printlogo


کد خبر: 219738تاریخ: 1399/2/30 00:00
مقامات ایرانی تهدید کردند دزدی دریایی احتمالی آمریکایی‌ها همه آبراه‌های تجاری دنیا را ناامن خواهد کرد
ضربت متقابل!

گروه سیاسی: آمریکایی‌ها همزمان با حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت ونزوئلا، دست به تحرکاتی زده‌اند که از به مقصد رسیدن محموله سوخت ایران جلوگیری کنند؛ مساله‌ای که با واکنش «جدی» ایران مواجه شده است.  
به گزارش «وطن امروز»، مساله صادرات بنزین ایران به ونزوئلا به یکی از جدیدترین چالش‌ها بین ایران و آمریکا تبدیل شده است. حرکت کشتی‌های ایرانی با پرچم‌های برافراشته جمهوری اسلامی ایران به سمت بنادر کشور ونزوئلا، آمریکایی‌ها را به تکاپو انداخته که هر طور شده از رسیدن این کشتی‌ها به مقصد جلوگیری کنند. این مساله‌ با واکنش مقامات ایرانی مواجه شده است. در پی انتشار برخی گزارش‌ها درباره تهدید مقامات دولت آمریکا درباره ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نسبت به تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.
ظریف در این نامه تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانسته و تاکید کرده است آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.
ظریف ضمن یادآوری مسؤولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد.
متعاقب ارسال این نامه، سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوییس به عنوان حافظ منافع دولت آمریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تهدید احتمالی از سوی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی را به مقامات آن کشور منتقل کند.
عراقچی روابط تجاری ایران- ونزوئلا را روابطی کاملاً مشروع و قانونی دانست و اظهار داشت: توسل به اقدامات قهری یا دیگر رفتارهای قلدرمآبانه از سوی آمریکا، تهدیدی برای آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی و جریان آزاد انرژی بوده و تجلی آشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین‌الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می‌آید.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه هشدار داد هر گونه تهدید علیه نفتکش‌های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسؤول عواقب آن خواهد بود. سفیر سوییس نیز اعلام کرد مراتب را بلافاصله به مقامات دولت آمریکا منتقل خواهد کرد.
ربیعی، سخنگوی دولت نیز در نشست خبری خود درباره تهدید آمریکا برای نفتکش‌های ایرانی در راه ونزوئلا گفت: هیچ دولتی ملزم به تحریم‌های دل‌بخواهی آمریکا نیست.
وی ادامه داد: ارسال تانکرهای بنزین به درخواست دولت ونزوئلا بوده و متکی به اراده آزاد کشورها در مبادلات مرسوم بین‌المللی است. ما می‌خواهیم جامعه بین‌الملل نسبت به این بدعت جدید آمریکا واکنش نشان دهد و می‌خواهیم نسبت به امنیت این محموله‌ها از خطر راهزنی دریایی دولت آمریکا که در گذشته هم سابقه داشته است اطمینان حاصل کنیم.
سخنگوی دولت گفت: وزیر امور خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی هم این موضوع بررسی شد. امیدواریم آمریکا دچار چنین خطایی نشود اما در هر صورت ما همه احتمالات را در نظر خواهیم گرفت و برای بدترین آن آماده هستیم. البته هنوز زود است واکنش‌ها را مطرح کنیم ولی همه گزینه‌ها  مد نظر است و امیدواریم آمریکایی‌ها خطایی انجام ندهند.  سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در پاسخ به سوالی در زمینه تهدید آمریکا در زمینه توقیف کشتی‌های ایرانی و اقدام متقابل ایران اظهار داشت: تجارت آزاد میان کشورهای مستقل، مشروع بوده و آنچه نامشروع است، دخالت در این روابط است که آمریکا سردمدار این کارهای یاغی‌گرایانه است. آمریکای ترامپ به دنبال نوعی آنارشیسم بین‌المللی است که برای همه دنیا زنگ خطری است تا از میراث چندجانبه‌گرایی مصرح در منشور ملل متحد دفاع کنند.
موسوی عنوان کرد: تهدید آمریکا اقدامی غیرقانونی و بی‌شرمانه است و اگر بخواهند کاری کنند، ما دست به اقدام متقابل خواهیم زد. اگر آمریکا از کشوری خوشش نمی‌آید، نمی‌تواند دیگران را مجبور به عدم تجارت با آن کشور کند. ما سفیر سوییس را احضار کردیم و آقای ظریف نیز نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشتند و عواقب اقدام نابخردانه آمریکا را گوشزد کردند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در صفحه توئیتر خود با اشاره به احتمالات مطرح شده درباره حمله آمریکا به نفتکش‌های ایرانی نوشت: «آزادی تجارت از جمله اصول قدیمی و شناخته‌شده حقوق بین‌الملل است و دولت‌ها حق ندارند در اجرای آن مانع‌تراشی کنند. هرگونه ایجاد مزاحمت در استفاده از این حق مسلم ایران، علاوه بر نقض اصول و قواعد حقوق بین‌الملل، می‌تواند عواقب پشیمان‌کننده‌ای برای رژیم آمریکا داشته باشد».
 
* جیره‌بندی بنزین در ونزوئلا برای آمبولانس‌ها!
برخی منابع خبری روز یکشنبه اعلام کردند 2 نفتکش «فورچن» و «پتونیا» که حامل محموله بنزینی ایران هستند، از تنگه جبل‌الطارق عبور کرده‌اند و به احتمال زیاد تا یک هفته آینده به سواحل ونزوئلا خواهند رسید.
تحریم‌های آمریکا مانع از آن شده است که کشور‌ها و شرکت‌های نفتی با ونزوئلا وارد تعامل تجاری شوند. این وضع به کاهش بنزین در ونزوئلا منجر شده است به گونه‌ای که بنزین برای خودرو‌های پلیس و آمبولانس‌ها جیره‌بندی شده است. 3 هفته پیش پایگاه بلومبرگ اعلام کرد دولت ونزوئلا در نظر دارد از طریق واسطه‌ها در ازای ارائه طلا، اقدام به خرید بنزین از ایران کند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا پیش از این از ایران برای فعال کردن تصفیه‌خانه‌های بنزین درخواست کمک کرده بود.
در همین حال، مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند فروش حامل‌های سوخت از سوی ایران به ونزوئلا «غیرقانونی» است و باید با این موضوع مقابله شود. گفته می‌شود نیروی دریایی ارتش آمریکا نیز در همین راستا چند ناو جنگی به مناطق جنوب این کشور [نزدیک آب‌های ونزوئلا] اعزام کرده است. این اقدام آمریکا واکنش خورخه آرزا، وزیر خارجه ونزوئلا را به دنبال داشت. آرزا در یک پیام توئیتری اعلام کرد آمریکا در پی  تعقیب کشتی‌هایی است که سوخت به کشورش حمل می‌کنند. وی در پیام خود نوشت: «در دوره شیوع ویروس کرونا، واشنگتن کشتی‌هایی را که برای ما بنزین می‌آورند، تعقیب می‌کند. این نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حقوق اساسی مردم ونزوئلاست».

Page Generated in 0/0350 sec