printlogo


کد خبر: 219696تاریخ: 1399/2/29 00:00
پیکر مطهر شهید حاج‌اصغر پاشاپور از فرماندهان نظامی ایران در سوریه روز گذشته در قطعه 40 بهشت‌زهرای‌تهران به خاک سپرده شد
آقای اصغر همنشین حاج قاسم

گروه سیاسی: پیکر شهید اصغر پاشاپور از فرماندهان زبده ایرانی در سوریه روز گذشته در جوار دوست شهیدش آرام گرفت. به گزارش «وطن امروز»، پیکر مطهر شهید اصغر پاشا‌پور پس از حدود 70 روز از شهادتش، روز گذشته در گلزار بهشت زهرای تهران در کنار مقبره دوست شهیدش محمد پورهنگ به خاک سپرده شد. 
«آقای اصغر خجالت بکش منو می‌ترسونی به خاطر دو تا گلوله؟» این جمله‌ای از شهید سلیمانی در حاشیه یکی از فیلم‌هایی بود که بعد از شهادتش در فضای مجازی منتشر و با استقبال گسترده‌ای همراه شد؛ جمله‌ای که در جریان دیدار سرزده آن شهید خطاب به یکی از اطرافیانش که امن نبودن منطقه را هشدار می‌داد گفته شد. با این همه چند هفته‌ای بعد از انتشار فیلم مذکور بود که سیزدهم بهمن‌ماه خبر شهادت یکی از فرماندهان ارشد کشورمان در حاشیه نبردهای حلب منتشر شد؛ شهید «اصغر پاشاپور» که دقیقا یک ماه بعد از شهادت فرمانده خود شهید حاج‌قاسم سلیمانی به مقام رفیع شهادت نایل شد. 
پیکر شهید پاشاپور پس از شهادت مدت‌ها در اختیار تروریست‌ها بود که اوایل اسفندماه سال گذشته، پیکر بی‌‌ سر این شهید در اختیار مقامات ایرانی قرار گرفت. 
پیکر شهید پاشاپور ابتدا در «تل زین‌العابدین» حماه تشییع و پس از آن به دمشق فرستاده شد و دور ضریح حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به طواف درآمد. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم سپس به معراج شهدای تهران منتقل شد. 5 اسفندماه مراسمی با حضور پدر و مادر، همسر و فرزندان شهید و برخی دوستان و همرزمان وی در معراج شهدا برگزار و فردای آن روز نیز در حرم مطهر رضوی تشییع و طواف داده شد. پیکر شهید پاشاپور پس از برگزاری مراسم طواف و تشییع در حرم مطهر رضوی برای خاکسپاری دوباره به تهران منتقل شد. هر چند قرار بود اسفندماه پیکر شهید در تهران به خاک سپرده شود اما در نهایت روز گذشته شهید پاشاپور در قطعه 40 بهشت زهرا آرام گرفت. 
روز گذشته ابتدا پیکر این شهید از مقابل منزلش در شهرک شهید بروجردی تشییع و به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برده شد. حضور مردم خداجوی شهر ری در کنار دوستان و بستگان شهید که با زبان روزه در گرمای ظهر تهران در مراسم تشییع این شهید حضور پیدا کردند از نکات زیبای این مراسم بود. 
عاشقان راه ایثار و شهادت با حضور پرشور و حماسی خود در این مراسم معنوی ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر حکیم انقلاب تجدید میثاق کرده و عشق و ارادت خود به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام را نشان دادند. 
 پیکر مطهر این شهید پس از تشییع مردم شهر ری به بهشت زهرا منتقل شد. مسؤولان برگزاری مراسم با توجه به شیوع بیماری کرونا، محوطه وسیعی از بهشت زهرا را برای میزبانی شهید و محل قرائت نماز میت در نظر گرفته بودند تا برگزاری مراسم تشییع حتی‌الامکان با رعایت فاصله‌گذاری انجام شود. مردم حاضر در این مراسم نیز به منظور حفظ نکات بهداشتی از ماسک و دستکش استفاده کردند و در میان حاضرین در این مراسم نیز ماسک توزیع شد. 
حضور خانوادگی برخی‌ها در مراسم هم از دیگر نکات جالب توجه تشییع پیکر این شهید مدافع حرم بود. یکی از حاضرین در مراسم تشییع در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» در پاسخ به این سوال که چرا امروز در این مراسم حاضر شده است، گفت: شهدا بویژه شهدای مدافع حرم حق ویژه‌ای به گردن ما مردم دارند. اگر شهدای مدافع حرم نبودند مشخص نبود در حال حاضر وضعیت ایران از نظر امنیت چگونه بود. این افراد از جان و از لذت بودن در کنار خانواده خود گذشتند تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. ما همیشه مدیون این شهدا هستیم و حضور در این گونه مراسم کوچک‌ترین وظیفه برای پاسداشت انسان‌های والامقامی چون شهید پاشاپور است. 
یکی از همرزمان شهید پاشاپور درباره ویژگی‌های شخصیتی این شهید به خبرنگار «وطن امروز» گفت: شهید پاشاپور از همرزمان و از افراد مورد اطمینان حاج‌قاسم سلیمانی بود. وی به مدت 8 سال در جنگ سوریه برای مقابله با تروریست‌ها جهاد کرد. او از جمله فرماندهان ایرانی به حساب می‌آمد که مقامات نظامی ارتش سوریه برای او احترام ویژه‌ای قائل بودند و نظرات و مشاوره‌های او همواره مورد توجه آنان بود. حضور بی‌وقفه در جبهه‌های جنگ از نکات برجسته زندگی شهید در دوران حضورش در سوریه به حساب می‌آمد. هنگام عملیات‌ها نیز وی شجاعت زیادی از خود نشان می‌داد و همواره در خط مقدم درگیری با تروریست‌های تکفیری حضور می‌یافت. نقش این شهید در آزادسازی مناطق زیادی از سوریه از چنگال تروریست‌ها بی‌بدیل بود. 
این همرزم شهید درباره رابطه حاج‌اصغر پاشاپور با حاج‌قاسم گفت: رابطه میان این سرباز و فرمانده یک رابطه عاطفی و دلی بود. می‌توان گفت رابطه بین این 2 رابطه پدر و فرزندی بود. حاج‌قاسم هر گاه در منطقه حاضر می‌شد، اگر در مقر حاج‌اصغر را نمی‌دید جویای احوال او بود و گزارش منطقه را از او می‌پرسید.
 
