printlogo


کد خبر: 219742تاریخ: 1399/2/30 00:00
هشدار هماهنگ‌کننده سازمان‌ملل به ماجراجویی‌صهیونیست‌ها در‌کرانه باختری
حماس: به مبارزه ادامه می‌دهیم

اعتراضات بین‌المللی به طرح جنجالی نتانیاهو برای الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های تحت اشغال رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. این اعتراضات در کنار واکنش‌های منفی و اعتراضات شهروندان صهیونیست در داخل سرزمین‌های اشغالی به معرفی کابینه جدید نشان می‌دهد اوضاع برای مقامات صهیونیست خوب نیست و احتمالا این طرح به پاشنه آشیل آنها تبدیل خواهد شد. به نظر می‌رسد روز قدس امسال برای صهیونیست‌ها روز فوران خشم مردم فلسطین علیه اشغالگران باشد. 
به گزارش «وطن امروز»، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه به صراحت با تصمیم صهیونیست‌ها برای الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی مخالفت کرد. «نیکولای ملادنیوف» طرح اسرائیل موسوم به الحاق اراضی فلسطینی در کرانه باختری را از لحاظ قانون بین‌المللی ممنوع دانست. وی در سخنانی این طرح را تهدیدی بزرگ خواند و افزود این طرح آسیب‌های زیادی به افق‌های صلح وارد می‌آورد و از همه جهت افراطی‌گری را تشویق می‌کند. 
نتانیاهو و گانتس به دنبال این هستند با الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، دره اردن را از ابتدای تیرماه به خاک اشغالی فلسطین ضمیمه کنند که به معنای اشغالگری جدید در فلسطین است. در پی این تصمیم اغلب کارشناسان مسائل منطقه و همچنین مقامات سیاسی کشورهای مختلف نسبت به تبعات امنیتی آن به سران صهیونیست هشدار داده‌اند. طبق گزارش منابع فلسطینی، این طرح بیش از ۳۰ درصد مساحت کرانه باختری را دربرمی‌گیرد. 
 
* سفیر فلسطین: نکبت درس مقاومت به ما آموخت
سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در انگلیس تاکید کرد: سالروز بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان موسوم به روز نکبت، به مردم ما درس مقاومت آموخت. «حسام زملط» که به گفته خود در اردوگاهی در نوار غزه بزرگ شده است، افزود: روز نکبت برای من معنای از دست دادن سرزمین‌، خانه و کاشانه و متعلقات ندارد، هر چند آنها داشته‌های گران‌‌قیمتی هستند اما نکبت به معنای احساسات و خاطره‌های یک ملت به وسعت فلسطین است. 
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق مناطقی از کرانه باختری به اراضی اشغالی تأکید کرد این مسأله فرصت‌ها برای تشکیل یک کشور فلسطینی مستقل به پایتختی قدس را تضعیف می‌کند.
 در این بیانیه آمده است، حمله‌ای که نتانیاهو علیه دیوان کیفری بین‌المللی آغاز کرده و همچنین اتهامات دروغینی که برای تأثیرگذاری بر روند اقدامات و تدابیر اتخاذ شده برای آغاز رسمی تحقیقات این دیوان درباره جنایات اسرائیل و شهرک‌نشینان آن مطرح کرده است، بیانگر بی‌اعتنایی او به جامعه بین‌الملل، نهادها و تصمیمات آن درباره مسأله فلسطین است. وزارت خارجه فلسطین در ادامه آورده است: جانبداری مطلق آمریکا از رژیم اشغالگر آن را به اجرای طرح‌های استعمارگرایانه‌اش تشویق می‌کند. این وزارتخانه همچنین خواستار اقدام فوری جامعه بین‌الملل برای توقف جنایات و طرح‌های رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین و مجازات عاملان این جنایت‌ها شد. 
 
* درخواست تحریم تجاری صهیونیست‌ها
دفتر هماهنگی جنبش عدم تعهد هم با صدور بیانیه‌ای تصمیم غیرقانونی رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و قدس شرقی را رد و محکوم کرد. در بیانیه این جنبش آمده است: جنبش عدم تعهد طرح‌های رژیم صهیونیستی را برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری از جمله دره اردن و منطقه‌ای که شهرک‌سازی کرده، محکوم می‌کند. این طرح‌ها نقض قوانین بین‌المللی و در راس آن کنوانسیون چهارم ژنو و دیگر قطعنامه‌های ذی‌ربط شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است. این جنبش از جامعه بین‌الملل خواسته است با توجه به عدم پایبندی رژیم صهیونیستی، اقداماتی جدی اتخاذ و روابط تجاری خود را با شهرک‌های غیرقانونی صهیونیست‌نشین متوقف و واردات محصولات تولید شده در این شهرک‌ها را ممنوع اعلام کند. 
 
* حماس: به مبارزه ادامه می‌دهیم
«حازم قاسم»، سخنگوی حماس در واکنش به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی گفت:  ملت فلسطین اعتنایی به تشکیل کابینه جدید دولت صهیونیست‌ها نخواهد داشت و به مبارزه قانونی خود تا بازگرداندن کامل سرزمین و مقدسات خود از پا نخواهد نشست و با کرامت روی اراضی آزاد شده خود زندگی خواهد کرد. سخنگوی حماس گفت: در شرایط فعلی برای مقابله با سیاست‌های این دولت افراطی که به دنبال الحاق و اشغال رسمی کرانه باختری است، آنچه نیاز است، این است که مردم فلسطین همه تلاش‌ و توان خود را در این زمینه یکجا به کار گیرند. 
 
* کابینه اسرائیل رأی اعتماد گرفت
پارلمان رژیم صهیونیستی یکشنبه‌شب با ۷۳ رای به کابینه ائتلافی (چرخشی) بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس رای اعتماد داد. بر اساس توافق حاصل شده، قرار است نتانیاهو تا نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) همچنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باقی بماند و پس از آن گانتس نخست‌وزیر شود. اگر چه برخی کارشناسان معتقدند نتانیاهو به این توافق عمل نخواهد کرد. تصمیم تشکیل کابینه چرخشی بعد از آن گرفته شد که احزاب‌ متبوع این دو در یک سال گذشته نسبت به کسب اکثریت آرای کنست برای تشکیل کابینه در 3 دور ناکام ماندند. پس از اعلام تشکیل دولت صدها اسرائیلی در اعتراض به تشکیل دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو که به فساد متهم است، در شهر قدس اشغالی دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان شعارهایی را در مخالفت با نتانیاهو سر دادند. پلیس شماری از معترضان را بازداشت کرد. علاوه بر مردم، برخی مقامات سیاسی از جمله وزیر سابق خارجه این رژیم نیز با انتقاد از شرایط پیش آمده، کابینه جدید را فاسد و ناکارآمد خواندند. 
«آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در اظهار نظری که شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی آن را پخش کرد، درباره کابینه جدید گفت: این یک کابینه مشمئز‌کننده است. واژه بهتری برای توصیف این ائتلاف که بر اساس چپاول شکل گرفته و به نوعی بازی لوگو شبیه است، ندارم. برخی دیگر از تحلیلگران هم بر این باورند اگر شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا نبود، امکان نداشت کابینه رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.

Page Generated in 0/0059 sec