printlogo


کد خبر: 219680تاریخ: 1399/2/29 00:00
ادامه روند افزایشی قیمت طلا و ارز و سقوط شاخص بورس
دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد بورس نگذارد

گروه اقتصادی:‌ در ادامه روند افزایشی قیمت طلا و ارز و سقوط شاخص بورس، دیروز بورس 20 هزار واحد سقوط کرد و به ترتیب هر سکه بهار آزادی و هر دلار آمریکا در بازار آزاد 7 میلیون و 500 هزار تومان و  17 هزار و 500 تومان  معامله شدند. 
به گزارش «وطن امروز»، پس از روزهای روشن در بازار سرمایه و سودهای اغواکننده‌ای که برای سهامداران داشت، از اواخر هفته گذشته شاخص‌های بورس ریزشی شد. بورسی‌ها بر این باورند که روی شاخص روانی یک میلیون واحد سهام‌ها در حال اصلاح خود هستند و این روند زودگذر خواهد بود. البته در مقابل این تفکر برخی کارشناسان معتقدند به دلیل رشد غیرواقعی شاخص بورس رفته رفته باید منتظر شاخص‌ها باشیم. 
اما آنچه آشکار است افزایش قیمت طلا و ارز در مقابل کاهش شاخص‌های بازار سرمایه است. پس باید گفت نقدینگی ایجاد شده در بورس با هر تلاطم کوچکی می‌تواند مانند سیلی ویران‌کننده وارد بازارهای دیگر شود، این در حالی است که دولت و بویژه بانک مرکزی تمام توان خود را معطوف به بازار سرمایه کرده‌‌اند، حتی خیلی وقت است که دیگر خبری از بازار‌سازی بانک مرکزی در بازار ارز نیست. همواره کارشناسان بورسی از سهامداران می‌خواهند تمام سرمایه خود را در یک سهم سرمایه‌گذاری نکنند یا به اصطلاح تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نچینند، حالا این موضوع را باید به دولتی‌ها هم متذکر شد و گفت تمام توان خود را تنها معطوف به بازار سرمایه نکنند، زیرا با اولین نوسان صورت گرفته یا شکل‌گیری بازار سودده‌تر از بازار سرمایه، سهامداران به میدان فردوسی و سبزه‌میدان برای خرید یا فروش طلا و ارز می‌روند. در اصل بورس به تنهایی نمی‌تواند در برابر سیل نقدینگی دوام بیاورد و اتکای بیش از اندازه به این ظرفیت می‌تواند تبعات جبران‌نا‌پذیری به بار بیاورد. نکته دیگر اینجاست که اساسا خود بورس محرکی برای افزایش نقدینگی است و با توجه به اینکه اغلب سهامداران صرفا به دلیل سود مقطعی و نه با فرهنگ سهامداری وارد این فضا شده‌اند، به محض دریافت سود حداقلی یا ضرری که بازارهای دیگر را برای آنها جذاب کند از بازار سرمایه خارج می‌شوند. 
دولتی‌ها پیش از دعوت مردم برای به ورود به بازار سرمایه باید فرهنگ سهامداری و صبر بر روی سهام خریده شده را توسط رسانه‌های جمعی به مردم آموزش می‌دادند تا شرایط بورس مانند قمارخانه‌ها نشود که به محض یک سیگنال منفی یا خبری ساده شاخص‌ها با قدرت زیاد تغییر کند. 
 
* ریزش پی‌در‌پی بورس
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سهام با ثبت افت ۱۹هزار و 727 واحد در ارتفاع ۹۶۷ هزار و 747 واحد قرار گرفت. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه 10 میلیارد و 691 میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 10هزار و 506 میلیارد تومان در یک میلیون و 313 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 19هزار و 727 واحدی در ارتفاع 967 هزار و 747 واحد قرار گرفت.
 بیشترین اثر منفی بر رشد دماسنج بازار سهام دیروز به نام نمادهای شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی چادرملو شد و در مقابل شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه مپنا و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 5179 واحد، کل (هم‌وزن) 3534 واحد، قیمت (هم‌وزن) 32296واحد، آزاد شناور 32296و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 21189 و 10589واحد افت کردند.
 
* صعود ارز و طلا
بازار ارز دیروز نسبت به روز گذشته با افزایش نرخ همراه بود و دلار وارد کانال ۱۷ هزار تومان شد. صرافی‌های امین بانک مرکزی دیروز (یکشنبه) قیمت خرید هر دلار آمریکا را ۱۶ هزار و ۹۲۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۷ هزار و ۲۰ تومان اعلام کردند که نسبت به روز گذشته رشد ۲۲۰ تومانی در قیمت این ارز دیده می‌شود. همچنین این صرافی‌ها دیروز یورو را ۱۸ هزار و ۳۲۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۸ هزار و ۴۲۰ تومان فروختند که نسبت به روز گذشته آن ۲۲۰ تومان افزایش یافته است. قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هر چند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.
اما صرافی‌های خصوصی و فروشندگان غیررسمی هر دلار آمریکا را بین 17350 تا 17500 تومان می‌فروختند. قیمت طلا همزمان با ارز در حال افزایش است به طوری که هر سکه بهار آزادی دیروز در بازار تهران 7 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شد که رشد 100 هزار تومانی طی یک هفته را نشان می‌دهد.
 

Page Generated in 0/0567 sec