* همیشه یار حاج قاسم
شهید اصغر پاشاپور متولد سال 1358 و ساکن محله ملک‌آباد جوانمرد شهر ری بود. وی در 32 سالگی، از اولین نفراتی به شمار می‌آمد که به همراه شهید حاج‌قاسم سلیمانی به منظور دفاع از حرم اهل‌بیت علیهم‌السلام به کشور سوریه رفت. فرماندهی قرارگاه عملیاتی شمال سوریه از مهم‌ترین سمت‌های وی بود. شهید پاشاپور که 8 سال به منظور مقابله با تروریست‌‌های تکفیری داعش و احرار‌الشام در این جبهه حضور فعال داشت و عمده آموزش‌‌های رزمندگان سوری بر عهده‌اش بود، فرزند حاج‌عزیزالله پاشاپور یکی از جانبازان دوران دفاع‌مقدس بود. شهیدان محمود مهربانی و محمد پورهنگ از شهیدان دفاع‌مقدس و مدافع حرم نیز 2 داماد این خانواده هستند. 
عملیات ارتش سوریه در شمال غرب این کشور از چند ماه گذشته میلادی آغاز شده که تاکنون شهرهای خان‌طومان، معره النعمان، سراقب و العیس به تصرف نیروهای ارتش سوریه درآمده‌اند و همچنین جاده مهم و راهبردی M5 که حلب در شمال سوریه را به حماه در جنوب این کشور متصل می‌کند به کنترل کامل نیروهای سوری درآمده است. گروه تروریستی احرار‌الشام به همراه سایر گروه‌های تروریستی که گروه تحریرالشام را تشکیل می‌دهند، همچنان مناطقی در جنوب ریف حلب و استان ادلب سوریه را در اختیار خود دارد. در این عملیات‌ها برخی فرماندهان سپاه قدس به عنوان مستشار نظامی حضور داشته و حتی برخی محورهای درگیری را فرماندهی می‌کنند. 
در جریان یکی از همین عملیات‌ها، شهید اصغر پاشاپور که بیش از 2 سال در مناطق عملیاتی حاضر و به وطن بازنگشته بود، مورد اصابت ترکش قرار می‌گیرد و به درجه رفیع شهادت نایل می‌آید. پیکر این شهید مدافع حرم که با نام جهادی «اصغر ‌ذاکر» شناخته می‌شد و سر از بدنش جدا شده بود، چند هفته پیش بعد از معاوضه 2 اسیر تکفیری با احرارالشام تحویل نیروهای مقاومت شد. 
پدر شهید پاشاپور زمانی که پیکر فرزندش در دست تروریست‌ها بود، در گفت‌وگویی اظهار کرد راضی نیست ریالی از بیت‌‌المال برای بازپس‌گیری پیکر فرزندش پرداخت شود. وی به خبرنگار صدا و سیما گفت: ما هدیه‌ای که برای اسلام دادیم را پس نمی‌گیریم، این هدیه‌ای بود در راه اسلام و رهبرم. پدر شهید پاشاپور همچنین با اشاره به شهادت سردار شهید سلیمانی گفت: من از خبر شهادت سردار سلیمانی بیشتر از خبر شهادت فرزندم ناراحت شدم. 

Page Generated in 0/0067 sec