printlogo


کد خبر: 219659تاریخ: 1399/2/29 00:00
گروه‌های مقاومت خواستار بازنگری کلی در سیاست‌هایی شدند که به دشمن صهیونیستی اجازه تجاوز به حقوق و اراضی فلسطینی را می‌دهد
دمیدن نتانیاهو بر آتش جنگ

طرح الحاق بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری به اراضی اشغالی بر اساس توافق میان نتانیاهو و بنی گانتس و در چارچوب توافق قرن موجی از مخالفت‌ها و نگرانی از تبعات این تصمیم غیراصولی را بر امنیت منطقه در کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی پدید آورده است. با این حال روز گذشته بنیامین نتانیاهو در جلسه تشکیل دولت در کنست رژیم صهیونیستی بار دیگر بر اجرای این توافق تاکید کرد. این در حالی است که علاوه بر مقامات کشورهای مختلف، کارشناسان امنیتی این رژیم تبعات این تصمیم برای آینده این رژیم را بسیار سنگین ارزیابی کرده‌اند. 
به گزارش «وطن امروز»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آغاز جلسه پارلمان این رژیم که به مناسبت تشکیل کابینه جدید برگزار شد، گفت: کابینه جدید باید اراضی کرانه باختری را ضمیمه کند. نتانیاهو با تاکید بر ادعای قبلی خود مدعی شد قانون رژیم صهیونیستی باید کرانه باختری را هم شامل شود، زیرا چنین اقدامی صلح را نزدیک‌تر می‌کند. او همچنین گفت: کابینه جدید با تلاش‌های دادگاه بین‌المللی کیفری برای پیگرد قانونی این رژیم به دلیل ساخت یک مهدکودک در محله گیلو و ساختن خانه در شهرک شیلو در قدس اشغالی مبارزه خواهد کرد. نتانیاهو در ادامه از حمایت آمریکا از اشغال کرانه باختری تمجید کرد و افزود اما این رژیم باید برای دفاع از خود تنها به خودش متکی باشد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین تاریخ مقرر برای نشستن بنی گانتس بر کرسی نخست‌وزیری این رژیم را ۱۷ نوامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد. شماری از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی حین صحبت‌های نتانیاهو در مراسم تحلیف، چندین بار با یادآوری جرم‌هایش، از او انتقاد کردند. نتانیاهو به تقلب، دریافت رشوه و سوءاستفاده از اعتماد عمومی متهم است. همزمان با سخنرانی نتانیاهو اخباری از یورش نظامیان صهیونیست به مناطق مختلف کرانه باختری منتشر شد. به دنبال این یورش وحشیانه، درگیری شدیدی میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان درگرفت. نظامیان صهیونیست در جریان درگیری مذکور شماری از شهروندان فلسطینی را بازداشت کردند. 
تشکیلات خودگردان قرار بود روز شنبه جلسه‌ای را با حضور گروه‌های مختلف فلسطینی برگزار و در آن درباره راه‌های مقابله با طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری رایزنی کند اما آن را به تعویق انداخت. 
بر اساس گزارش فلسطین الیوم، گروه‌های فلسطینی در واکنش به این تعویق اعلام کردند: تأخیر در برگزاری نشست رام‌الله به بهانه منتظر بودن برای اعلام برنامه سیاسی کابینه رژیم صهیونیستی، حجم سرسپردگی به مواضع صهیونیستی-آمریکایی را نشان می‌دهد تا حدی که دستورکارهای این نشست بر اساس برنامه کابینه اشغالگر مشخص می‌شود. گروه‌های فلسطینی در ادامه، اصرار تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) بر ماندن در دایره راه‌حل سیاسی و توافق‌های ذلت‌بار را محکوم کردند. آنها خواستار پایان دادن به این وضعیت و بازنگری کلی در سیاست‌هایی شدند که به دشمن صهیونیستی اجازه تجاوز به حقوق و اراضی فلسطینی را می‌دهد. 
 
* واکنش‌ها به طرح الحاق کرانه باختری به رژیم صهیونیستی
به دنبال اعلام طرح الحاق بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری به اراضی اشغالی بر اساس توافق میان نتانیاهو رهبر حزب لیکود و بنی گانتس رئیس جریان آبی و سفید و در چارچوب معامله قرن، موجی از مخالفت‌ها در کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی علیه این طرح به راه افتاده است. بر اساس برآوردهای فلسطینی‌ها، طرح جدید برای اشغال اراضی کرانه باختری ۳۰ درصد از کل مساحت آن را در بر خواهد گرفت. اتحادیه جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امت اسلامی و جهانیان باید در برابر نقشه رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی بایستند. در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا مسؤولیت این تجاوز را برعهده دارد، چرا که به اسرائیل اجازه می‌دهد بخش‌هایی از اراضی فلسطین را به اراضی اشغالی الحاق کند. دولت آمریکا قدس را به عنوان مرکز اشغالگران به رسمیت شناخته است. جان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ درباره طرح الحاق کرانه باختری گفت: تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی جمعه در نشست خود از پیش‌نویسی که ما درباره الحاق کرانه باختری با همتای ایرلندی خود ارائه کردیم، حمایت کردند. در این پیش‌نویس هشدار دادیم که الحاق کرانه باختری نقض قوانین بین‌المللی است. وزرای خارجه اتحادیه اروپایی جمعه متن این پیش‌نویس را در ویدئوکنفرانس خود بررسی کردند و جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی امروز دوشنبه این بیانیه را منتشر خواهد کرد. وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت: ما درباره تحریم صحبت نمی‌کنیم، بلکه می‌خواهیم اقدامی پیش‌دستانه انجام دهیم. اتحادیه اروپایی پیش‌تر از طرح معامله قرن دونالد ترامپ بشدت انتقاد کرد. بورل اوایل فوریه گفت: طرح آمریکا با معیارهای بین‌المللی همخوانی ندارد. وی گفت: نقض قوانین بین‌المللی عواقبی دارد. اعتبار اتحادیه اروپایی در بوته آزمایش قرار خواهد گرفت. 
 
* نگرانی رژیم صهیونیستی از واکنش مصر و اردن
طرح الحاق کرانه باختری سبب شده نگرانی‌‌های امنیتی نیز در سطح منطقه برای این رژیم رخ دهد. در این بین مقامات این رژیم به دلیل مرز مشترک فلسطین با مصر و اردن نگرانی بیشتری نسبت به واکنش دیگر کشورها دارند.  عبدالله بن حسین، شاه اردن به صراحت گفته بود که هر اقدام سران تل‌آویو در الحاق کرانه باختری به این رژیم باعث بروز جنگ بین 2 طرف خواهد شد. تحلیلگران صهیونیست نیز با انتشار گزارشی مشروح به مقامات این رژیم هشدار داده‌اند که هر اقدامی در کرانه باختری می‌تواند علاوه بر اردن، مصر و اسرائیل را وارد چالش اساسی کند. در سند منتشر شده از سوی «پژوهشکده امنیت اسرائیل» وابسته به دانشگاه تل‌آویو نسبت به پیامدهای احتمالی طرح الحاق مناطق کرانه باختری به حاکمیت اسرائیل هشدار داده شده است.

Page Generated in 0/0074 sec