printlogo


کد خبر: 219634تاریخ: 1399/2/28 00:00
روحانی جزئیات مصوبات جدید ستاد مقابله با کرونا را اعلام کرد
بازگشایی همه‌جا
* مساجد می‌توانند با مراعات اصول بهداشتی نماز عید فطر را برگزار کنند؛ رستوران‌ها و دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان بازگشایی می‌شوند/ * خوزستان همچنان قرمز

گروه اجتماعی: روحانی جزئیات تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا را اعلام کرد و از بازگشایی دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها و همچنین اماکن مقدس خبر داد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، دولت همچنان با وجود هشدار جامعه پزشکی به بازگشایی‌ مراکزی غیر از مراکز اقتصادی اصرار دارد و از 3 هفته آینده دانشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها هم فعالیت خود را آغاز می‌کنند. روحانی صبح دیروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن تشکر از مردم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر، گفت: ما در شرایطی هستیم که نباید بگذاریم اضطراب در جامعه ایجاد شود. دوران ویروس کرونا تمام نشده ولی شرایط ما از دیروز بهتر است. تجهیزات ما هم بیشتر شده است و تجهیزات لازم را در حال حاضر در اختیار داریم. در زمینه مقابله با ویروس کرونا شرایط فردای ما بدتر از امروز ‌نخواهد بود. در آینده شرایط بهتر خواهد شد. شرایط ما از دیروز بهتر شده اما مشکل سختی و دوران ویروس تمام نشده است. در این مدت مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالا رفته است و تقریبا پزشکان و پرستاران ما علائم این بیماری را می‌دانند. 
وی اضافه کرد: فکر نکنیم همه چیز تمام شده است؛ در اجتماع قرار گرفتن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردن موجب شیوع ویروس می‌شود، چرا که ۵ نفر می‌تواند موجب ابتلای ۵۰ نفر شود و این ۵۰ نفر ۵۰۰ نفر دیگر را مبتلا کنند و آن وقت با مشکل روبه‌رو می‌شویم. 
رئیس‌جمهور ضمن اشاره به اینکه در زمینه آموزش باید کار کنیم، اظهار داشت: فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت هوشمند باید تا اطلاع ثانوی ادامه یابد، باید مدتی عادات گذشته چون دست دادن و در آغوش گرفتن را فراموش کنیم، فرد مبتلا باید فورا از جامعه خارج شود. کسی که از طریق کیت مثبت شده، باید به خانواده، محل کارش و خودش گفته شود که اجرا نشده است. من چند مورد را اتفاقی بررسی کردم دیدم به خودش هم اطلاع داده نشده بود یا به محل کار و خانواده هم گفته نشده بود؛ این مصوبه ستاد بوده و ضروری است و باید اجرا شود. 
وی تصریح کرد: ما باید برای افرادی که در کشورمان مشکلاتی برای‌شان ایجاد شده بسته‌های حمایتی در نظر بگیریم، چاره‌ای نداریم؛ جمعیتی هستند که از کار بیکار شده‌اند و شغل برخی از آنها تازه بعد از 3 ماه می‌خواهد باز شود. برخی از شغل‌ها هنوز تا یک ماه دیگر هم باز نمی‌شود. 
