printlogo


کد خبر: 219714تاریخ: 1399/2/30 00:00
اظهارات یکی از مشاوران ترامپ درباره مقصر معرفی کردن مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در شیوع کرونا جنجالی شد
جنگ داخلی در کاخ سفید

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا تا عصر دیروز به 4,820,347 و میزان تلفات این بیماری هم به 316,967 نفر رسید. تعداد افراد بهبودیافته از کرونا هم 1,864,467 نفر شد. تعداد کیس‌های فعال کرونا هم به 2,638,913 نفر رسید که از این تعداد حال 44,780 نفر وخیم گزارش شده است. 
آمریکا با 1,527,951 مبتلا و 90,980 تلفات همچان درگیرترین کشور دنیا با کرونا محسوب می‌شود. روسیه، اسپانیا، انگلیس و برزیل هم در رتبه‌های دوم تا پنجم درگیرترین کشورهای دنیا با کرونا قرار دارند. 
 
* اختلاف شدید بین مقام‌های ارشد دولت آمریکا
اگرچه ترامپ به تنهایی تلاش کرده با سخنان روزانه‌اش کنترل اطلاع‌رسانی در حوزه کرونا را بر عهده بگیرد اما انتشار گاه و بیگاه برخی سخنان از سایر مقامات این کشور از عمق اختلاف‌نظرها در خود دولت ترامپ بر سر کرونا پرده‌برداری می‌کند. 
بالا بودن تعداد مبتلایان و تلفات، کمبود شدید تجهیزات پزشکی و آشفتگی اوضاع سبب شده مقامات آمریکا به دنبال مقصری برای اوضاع فعلی باشند. 
در بعد سیاست خارجی، آمریکایی‌ها چین را عامل همه مشکلات کرونایی خود معرفی می‌کنند و در سیاست داخلی حالا غیرسیاسی‌ترین نهاد درگیر کرونا در آمریکا یعنی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را «بد» ماجرا  معرفی می‌کنند. ترامپ برای حل مشکل ناکامی خود در مبارزه با کرونا و پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌‌جمهوری نیاز به یک مقصر بزرگ دارد و کجا بهتر از مرکزی که رئیس آن را هم خود وی انتخاب کرده است. 
در همین ارتباط به عنوان مثال پس از انتقادات یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تنش‌ها بین کاخ سفید و این مرکز بشدت افزایش یافته است. 
به گزارش سی‌ان‌ان، اظهارات انتقادآمیز پیتر ناوارو، مشاور تجاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، با واکنش تند و منفی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده روبه‌رو شده است. بر اساس این گزارش، در حالی که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نقش اصلی و محوری را در مقابله و مدیریت بحران شیوع ویروس کرونا بازی می‌کند ولی کاخ سفید طی هفته‌های اخیر بارها از عملکرد این مرکز انتقاد و اجرای دستورالعمل‌ها و توصیه‌های آن را برای بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی به تعویق انداخته است. پیتر ناوارو پیش از این در مصاحبه‌ای از روند تولید کیت‌های ناقص آزمایش ویروس کرونا توسط این مرکز بشدت انتقاد و اعلام کرد که تاخیر ایجاد شده در روند آزمایش ویروس کرونا در آمریکا به خاطر کم‌کاری و بی‌مسؤولیتی این مرکز است. یک مقام ارشد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان به اظهارات ناوارو واکنش نشان داد و گفت: باید به آقای ناوارو یادآوری کنیم که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا یک نهاد فدرال دولت است. مدیر این مرکز یک فرد منتخب است و دکتر رابرت ردفیلد توسط رئیس‌جمهور ترامپ انتخاب شده است. وی افزود: اگر انتقادی علیه این مرکز و در نهایت شخص آقای ردفیلد مطرح شود، این مساله به معنای انتقاد از رئیس‌جمهوری و فردی است که رئیس‌جمهوری برای اداره این مرکز انتخاب کرده است. این مقام باسابقه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفت: این دولت بارها و بارها نشان داده است که با علم و دانش مشکل دارد. ما اطلاعات علمی را در اختیار دولت قرار داده‌ایم ولی ظاهرا آنها خواستار چنین اطلاعاتی نیستند. 
 
