printlogo


کد خبر: 219717تاریخ: 1399/2/30 00:00
دور دنیا

ماهاتیر محمد: آمریکا جنگنده‌های « اف 16» را به صورت ناقص می‌فروشد
ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر پیشین مالزی در گفت‌وگویی با شبکه قطری الجزیره اعلام کرد، این کشور پس از دریافت جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکایی، متوجه شده واشنگتن جنگنده‌های یادشده را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل به مالزی فروخته و این کشور نمی‌تواند از تمام قابلیت‌های جنگنده‌های مذکور از جمله قابلیت هجومی آن استفاده کند. وی افزود: برای ما مشخص شد که اگر می‌خواهیم از قابلیت هجومی این جنگنده‌ها استفاده کنیم باید به آمریکا بازگردیم تا کارشناسان آمریکایی آن را برنامه‌ریزی کنند و این به معنای هزینه اضافی برای جنگنده بود، همان‌طور که استفاده از قابلیت هجومی آن به خواست آمریکایی‌ها مشروط می‌شد. ماهاتیر محمد در ادامه گفت: بنابراین مالزی دریافت که تنها فایده جنگنده‌های اف ۱۶ استفاده از آنها در مانورهای نظامی است. آمریکا با تمام جهان جز رژیم اسرائیل با همین سیاست برخورد می‌کند.
***
طالبان مسؤولیت انفجار در غزنی را بر عهده گرفت
انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده با عامل انتحاری در نزدیکی واحد ویژه اداره امنیت ملی در ولایت غزنی، واقع در شرق افغانستان دست‌کم 7 کشته و بیش از ۴۰ زخمی بر جا گذاشت. این حمله انتحاری صبح دیروز رخ داد و اکثر قربانیان هم از کارمندان اداره امنیت ملی در ولایت غزنی افغانستان هستند. وزارت کشور افغانستان انفجار غزنی را تایید کرد اما از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری کرد. این وزارتخانه اعلام کرد: متاسفانه تروریست‌ها بار دیگر به یک مرکز در غزنی حمله کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه شبه‌نظامی طالبان در پیامی توئیتری مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفت.
***
تلاش برای بقای اردوغان
همزمان با اعلام نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها درباره کاهش محبوبیت حزب حاکم ترکیه، جنبش ملی‌گرای همپیمان حزب «عدالت و توسعه» مجددا موضوع اصلاح قانون انتخابات را مطرح کرده تا مانع سقوط رجب طیب اردوغان شود. دولت باغچلی، رئیس جنبش ملی‌گرای ترکیه درباره اصلاح فوری قانون انتخابات گفت: باید اصلاحاتی در قانون انتخابات صورت گیرد و در لیست داخلی پارلمان بازنگری شود. همچنین باید مسائل مربوط به مصونیت پارلمانی و صدور قانون ارزش‌های سیاسی حل شود. درخواست باغچلی که حزبش با حزب عدالت و توسعه حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان ائتلاف انتخاباتی به نام ائتلاف جمهور را تشکیل داده‌اند، نشان می‌دهد که تحرکاتی در این رابطه برای نجات این ائتلاف وجود دارد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه نمی‌تواند حداقل رای لازم را برای ورود به پارلمان به عنوان یک حزب که یک ائتلاف پارلمانی دارد، به دست آورد. اصلاحاتی که باغچلی خواهان آن است، شامل کاهش این حدنصاب است. احزاب مخالف در پارلمان ترکیه نیز همین درخواست را دارند و می‌گویند عضویت در پارلمان نباید شامل این شرط باشد اما حزب حاکم قبلا تمام درخواست‌ها در این ‌باره را رد می‌کرد.
***
اعتراف صهیونیست‌ها به شکست تحقیرآمیز در لبنان پس از ۲۰ سال
پس از گذشت 20 سال صهیونیست‌ها به خروج زودهنگام و تحقیرآمیز ارتش خود از کمربند امنیتی در جنوب لبنان اعتراف می‌کنند. آوی ایتا، از فرماندهان نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی و فرمانده نیروهای این رژیم در جنوب لبنان تا سال 1999 می‌گوید: در آن زمان ایهود باراک، [نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی] دستور به یک فرار گسترده داد، من بعد از مدتی از منصب خود ساقط شدم اما پیامدهای اتفاقی که در جنوب لبنان افتاد تا امروز برای ما کاملا روشن است و من با قاطعیت آن را می‌گویم. در آن زمان من به‌ همراه دوستم آرون شاحور، افسر ذخیره، در یک شبکه نه‌چندان مطرح اما جدید شروع به پخش یک برنامه تلویزیونی در این زمینه کردیم؛ به‌یاد دارم هیچ یک از افرادی که با آنها دیدار داشتیم از تصمیم عقب‌نشینی از جنوب لبنان حمایت نکردند. مشخص بود که عواقب خروج بدون توافق و یک‌طرفه از این جنگ برای اسرائیل مصیبت‌بار خواهد بود و در نهایت آنچه درباره آن هشدار داده بودیم حقیقتا اتفاق افتاد.
***
تسلط نیروهای دولت وفاق ملی لیبی بر پایگاه هوایی الوطیه
نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به ریاست فائز السراج از تسلط بر پایگاه هوایی الوطیه خبر دادند. سرتیپ أسامه جویلی، فرمانده اتاق عملیات مشترک وابسته به دولت وفاق ملی روز دوشنبه گفت که نیروهای عملیات برکان الغضب وابسته به این دولت کنترل پایگاه ملی الوطیه را به دست گرفتند. مصطفی المجعی، سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی عملیات برکان الغضب نیز گفت که نیروهای وفاق ملی بر پایگاه الوطیه تسلط پیدا کردند. او افزود که با توجه به خروج اکثر شبه‌نظامیان حفتر از این پایگاه، تسلط بر آن به سرعت صورت گرفت. طی چند روز گذشته اخباری درباره تلاش نیروهای دولت وفاق ملی برای سلطه بر این پایگاه منتشر شده بود. پایگاه الوطیه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی واقع در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی طرابلس است و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های استراتژیک تحت سیطره نیروهای حفتر در غرب بود.

Page Generated in 0/0474 sec