printlogo


کد خبر: 219719تاریخ: 1399/2/30 00:00
در ۹ هفته پایانی لیگ نوزدهم مسابقات با فاصله 5 روزه برگزار می‌شود
فوتبال در فشرده‌ترین حالت

نیما علیپور: سرانجام دستور نهایی برای از سرگیری مسابقات لیگ نوزدهم صادر شد و به این ترتیب باید در انتظار فشرده‌ترین مسابقات تاریخ فوتبال ایران باشیم. پیش از این هرگز بازی‌ها در چنین بازه کوتاهی انجام نشده بود و حالا باید دید در انتهای این 9 هفته چند مصدوم روی دست فوتبال ایران می‌ماند. در حالی که میانگین ۹ روز یک مسابقه برای نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از هفته ابتدایی تا هفته ۲۱ ثبت شده، قرار است ۹ هفته پایانی طی بازه‌های زمانی 5 روزه در طول ۴۵ روز به انجام برسد. درباره نیمه‌حرفه‌ای بودن فوتبال ایران شکی نیست. فوتبال ما با لیگ‌های معتبر جهان فاصله دارد. بر کسی پوشیده نیست که از حیث میزان دوندگی، تمرینات پیش فصل، تجهیزات آماده‌سازی، امکانات باشگاه‌ها، دانش مربیان، برنامه غذایی، رعایت اصول حرفه‌ای از سوی بازیکنان و... فوتبال ایران تا رسیدن به نقطه مطلوب جای کار بسیاری دارد و نمی‌توان با عبارات شعارگونه و دور از واقعیت، لیگ برتر فوتبال ایران را با لیگ‌های معتبر اروپایی مقایسه کرد. از این رو فشردگی لیگ‌‌های اروپایی‌ها با زیرساخت‌های آنان تناسب دارد اما برای فوتبال ما آیا واقعا چنین است؟ از ۳۱ مرداد سال جاری که نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران شروع شده است تا نهم اسفند به عنوان آخرین روز از برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران در هفته ۲۱ که پس از آن رقابت‌های ورزشی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، ۱۹۰ روز می‌شود که با یک حساب سرانگشتی میانگین فاصله زمانی رقابت‌های لیگ حدود ۹ روز است؛ هر چند در این بین صرفا در 2 هفته آن هم نه برای همه دیدارها، فاصله زمانی به حداقل ممکن یعنی 4 روز رسیده است اما در بعضی موارد نیز شاهد فاصله زمانی ۲۹ روزه بین مسابقات بوده‌ایم. به طور کلی با لحاظ فاصله زمانی یک هفته‌ای برای آغاز لیگ نوزدهم به ترتیب از هفته اول رقابت‌ها تا هفته بیست‌و‌یکم، فاصله زمانی برگزاری مسابقات ۷، ۷، ۱۵، ۷، ۵، ۹، ۱۶، ۵، ۶، ۴، ۱۷، ۶، ۶، ۵، ۴، ۶، ۲۹، ۱۴، ۵، ۹ و ۱۴ روز بوده است. 
١٥ اسفند سال گذشته بود که برای نخستین‌بار ستاد مقابله با کرونا در ورزش با صدور اطلاعیه‌ای از تعطیلی تمام اماکن و باشگاه‌های ورزشی و مسابقات و لیگ‌های مختلف و تمرینات ورزشی باشگاه‌ها در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد با توجه به گزارش‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ادامه شرایط موجود یعنی شیوع این بیماری و لزوم اقدامات پیشگیرانه، تمام رویدادهای ورزشی سراسر کشور از جمله لیگ‌های فوتبال، تمام اماکن ورزشی و تمرینات تیم‌های باشگاهی تعطیل خواهد بود و بدیهی است تصمیمات مقتضی درباره فعالیت‌های ورزشی پس از بررسی شرایط روز اعلام می‌شود؛ اتفاقی که باعث شد هفته ۲۲ لیگ برتر فوتبال ایران با تاخیر طولانی‌مدت مواجه و در نهایت با تصمیمات اتخاذ شده برگزاری آن به اواخر خرداد سال جاری موکول شود. 
 
* ۹ هفته پایانی؛ ۵ روز یک مسابقه
در تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، مسابقات فوتبال در انگلیس به اوج می‌رسد و در حالی که تیم‌های باشگاهی سایر کشورها در تعطیلات به سر می‌برند، لیگ جزیره فعالیت خود را به فشرده‌ترین حالت ممکن تحت عنوان «باکسینگ دی» ادامه می‌دهد. هر باشگاه لیگ برتر انگلیس در باکسینگ دی این فصل جزیره از ۲۵ آذرماه به عنوان روز پایانی هفته هفدهم، تا ۱۱ دی‌ماه به عنوان روز پایانی هفته بیست و یکم، 4 دیدار در طول ۱۶ روز انجام داده است که میانگین فاصله زمانی برای هر مسابقه 4 روز می‌شود؛ این در حالی است که به طور کلی فاصله زمانی برگزاری مسابقات در لیگ برتر انگلیس با لحاظ فاصله زمانی یک هفته‌ای قبل از آغاز این لیگ در سال جاری (۱۸ مردادماه) تا هفته ۲۹ (۱۹ اسفند) حدود ۲۱۹ روز بوده است که بخوبی نشان می‌دهد به طور متوسط هر 5/7 روز یک دیدار انجام شده است. 
 
