printlogo


کد خبر: 219693تاریخ: 1399/2/29 00:00
اظهارنظر عجیب رئیس‌جمهور آمریکا درباره 90 هزار نفر قربانی‌کرونا در کشورش
ترامپ: تلفات ما کم است
آمریکا با 1,507,798 مبتلا و 90.113 فوتی همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا عصر دیروز به 4,744,492 نفر رسید. با این روند پیش‌بینی می‌شود تعداد مبتلایان تا اواخر هفته به 5 میلیون نفر برسد. آمار تلفات کرونا در دنیا هم تا عصر دیروز 313,709 نفر شد. این آمار بر اساس ادعای دولت‌هاست؛ همان‌گونه که در 3 ماه گذشته در گزارش‌های رسانه‌ای به آن اشاره شده است. 
آمار افراد بهبود یافته از کرونا هم به 1,826,540 نفر رسید. تعداد کیس‌های فعال کرونا در دنیا تا عصر دیروز 2,604,243 نفر بود که از این تعداد حال 44,756 نفر وخیم گزارش شده است. 
در میان کشورهای دنیا آمریکا با 1,507,798 مبتلا و 90.113 فوتی، همچنان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود و کشورهای روسیه، اسپانیا، انگلیس و برزیل در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. 
یکی از مهم‌ترین چالش‌های آمریکا در 3 ماه گذشته فارغ از کرونا، اظهارات عجیب و غریب رئیس‌جمهور این کشور بوده است. وی در اولین پیش‌بینی کرونایی خود گفته بود کرونا در ماه آوریل (یک ماه پیش) از میان می‌رود. اظهارنظر چالش‌‌برانگیز بعدی وی مطرح کردن احتمال بهبود افراد کرونایی با نوشیدن وایتکس یا تزریق مواد ضدعفونی‌کننده بود. آخرین اظهارنظر عجیب و غریب وی هم اعلام اینکه مقامات چون هر روز تست کرونا می‌دهند نیازی به زدن ماسک ندارند بود که در سطح رسانه‌های آمریکایی و غربی به استهزای وی منتهی شد. 
وی بامداد دیروز در یک اظهارنظر جدید گفت: خیلی از آمریکایی‌ها حتی نمی‌دانند کرونا دارند! وی همچنین با اشاره آمار تلفات کرونا در کشورش گفت: 88 هزار کشته (این آمار عصر دیروز به 90.113 نفر رسید) درصد بسیار ناچیز و کمی است؛ همیشه می‌گویم درصد خیلی کمی است. 
وی افزود: ما اینها را می‌خوانیم و می‌بینیم و اخبار این چیزها را پوشش می‌دهد. من دوستانم را از دست داده‌ام؛ بسیاری از ما دوستان‌مان را از دست داده‌ایم. 
ترامپ در اولین روزهای شیوع کرونا پیش‌بینی کرده بود آمار تلفات در کشورش به 100 هزار نفر برسد. 
 
* کنایه اوباما به ترامپ: برخی حتی وانمود هم نمی‌کنند مسؤولند
ترامپ و اوباما در سال انتخابات آمریکا به جان هم افتاده‌اند و ابایی از انتقاد از یکدیگر ندارند. اوباما که در 4 سال گذشته سکوت پیشه کرده بود، این روزها حضور فعالی در کمپین «جو بایدن» معاون خود دارد و در اوقات دیگر هم آمریکایی‌ها بویژه دموکرات‌های منفعل را به حضور در انتخابات تشویق می‌کند. 
وی در انتقاد از عملکرد دولت کنونی در مقابله با کرونا، به شکل غیرمستقیم گفت ترامپ و مقامات دولتش خودشان هم نمی‌دانند چه می‌کنند. باراک اوباما گفت: افراد مسؤول همیشه نمی‌دانند در حال انجام چه کاری هستند. اوباما از نحوه مدیریت بحران کرونا بدون آنکه نامی از ترامپ ببرد انتقاد کرد. او یک هفته قبل هم به طور خصوصی از عملکرد دولت ترامپ در پاسخ به همه‌گیری کرونا انتقاد کرده بود. 
به گزارش شبکه «سی‌ان‌ان» چهل‌و‌چهارمین رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی مجازی به مناسبت جشن فارغ‌التحصیلی خطاب به دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که در گذشته برای تحصیل رنگین‌پوستان آمریکا تاسیس شدند، گفت: این همه‌گیری بالاخره این مسأله را نمایان کرد که اغلب کسانی که مقامی دارند، نمی‌دانند دارند چه کار می‌کنند. بسیاری از آنها حتی تظاهر به مسؤول بودن هم نمی‌کنند. بهتر شدن دنیا، بستگی به شما دارد.  باراک اوباما شنبه‌شب هم در برنامه‌ای گفت: معلوم می‌شود همه کسانی که فکر می‌کردید سر کار هستند و می‌دانند چه می‌کنند، همه جواب‌ها را نمی‌دانستند. بسیاری از آنها حتی سوال‌های درستی هم نمی‌پرسند. 
رئیس‌جمهور سابق آمریکا چندی پیش هم گفته بود: پاسخ دولت ترامپ به همه‌گیری کرونا، فاجعه پرهرج‌ومرج مطلق بوده است. وی همچنین ساکن فعلی کاخ سفید و متحدانش را به تشدید تنش‌های قبیله‌ای در سراسر کشور متهم کرد که به گفته او همین مسأله، مانع تلاش‌ها برای کاهش تعداد کلی مبتلایان در آمریکا شده است. 
 
