودیت‌های مربوط به مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از به راه افتادن موج دیگری از شیوع بیماری ضروری است. طبق تحلیل آسوشیتدپرس بر مبنای داده‌های انستیتوی سلامت جهانی هاروارد، ۴۱ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا هنوز نتوانسته‌اند به حد کافی آزمایشات را به منظور کاهش موارد ابتلا در آنها به زیر یک معیار کلیدی اجرا کنند. از جمله ایالت‌ها که هنوز به ظرفیت کافی آزمایشات دست نیافته‌اند، ایالت‌های تگزاس و جورجیا هستند؛ ایالت‌هایی که اخیرا به شکلی تند و تیز درصدد بازگشایی فروشگاه‌ها، پاساژها و دیگر اصناف بوده‌اند. محققان دانشگاه هاروارد محاسبه کرده‌اند آمریکا نیاز به اجرای روزانه دست کم ۹۰۰ هزار آزمایش کرونا با هدف رقم زدن یک بازگشایی ایمن اقتصادی بر مبنای نرخ ابتلای مثبت ۱۰ درصد و معیارهای کلیدی دیگر دارد. این رقم حدود 3 برابر بیشتر از مجموع آزمایشات روزانه‌ای است که در حال حاضر با میانگین حدود ۳۶۰ هزار در روز در این کشور اجرا می‌شود. 
 
* آمادگی کاخ سفید برای کمک اندک به سازمان جهانی بهداشت
رئیس‌جمهور آمریکا همین یک ماه پیش اعلام کرده بود ایالات متحده بودجه سازمان جهانی بهداشت را به حالت تعلیق درمی‌آورد و این سازمان را متهم کرد واکنش به بیماری‌ همه‌گیر کرونا را از سر باز کرده است اما حالا ترامپ قرار است بخشی از این بودجه به تعلیق درآمده را به سازمان جهانی بهداشت بازگرداند. 
به گزارش اسپوتنیک، بر اساس پیش‌نویس نامه‌ای به تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، دولت ترامپ قرار است بخشی از بودجه مربوط به مقابله با بیماری «کووید-۱9» را به این سازمان بازگرداند. در این نامه که به دست تاکر کارلسون، روزنامه‌نگار و مجری برنامه تلویزیونی«امشب با تاکر کارلسون» رسیده، نوشته شده است: دولت قبول خواهد کرد تا همان مقدار پولی را که چین از سهم تعیین شده‌اش می‌پردازد، پرداخت کند. به همین دلیل است که من تصمیم گرفته‌ام ایالات متحده به شراکت و همکاری با سازمان جهانی بهداشت ادامه دهد...». در این نامه که ظاهرا از سوی ترامپ به نگارش درآمده، همچنین ذکر شده است: «چین بدهکاری عظیمی به کل جهان دارد و پرداخت سهم منصفانه‌ به سازمان جهانی بهداشت، می‌تواند سرآغازی برای جبران این بدهی باشد». 
***
[پنهانکاری وزارت امور کهنه‌‌سربازان آمریکا درباره کمبود تجهیزات محافظتی]
با وجود گذشت 3 ماه از آغاز شیوع کرونا در آمریکا و در حالی که آمریکایی‌ها خود را آماده پایان دادن به قرنطینه و از سرگیری دوباره کسب‌وکارها می‌کنند، بحث کمبود تجهیزات پزشکی همچنان یکی از مهم‌ترین بحران‌های فراروی این کشور است. این خبر اگر چه در نوع خود تکراری است و رسانه‌های فراوانی به آن پرداخته‌اند اما برای اولین بار یک شبکه تلویزیونی آمریکا فاش کرد مراکز بهداشتی متعلق به نظامیان آمریکایی هم به صورت گسترده از کمبود تجهیزات بهداشتی رنج می‌برند.  شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در همین ارتباط گزارش داد: مراکز درمانی وابسته به وزارت امور کهنه سربازان آمریکا سعی داشته‌اند کمبود تجهیزات محافظت شخصی و مواد ضدعفونی‌کننده به منظور مقابله با ویروس کرونا را مخفی کنند. برخی مراکز درمانی وابسته به وزارت امور کهنه‌سربازان آمریکا بویژه مرکزی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا، سعی داشته‌اند کمبود تجهیزات محافظت شخصی برای کارکنان خود در بحبوحه شیوع بیماری کرونا را مخفی نگه دارند. لیست‌هایی که این مرکز درمانی از تجهیزات بهداشتی و محافظتی موجود در این مرکز منتشر کرده، نشان می‌دهد این مرکز تجهیزات کافی را به منظور مقابله با ویروس کرونا نداشته است. شبکه خبری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در ادامه این گزارش عنوان کرد وزارت امور کهنه‌سربازان با مردم آمریکا و حتی کارکنان خود در دوره شیوع بیماری کرونا روراست نبوده و پیش از این نیز اقداماتی علیه کارکنان خود انجام داده‌ است. 

Page Generated in 0/0135 sec