روحانی اظهار داشت: دولت به تنهایی قادر نیست اما همه کمک می‌کنند. همه در صحنه هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند، شاید همین محققان به درمان رسیدند. ساخت واکسن نیاز به دوره طولانی دارد و بعید است به امسال برسد. رئیس‌جمهور گفت: ما نیاز به ارز، ریال و کالا داریم. اگر چشم ما به بشکه نفت باشد، بله! مشکل خواهیم داشت اما اگر چشم ما به صادر‌کننده وطن‌دوست باشد، مشکل نداریم. اگر صادر‌کنندگان ما ارز را بازگردانند مشکلی نخواهیم داشت. 
وی ادامه داد: یک مسأله‌ای که مطرح شد گزارشی بود که درباره سالمندان داده شد. در بسیاری از کشورها تلفات سالمندان بسیار بالاست اما در کشور ما فقط یک درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و فقط 5/1 درصد آنها به علت کرونا در خانه سالمندان فوت کردند. روحانی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۱ هزار نفر در خانه سالمندان به سر می‌برند که سال گذشته ۳۱۲ نفر آنها به دلایل مختلف فوت کردند و امسال این آمار ۳۸۲ نفر است. سال گذشته تعداد سالمندانی که در خانه سالمندان بودند ۴۱ هزار نفر بود. 
روحانی اظهار داشت: برای روز قدس 2 تصمیم گرفته شد؛ اول اینکه در شهرهای سفید که به ۲۱۸ شهر می‌گوییم، مراسم روز قدس برگزار می‌شود اما با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی، البته نه به صورت راهپیمایی، بلکه به صورت حضور در نماز جمعه. اما در تهران هم اینکه هیچ خبری نباشد نمی‌شود؛ قرار شد مسؤولیت آن را سپاه بر عهده گیرد و از یک مبدا تا انتها حرکتی به وسیله خودرو که در واقع حرکتی تبلیغی است انجام ‌شود و اجتماع مردمی نداریم و با خودرو به صورت نمادین برگزار می‌شود. وی ادامه داد: روز عید فطر بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌های بزرگ مثل مصلا‌ها برگزار نشود و در مساجد برگزار شود. مردم هم در منازل خود می‌توانند نماز را بخوانند. وی بیان داشت: مسأله بعدی اماکن مقدس در مشهد، قم و شاهچراغ در شیراز است؛ قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن‌ها در چارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده بازگشایی شوند ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. 
رئیس‌جمهور تصریح کرد: بنا شد فعلا 3 ساعت صبح و 3 ساعت بعد از ظهر درهای صحن‌ها باز شود تا مردم به اعمال زیارتی خود بپردازند اما توقف نباید بیش از حد باشد البته این آغاز کار است و هر چه جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.  وی تاکید کرد: رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور نیز در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد. دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند، فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد. روحانی بیان داشت: فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهد شد، البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد؛ هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد. روحانی با اشاره به فعال بودن هتل‌ها در کشور نیز گفت: در این ایام هتل‌ها کاملا بسته نبود و صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود و مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند غذا را برای‌شان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.
 