* سندرز: میلیاردرها پولدارتر شدند
برنی سندرز که این روزها با کناره‌گیری از انتخابات داخلی دموکرات‌ها همچنان به ترامپ انتقاد می‌کند، بار دیگر نوک پیکان حملات خود را متوجه اقتصاد آمریکا کرد. 
وی با انتقاد از وضعیت اقتصادی آمریکا گفت: طبقه میلیاردر، صدها میلیارد دلار به ثروتش افزوده‌ است و اگر این نشانگر اقتصاد دستکاری شده ما نیست، پس چیست. سندرز در پیامی توئیتری نوشت: در حالی که حدود ۴۰ میلیون آمریکایی به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند، طبقه میلیاردر صدها میلیارد دلار به ثروت‌شان می‌افزایند. اگر این نشانگر اقتصاد دستکاری شده ما نیست، پس من نمی‌دانم نشانه چیست.
 
* افزایش 188 درصدی تیر‌اندازی‌ها در نیویورک
نیویورک که درگیرترین منطقه دنیا با کروناست حالا با بحران جدیدی هم روبه‌رو شده است. بر اساس گزارش‌هایی که پلیس شهر نیویورک ارائه کرده است، در هفته اخیر تعداد‌ تیر‌اندازی‌ها در این شهر آمریکایی، در مقایسه با سال گذشته، افزایش آمار 3 برابری را نشان می‌دهد.
طبق گزارش پلیس شهر نیویورک، این هفته تیر‌اندازی‌ها در این شهر آمریکایی در مقایسه با سال گذشته، 188 درصد افزایش یافته است؛ سال گذشته در شهر نیویورک، در این زمان 8 تیر‌اندازی صورت گرفته بود که امسال این تعداد به 23 تیر‌اندازی رسیده است. این آمار افزایش سه‌برابری تیر‌اندازی‌ها در شهر نیویورک آمریکا را نشان می‌دهد. این در حالی است که قتل و خونریزی در این شهر از 4 کشته به 8 کشته افزایش یافته است. 
برخی متخصصان می‌گویند هوای گرم و حضور بیشتر مردم در شهر‌های آمریکا شاید دلیل افزایش کشته‌شدگان در این کشور باشد. جوزف جیاکالون، کارآگاه اسبق پلیس شهر نیویورک در این باره گفت: بیشتر مردم در خیابان‌ها حضور دارند، دستورات «در خانه بمانید» در حال لغو شدن است و کسانی که مجرم شناخته‌شده بودند نیز به خیابان‌ها بر‌گشته‌اند. 
 
* اعتراضات ضدقرنطینه در آلمان
در چندین شهر آلمان، اعتراضاتی علیه محدودیت‌ها و اجرای قرنطینه به منظور کنترل شیوع ویروس کرونا، صورت گرفته است. به گزارش‌ ای‌بی‌سی‌نیوز، پلیس آلمان در چندین شهر این کشور و همزمان با تجمع هزاران نفر از مردم به منظور ابراز مجموعه‌ای از علل ناامیدی خود، قوانین فاصله‌گذاری را الزامی کرده است. از جمله موارد اعتراض مردم آلمان، محدودیت‌های اعمال شده نسبت به فعالیت‌های اقتصادی و از بین رفتن آزادی شهروندی است. در بعضی مکان‌ها نیز مردم نظریه‌های توطئه و دیدگاه‌های ضدواکسن را ابراز کرده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، ده‌ها نفر از مردم برلین نیز در اعتراض به قوانین ضدکرونا، موسیقی با صدای بلند پخش کردند و در محل نوارکشی شده تجمع کردند. این تظاهرات، تحت نظارت هزار نفر از نیروهای پلیس برگزار شد که مردم را به رعایت فاصله 5/1متری از یکدیگر و ممنوعیت تجمع بیش از ۵۰ نفر در یک مکان ملزم کرده بودند. 
***
[اعتراف جانسون به دلسردی مردم انگلیس]
انگلیس همچنان پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکا در پی شیوع کروناست. مهم‌ترین اتهام بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از دست دادن دوران طلایی قرنطینه و تبدیل انگلیس به یکی از گرداب‌های بزرگ کروناست.  جانسون از ابتدا به دنبال مصونیت گله‌ای بود و تنها با فشار پزشکان حاضر به برقراری قرنطینه شد. چندی بعد خود جانسون و همسر باردارش هردوکرونا گرفتند و خود وی تا مرز مردن پیش رفت.  حالا وی در یادداشتی در یک روزنامه انگلیسی نوشت: درک می‌کنم که مردم در برابر بعضی مقررات جدید احساس ناامیدی می‌کنند. نخست‌وزیر انگلیس افزود:‌ در تلاش هستیم کاری انجام دهیم که تاکنون سابقه نداشته است، خارج کردن کشور از قرنطینه، به شکلی که هم ایمن باشد و هم خطر از بین رفتن نتایج تلاش‌های سخت شما را به‌دنبال نداشته باشد. وی افزود: درک می‌کنم آنچه از شما می‌خواهیم، پیچیده‌تر از آن است که فقط در خانه بمانید اما این مشکل پیچیده‌ای است و باید به مردم بریتانیا اعتماد کرد.  در همین حال، نتایج یک نظرسنجی که روز یکشنبه در روزنامه «گاردین» منتشر شده است نشان می‌دهد 42 درصد مردم انگلیس با نحوه مدیریت بحران شیوع کرونا از سوی دولت مخالف هستند. در مقابل 39 درصد از شرکت‌کنندگان عملکرد دولت جانسون را قابل قبول توصیف کرده‌اند. 
تصمیم جانسون در کم‌ارزش کردن شعار «در خانه بمان، جان‌ها را نجات بده» و جایگزین کردن شعار «هوشیار باش و بر سر کار برگرد»، مورد انتقاد شدید قرار گرفته و برنامه جانسون به طور کلی «گیج‌کننده و فاجعه‌آمیز» توصیف شده است. 

Page Generated in 0/0079 sec