printlogo


کد خبر: 219729تاریخ: 1399/2/30 00:00
مشاور عالی وزیر بهداشت:
پیر شدن جمعیت ایران تلخ‌تر از کروناست

گروه اجتماعی: امروز روز ملی جمعیت نامگذاری شده، آن هم در حالی که اخبار خوبی از روند رشد جمعیت در ایران شنیده نمی‌شود؛ جمعیت ایران هر روز پیرتر می‌شود و باید هزینه‌های زیادی در آینده برای پیر شدن جمعیت پرداخت کرد.
محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت می‌گوید: موضوع پیر شدن جمعیت کشور، تلخ تر از کروناست که می‌توان آن را با شهد تولد فرزندان، شیرین کرد.
وی با عنوان این مطلب که تحقیقات نشان داده است 4 دلیل مرگ در جهان عبارتند از رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، استعمال دخانیات و دیابت، افزود: هر 4 عامل با بالا رفتن سن پررنگ‌تر می‌شوند به طوری که تنها ۲۴ درصد افراد سالمند بزرگ‌تر از ۶۵ سال، از میوه و ۴۰ درصد از سبزی مناسب استفاده می‌کنند. بیش از ۶۴ درصد همین افراد به فشار خون مبتلا هستند، یعنی از هر ۲۰ نفر سالمند ۱۳ نفر فشارخون دارند و از هر ۱۰ نفر سالمند ۶ نفر دیابت دارند.
اکبری ادامه داد: قریب ۸۰ درصد سرطان‌ها را سالمندان مبتلا می‌شوند به طوری که هزینه‌های مراقبت و نگهداری از سالمندان مبتلا به سرطان، بالاترین هزینه‌های حوزه سلامت است که باید توسط جوانان تامین شود.
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: نگرانی اساسی‌ای که وجود دارد این است که آیا جوانان امروز به فکر دوره سالمندی خود هستند. آیا آنها به اندازه کافی فرزند دارند که پاسخگوی نیازهای‌شان در سالمندی باشد.
وی با طرح این سوال که وضعیت ما در رابطه با سالمندان چگونه است، افزود: جهان در طول ۷۰ سال گذشته حدود ۵ سال پیرتر شده است اما جمعیت ایران متاسفانه در ۶۰ سال گذشته ۱۰ سال پیرتر شده است. البته این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان پیرتر می‌شویم.
اکبری ادامه داد: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم اما وضعیت چنین نمی‌ماند و ما هر سال در حال پیر شدن هستیم به طوری که در ۲۰ سال آینده، از پیرترین کشورهای دنیا خواهیم بود و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان هستیم به طوری که از هر ۳ نفر تقریبا یک نفر بالای ۶۰ سال سن دارد.
 
* انتقاد از هزینه‌های بالای  درمان ناباروری
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیری زودرس جمعیت کشور، از هزینه‌های بالای درمان ناباروری انتقاد کرد. به گزارش «وطن امروز»، عبدالرضا عزیزی در برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران درباره کاهش جمعیت کشور و هزینه‌هاى بالاى درمان زوج‌هاى نابارور گفت: رشد جمعیت کشور ما 3/1 درصد است و جمعیت‌مان به سرعت رو به پیری است. وی افزود: ما باید به فکر افزایش جمعیت باشیم، همان‌طور که در کشورهاى دیگر این اتفاق مى‌افتد، مثلا در کشور روسیه تسهیلات زیادی را به افزایش جمعیت‌شان اختصاص دادند و روند رشد جمعیتی‌شان را که کمتر از صفر بود به حدود 2/0 یا 4/0 درصد رساندند.
 عزیزى در ادامه افزود: ما در کشورمان طبق سخنان مقام معظم رهبری، با تحدید نسل جدی روبه‌رو هستیم و ایشان هم خیلی بجا و کارشناسانه به این موضوع اشاره کرده‌اند. یکى از راه‌ها این است که باید به زوج‌هاى نابارور خدمات ارائه داد که البته متاسفانه به دلیل نبود شغل و درآمد و افزایش تورم که باعث شده هزینه‌هاى درمان بالاتر برود، این زوجین با مشکل مواجه شده‌اند. از طرفی هم سن ازدواج بالا رفته است که براى این منظور باید سن ازدواج را کاهش دهیم. 

Page Generated in 0/0069 sec