printlogo


کد خبر: 219660تاریخ: 1399/2/29 00:00
دور دنیا

غنی و عبدالله توافق سیاسی کردند
سرانجام پس از 3 ماه کشمکش سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله بر سر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری، این دو عصر دیروز توافق سیاسی امضا کردند. این توافق سیاسی پس از آن امضا می‌شود که هم اشرف غنی و هم عبدالله عبدالله در انتخابات جنجالی سال گذشته خود را برنده اعلام کردند و مراسم‌های تحلیف به‌جا آوردند. اشرف غنی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برنده انتخابات اعلام شد اما عبدالله عبدالله هم خودش را رئیس‌جمهور اعلام کرد. بر اساس گزارش‌ها، اشرف غنی همچنان رئیس‌جمهور است و عبدالله عبدالله هم مسؤولیت شورای ‌عالی مصالحه را خواهد داشت و نیز در کابینه ۵۰ درصد سهم خواهد داشت. همچنین روند صلح را شورای‌عالی مصالحه ملی رهبری خواهد کرد و هیأت مذاکره‌کننده صلح به این نهاد گزارش خواهد داد. اعطای رتبه نظامی مارشالی برای ژنرال دوستم بر اساس فرمان رئیس‌جمهور و عضویت وی در شورای ‌عالی دولت و شورای امنیت ملی بخشی دیگر از این توافق است. در همین حال، منابع می‌گویند وزارتخانه‌های کشور، دادگستری، کار و امور اجتماعی، امور مهاجران و بازگشت‌کنندگان، حمل‌ونقل، اقتصاد، کشاورزی، آبیاری و دامداری، تحصیلات عالی، امور مرزی و قبایل، صنعت و تجارت و‌ وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات نیز از سوی غنی به عبدالله پیشنهاد شده ‌است. در بخشی از این توافقنامه به اصلاحات در ساختار حکومت و برگزاری انتخابات نیز پرداخته شده‌ است. بر اساس این توافقنامه یک هیات نظارتی 5 نفره که شامل چهره‌های ملی- سیاسی خواهد بود ایجاد خواهد شد تا جلوی نقض توافقنامه را بگیرد.
***
درگیری‌های جدید در جامو و کشمیر
به دنبال درگیری مسلحانه در منطقه دوده در جامو و کشمیر که از صبح دیروز آغاز شده، یک نظامی هندی و یک عضو گروه جدایی‌طلب کشته شدند. گفته می‌شود این فرد عضو گروه حزب المجاهدین است. ششم مه یکی از فرماندهان ارشد این گروه با نام ریاض نایکو در تیراندازی نیروهای امنیتی هند کشته شد. بنابر آمار پلیس، در ماه آوریل حدود ۲۰ حمله از سوی این گروه انجام شد که در جریان آنها ۱۹ نیروی امنیتی جان باختند. حزب المجاهدین، گروهی جدایی‌طلب است که هند آن را تروریستی می‌داند. هند، پاکستان را متهم می‌کند به درگیری‌ها در کشمیر دامن می‌زند؛ اتهامی که اسلام‌آباد آن را رد کرده است. 
***
پزشکان ژاپنی ماسک تازه و حقوق سختی کار ندارند
طبق بررسی یکی از اتحادیه‌های کارگری در ژاپن، پزشکانی که در بیمارستان‌های این کشور در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا فعالیت می‌کنند با شرایط کاری سختی مواجهند. بر اساس این بررسی انجام‌شده بسیاری از این پزشکان از ماسک‌های خود دوباره استفاده می‌کنند و تنها تعداد معدودی از این پزشکان، حقوق سختی کار دریافت می‌کنند. 170 پزشک ژاپنی در یک پرسش و پاسخ آنلاین که از سوی یک اتحادیه کار‌گری در ژاپن انجام شد، شرکت داشتند که سه‌چهارم آنان گفتند به آنها دستور داده شده به طور مستقیم با بیماران کرونایی مقابله کنند. چهار‌پنجم از این تعداد نیز گفتند حقوق اضافه‌کار برای سختی کار به دلیل خطری که این کار دارد، دریافت نمی‌کنند. رویترز در ادامه این خبر نوشت، در حالی که جهان تلاش می‌کند به تجهیزات درمانی و تجهیزات محافظت شخصی دسترسی داشته باشد، برخی پزشکان ژاپنی و دیگر متخصصان می‌گویند برخی حکومت‌های محلی و ملی در این کشور نتوانسته‌اند کمک مالی و تجهیزات محافظتی کافی را برای بیمارستان‌ها و کارکنان بخش درمانی در این نهاد‌ها فراهم آورند. 
***
افزایش حضور سرکرده النصره در انظار عمومی
سرکرده هیأت‌تحریر‌الشام [جبهه‌النصره] سابق مدتی است به طور بی‌سابقه حضور خود را در میان اهالی مناطقی که در اشغال این گروهک قرار دارد، افزایش داده است. ابومحمد الجولانی سرکرده گروهک تحریر‌الشام (جبهه‌النصره سابق) در 2 روز گذشته با حضور در انظار عمومی با برخی شیوخ عشایر و آوارگان دیدار کرد. این سومین حضور علنی وی در یک ماه اخیر بود. حضور الجولانی در میان مردم و تلاش برای ترسیم چهره‌ای متفاوت از خود، در حالی است که اعتراضات مردمی در یک ماه اخیر علیه اقدامات عناصر این گروهک در ادلب افزایش یافته است.
***
واکنش حزب‌الله به خبر کذب یک روزنامه
بخش ارتباطات رسانه‌ای حزب‌الله در واکنش به خبر کذبی که یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع آگاه حزب‌الله نوشته بود تاکید کرد: ما منابع نزدیک یا آگاه نداریم. روزنامه اللواء لبنان روز 15 مه ‌به نقل از منابع آگاه از فضای حزب‌الله نوشته بود: حزب‌الله باسیل و فرنجیه را خیلی زود از رقابت ریاست‌جمهوری برکنار کرد. در همین زمینه ارتباطات رسانه‌ای حزب‌الله با تکذیب این خبر اعلام کرد: بارها تاکید کرده‌ایم منابع نزدیک یا آگاه نداریم، آنچه در روزنامه اللواء نوشته شده به نقل از حزب‌الله نیست و از رسانه‌ها می‌خواهیم دقت داشته و از کاربرد این فرمول در اخبار و گزارش‌های‌شان خودداری کنند.

Page Generated in 0/0148 sec