***
[عضو کمیته  علمی مبارزه با کرونا: سلامت قربانی معیشت نشود]
«در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، موج دوم و سوم کرونا با شدت بالاتری جامعه را فرا می‌گیرد». عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: سیاست بازگشایی اصناف، از سرگیری فعالیت مشاغل و رفع همه محدودیت‌ها در شرایطی که ویروس کرونا همچنان جولان می‌دهد و جان می‌گیرد، سیاستی اشتباه و برخلاف اجرای پروتکل‌های بهداشتی است. مسعود مردانی درگفت‌وگو با «وطن امروز» تصریح کرد: زمانی که حد و مرزی در انجام فعالیت‌هایی اجتماعی و مشاغل پرخطر دیده نمی‌شود و اماکن عمومی همچون قبل از شیوع ویروس کرونا پرتردد می‌شود، نباید انتظار داشت زنجیره انتقال این  ویروس کشنده در جامعه قطع شود، بلکه باید منتظر بود تهران و برخی کلانشهرها در صورت عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی توسط مردم، به سرنوشتی چون استان خوزستان دچار شوند. وی با بیان اینکه سیاست بازگشایی فعالیت اصناف و مشاغل در شرایط اپیدمی ویروس کرونا با سیاست فاصله‌گذاری‌های اجتماعی کاملا در تناقض است، گفت: مگر می‌شود محدودیت‌ها برداشته شود، همه از خانه بیرون بیایند و در محافل و اماکن پرجمعیت و پرتردد حضور یابند، آن وقت مردم را به پیشگیری از ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت کرد. عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: متاسفانه سلامت فدای معیشت شد و اقتصاد در این شرایط کرونایی در اولویت قرار گرفت. اکنون که همه جا باز و تمام فعالیت‌ها بدون محدودیت انجام می‌شود، مردم باید نسبت به حفظ سلامت خود کوشا باشند و جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند.  استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برخی‌ها از خطرناک بودن این بیماری غافل شده‌اند و کمتر به دستورات و نکات بهداشتی توجه می‌کنند، اظهار داشت: در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، موج دوم و سوم این بیماری با شدت بالاتری جامعه را فرا می‌گیرد.
******
خوزستان همچنان قرمز
گروه اجتماعی: آخرین آمار وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا نشان می‌دهد روند ابتلا همچنان بالاست اما مرگ ‌و‌ میر ناشی از «کووید-19» بشدت کاهش یافته و برای نخستین بار در سال جاری به زیر 40 مورد رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، از خوزستان خبر می‌رسد 19 شهر این استان همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند و ادارات و بانک‌ها در این استان همچنان تعطیل است. استاندار خوزستان ‌در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت: از 10 هزار تستی که روزانه در کشور انجام می‌شود، 1200 تست آن مربوط به خوزستان است و این رقم بزودی به 1500 تا 1700 تست می‌رسد. در یک ماه اخیر تعداد بیماران 3 برابر رشد داشته اما میزان افراد بستری 60 درصد افزایش داشته ‌که افزایش قابل‌توجهی است و این امر فشار بر کادر درمان و پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را بیشتر و بیشتر خواهد کرد و آنها را هم خسته ‌و احتمال آلودگی‌شان را بیشتر می‌کند. ‌غلامرضا شریعتی با اعلام اینکه «اکنون ‌شرایط پایداری داریم و تعداد تخت‌های ظرفیت‌سازی‌شده بیش از 1300  تخت است و تعداد تخت‌های اشباع‌شده 720 تخت است»، گفت: تعداد تخت‌های ویژه نیز بیش از 200 تخت تدارک دیده شده که هم‌اکنون 150 تخت آن اشغال است و حدود 46 بیمار ‌به دستگاه کمک‌تنفسی متصل هستند.
وی با تذکر اینکه رشد بیماران ویژه در خوزستان آرام است و شتاب ندارد ولی با وجود این، شرایط فعلی هشدار‌دهنده است، خاطرنشان کرد: ‌‌اگر جدیت به ‌خرج ندهیم و مراقبت نکنیم و ‌به همدیگر تذکر ندهیم، با طغیان بیماری و کمبود تخت‌های ویژه و دستگاه‌های کمک‌تنفسی روبه‌رو خواهیم شد و ممکن است تلفات بیشتری داشته باشیم اما هر روز شرایط را رصد و تلاش می‌کنیم منحنی بیماری شتاب افسارگسیخته نگیرد و تا جای ممکن مسطح تداوم داشته باشد تا شرایط از دست ما خارج نشود.
 
* آمار کشوری
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار کرونا در کشور گفت: از ظهر جمعه تا ظهر شنبه  و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یکهزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. از بین مبتلایان جدید، ۳۲۵ مورد بستری شدند و ۱۴۳۲ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. وی ادامه داد: با این حساب، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسید. جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: امروز بعد از ۷۰ روز، تعداد موارد فوتی روزانه به کمتر از ۴۰ مورد رسید. خوشبختانه تاکنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۷۱۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۷۲ هزار و ۶۷۹ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: کلیدی‌ترین نکته در مهار کرونا، رهگیری تماس‌های نزدیک محسوب می‌شود که در اکثر استان‌های کشور فعال شده است. در ۷۰ روز گذشته، کمترین آمار فوت ناشی از ابتلا به «کووید-۱۹» را امروز داشتیم. جهانپور افزود: به هیچ وجه در وضعیت عادی نیستیم. هیچ جای جهان و ایران وضعیت عادی در مواجهه با این ویروس ندارد و شاید بزودی هم نتوانیم وضعیت عادی اعلام کنیم. در اکثر شهرهای استان خوزستان وضعیت در شرایط فوق‌العاده است.
 

Page Generated in 0/0151 sec