* نارضایتی 62 درصدی آمریکایی‌ها از عملکرد کرونایی ترامپ
با وجود آنکه ترامپ روزانه ده‌ها توئیت و اظهارنظر درباره موفقیت‌های دولتش در حوزه کرونا دارد، نتایج یک نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد افراد از نحوه مدیریت بحران کرونا توسط دولت دونالد ترامپ راضی نیستند و نزدیک به ۹۰ درصد نیز گفته‌اند احساس امنیت برای سلامتی خود ندارند. 
بر اساس نظرسنجی‌ای که پایگاه اینترنتی «دیفنس وان» انجام داده است، 62 درصد پاسخ‌دهندگان واکنش دونالد ترامپ به شیوع ویروس کرونا را ضعیف دانسته‌اند. 
88 درصد گفته‌اند هنوز نگرانند که در ماه‌های آتی به ویروس کرونا مبتلا شوند و 41 درصد فکر می‌کنند ایالت آنها خیلی زود در حال بازگشایی است. 
60 درصد گفته‌اند: مدیریت ترامپ در بحران «کووید- 19» باعث شده احساس امنیت کمتری داشته باشم. تنها 25 درصد گفته‌اند احساس امنیت بیشتری می‌کنند. 
این نظرسنجی در تاریخ 8 الی 14 ماه مه ‌برگزار شده و 677 نفر نیز در آن مشارکت کرده‌اند. ضریب خطای این نظرسنجی 5 درصد اعلام شده است. در این نظرسنجی کارمندان دولت فدرال، افراد نظامی و غیرنظامی از وزارت دفاع، پیمانکاران دولتی و کارگران بخش خصوصی مشارکت کرده‌اند. 
 
* وزیر بهداشت آمریکا: گسترش بیماری‌های زمینه‌ای باعث افزایش تلفات کرونا شد
الکس ایزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان دلیل آمار بالای تلفات ناشی از ویروس کرونا در آمریکا را درصد بالای بیماری‌های دیگر دانست. به نوشته وبگاه ایندیپندنت، ایزار در پاسخ به این پرسش مجری شبکه سی‌ان‌ان که چرا آمریکا به طور نامتناسبی آمار تلفات کرونایی بالایی را در مقایسه با دیگر کشور‌ها دارد، گفت، دلیل این است که درصد بالای بیماری‌های دیگر در میان مردم آمریکا، آنها را در خطر ابتلا به دیگر بیماری‌ها مانند کرونا قرار می‌دهد. وی در ادامه صحبت‌های خود گفت: میزان بالای بیماری‌های زمینه‌ای در میان مردم آمریکا که شامل حال افرادی در برخی جوامع ما بویژه آفریقایی- ‌آمریکایی‌ها و اقلیت‌ها می‌شود، آنها را در خطر بیشتری قرار می‌دهد، زیرا این بیماری‌ها زمینه‌ای هستند. 
وی در پاسخ به این پرسش مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان که آیا او مردم آمریکا را مقصر چنین سبک زندگی می‌داند، گفت: ما عواملی در آمریکا داریم که می‌توانند به بیماری‌های دیگر تبدیل شوند، عواملی مانند چاقی، دیابت و فشار خون این حقیقت را نشان می‌دهند که ما خودمان را در خطر ابتلا به بیماری‌های دیگر قرار می‌دهیم. 
***
[ضربه شدید کرونا به خانوارهای بریتانیایی]
وخامت اوضاع در پرتلفات‌ترین کشور دنیا بعد از آمریکا فقط محدود به کرونا نیست. بنا بر نظرسنجی جدیدی که دیروز منتشر شد، اوضاع مالی خانواده‌های بریتانیایی در ماه جاری (مه) بشدت رو به وخامت گذاشته است. خبرگزاری رویترز گزارش داد بنا بر اعلام شرکت بریتانیایی آی‌اچ‌اس مارکت که در حوزه ارائه اطلاعات مالی و اقتصادی فعالیت می‌کند، شاخص مالی خانوار در حالی ماه مه به 8/37 رسید که ماه آوریل 9/34 بود. این شاخص در ماه آوریل کمترین میزان را در بیش از ۸ سال تجربه کرد. بانک مرکزی انگلیس انتظار دارد در ۳ ماهه منتهی به ژوئن (خرداد-تیر)، اقتصاد این کشور حدود یک‌چهارم کاهش یابد و در پی آن بزرگ‌ترین کاهش سالانه بازده در بیش از ۳ قرن رقم بخورد. بنا بر آمار رسمی، اقتصاد بریتانیا ۶ درصد در ماه مارس که محدودیت‌های گسترده برای جلوگیری از شیوع کرونا تا پایان این ماه اجرا شد، کاهش داشت. آمار شرکت آی‌اچ‌اس مارکت بر اساس نظرسنجی از هزار و ۵۰۰ نفر توسط شرکت اپسوس موری بین ۷ تا ۱۰ مه انجام شد. 

 


Page Generated in 0/0547 sec