* رباط‌های پاره یقه لیگ برتر فوتبال ایران را می‌گیرد؟
حال پرسش اصلی این است: با چه منطقی لیگ برتر فوتبال ایران که همواره در مقاطع زمانی فشرده با آسیب‌های فراوان برای بازیکنان همراه بوده، قرار است ۹ هفته پایانی خود را در ۴۵ روز برگزار کند؟ فوتبالی که همواره حتی در کوران رقابت‌های لیگ برتر و همزمانی آن با دیدارهای ملی به دلیل جلوگیری از آسیب بازیکنان با تعطیلات طولانی‌مدت مواجه شده و نه ‌تنها مسؤولان خارج از زمین مسابقه، بلکه بازیکنان و عوامل فنی و پزشکی باشگاه‌ها نیز بخوبی می‌دانند لیگ برتر فوتبال ایران از این منظر به هیچ‌وجه شرایط مناسبی ندارد و نباید بازیکنان آن را با بازیکنان لیگ‌های معتبر فوتبال دنیا از نظر فیزیکی و توان جسمانی مقایسه کرد - بازیکنانی که حتی در شرایط عادی کیفیت لازم برای ۹۰ دقیقه دویدن را ندارند - حالا پس از حدود 5/2 ماه قرنطینه خانگی باید تمرینات را در بازه زمانی 3 هفته‌ای از سرگیرد و منتظر شروع لیگ برتر باشد. در این بین باید به کیفیت نامناسب زمین‌های تمرین و مسابقه نیز اشاره کرد که در صورت خستگی جسمی بازیکنان احتمال آسیب‌دیدگی و مصدومیت‌های طولانی‌مدت را تشدید می‌کند و به نظر می‌رسد متولیان امر قبل از آنکه چنین تصمیمی را اتخاذ کنند، بازیکنان و امکانات لیگ برتر فوتبال ایران را همسان لیگ‌های معتبر اروپایی دیده‌اند!
 
* فولاد - استقلال هر جا جز خوزستان
شرایط استان خوزستان حاکی از وضعیت نامناسب این استان برای برگزاری مسابقات است.
با توجه به وضعیت قرمز استان خوزستان و آمار رو به افزایش شیوع ویروس کرونا در بین مردم، برگزاری دیدارهای لیگ برتر در این استان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برگزاری بازی در بیرون از خوزستان یکی از برنامه‌هایی است که در صورت خارج نشدن این استان از وضعیت قرمز اجرا خواهد شد. اما مسؤولان فولاد خوزستان بشدت با این برنامه پیشنهادی مخالفند و می‌گویند این اتفاق به ضرر تیم‌شان خواهد بود و خواستار برگزاری بازی بدون تماشاگر در خوزستان به جای بازی در استانی دیگر هستند.
شنیده‌ها حاکی از آن است که بوشهر یکی از استان‌های پیشنهادی برای میزبانی از این بازی است. سعید مسیگر، مدیرعامل شاهین بوشهر در گفت‌و‌گو با ایسنا در این‌ باره می‌گوید: اگر قرار بر راه انداختن لیگ باشد، هرکسی باید به اندازه خودش کمک کند و کسی نباید سنگ‌اندازی کند.
بر اساس اعلام مسؤولان، با برگزاری دیدار 2 تیم فولاد خوزستان و استقلال تهران که در هفته هفدهم لیگ برتر به تعویق افتاد، لیگ برتر پس از تعطیلی 3 ماهه از سر گرفته خواهد شد.
***
[خلیلیان: از 22 خرداد بازی‌ها آغاز می‌شود]
سرپرست فدراسیون پزشکی - ورزشی گفت: از 22 خرداد مسابقات ورزشی آغاز می‌شود و اولویت برگزاری مسابقات با خود فدراسیون‌هاست.
مهرزاد خلیلیان درباره از سرگیری مسابقات ورزشی اظهار داشت: پس از پیگیری همکاران‌مان در وزارت ورزش و بهداشت توانستیم با عبور از بسیاری از مشکلات، بخش عمده‌ای از ورزش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بازگشایی کنیم، البته باید اصول و پروتکل‌های بهداشتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رعایت کنیم.
وی افزود: از اول خرداد رشته‌های ورزشی گروهی با کمترین برخورد، مجوز فعالیت‌های‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته‌اند و از 22 خرداد مسابقات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانند برنامه‌ریزی کنند. اولویت برگزاری مسابقات با خود فدراسیون‌هاست. با توجه به کنترل کرونا مجوزهای ابتدایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توانسته‌ایم بگیریم. با حضور دکتر علینژاد در وزارت بهداشت آخرین رشته‌هایی را که می‌توانند دوباره از سر گرفته شوند پیگیری می‌کنیم.
خلیلیان در رابطه با رشته‌هایی که قرار است در مرحله بعد فعالیت‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از سر بگیرند، عنوان کرد: باشگاه‌های بدنسازی، بوکس، کاراته، ووشو، تکواندو و جودو همچنان دارای خطر هستند و برای آنها خبری نداریم تا روزهای آتی شرایط کرونا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کنیم.

Page Generated in 0/0071 sec