printlogo


کد خبر: 219762تاریخ: 1399/2/31 00:00
در آستانه روز قدس انجام شد
بازداشت گسترده فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی

همزمانی روز قدس امسال با موضوع الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی سبب شده است تنش‌ها در رابطه با مسأله فلسطین ابعاد بین‌المللی جدی‌تری به خود بگیرد تا جایی که کارشناسان صهیونیست از امکان بروز درگیری‌های نظامی و لغو توافقات صلح با کشورهای همسایه خبر داده‌اند. 
به گزارش «وطن امروز»، مأموران امنیتی رژیم صهیونیستی در آستانه روز جهانی قدس، با یورش به بخش قدیمی شهر الخلیل، د‌ه‌ها فلسطینی را بازداشت کردند. مأموران اسرائیلی ده‌ها تن از جوانان خیابان الشهدا را به بهانه پرتاب سنگ به سمت صهیونیست‌ها بازداشت کردند. آنها همچنین در شهرک سلوان در الخلیل نیز یک فلسطینی را ربوده و با خود بردند. تعدادی از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز با یورش به خانه یک فلسطینی در محله تل‌ارمیده در الخلیل، او و اعضای خانواده‌اش را ضرب و شتم کردند. شهر الخلیل که حرم ابراهیمی در آن قرار گرفته، یکی از اصلی‌ترین اهداف توسعه‌طلبی و اشغالگری صهیونیست‌هاست و این رژیم قصد دارد بخشی از مناطق اطراف حرم ابراهیمی را به ساخت مناطق مسکونی شهرک‌نشینان اختصاص دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، دره اردن و شرق بحرالمیت را به فلسطین اشغالی ملحق کند. این بخش ۳۰ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد و این رسمیت‌بخشی به اشغال مناطق یاد شده، در راستای طرح آمریکا موسوم به معامله قرن است. 
 
* طرح جهاد اسلامی برای گروه‌های فلسطینی
رژیم صهیونیستی این روزها با حمایت قاطع ایالات متحده آمریکا و سوءاستفاده از مشغول بودن جهان به کرونا، دنبال رسمیت‌بخشی به اشغال بخش‌های گسترده‌ای از کرانه باختری است و این اقدام با واکنش گسترده فلسطینی‌‌ها روبه‌رو شده است. در همین حال داوود شهاب از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد فلسطین با یکی از خطرناک‌ترین مراحل توطئه روبه‌رو است که مسأله فلسطین و تجاوز به حقوق آن در سایه کابینه جدید رژیم صهیونیستی را هدف گرفته است. وی تأکید کرد: عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطین به این شکل باید متوقف شود و آنها باید به این موضوع بازگردند که مسأله فلسطین، مسأله‌ای ملی است، چرا که ما در مقابله فراگیر با اشغالگر قرار داریم. وی در گفت‌وگو با وبگاه لبنانی العهد، از سران سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) درخواست کرد یک راهبرد ملی برای مقابله با اشغالگر به دور از تمام توافق‌های امضا شده میان ساف و این رژیم اتخاذ کنند و هماهنگی‌های امنیتی لغو شود. شهاب ادامه داد: اگر اقدام میدانی وجود نداشته باشد، مقابله دیپلماتیک به تنهایی کفایت نمی‌کند. این اشتباه بزرگی است که تشکیلات خودگردان همچنان از گفتمان سیاسی مبنی بر دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ سخن می‌گوید و این در حالی است که اسرائیل چیزی از مرزهای ۶۷ باقی نگذاشته که بتوان بر سر آن مذاکره کرد. وی سپس گفت: تا زمانی که فلسطین در موضع ضعف است، تکیه بر جامعه بین‌المللی بی‌فایده است؛ اصل و اساس همان مقابله فراگیر در میدان است. 
 
* هشدار کارشناسان صهیونیست نسبت به تبعات تصمیم نتانیاهو
کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی نسبت به اشغالگری جدید در کرانه باختری و دره اردن و تبعات این مسأله برای این رژیم، همچنان ابراز نگرانی می‌کنند. «آموس هرئیل» کارشناس مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی هاآرتص نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت اظهارنظر اخیر عبدالله دوم پادشاه اردن بیانگر نگرانی امان نسبت به اقدامی است که نتانیاهو در حال بررسی آن است. عبدالله دوم جمعه هفته گذشته در گفت‌وگو با مجله آلمانی اشپیگل تأکید کرد اگر رژیم صهیونیستی کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند، باعث درگیری بزرگی بین امان و تل‌آویو خواهد شد. بنا بر این گزارش، به خاطر فشارهای داخلی که از سوی ملت اردن بر پادشاه این کشور وجود دارد، در خطرناک‌ترین شرایط ممکن است به لغو معاهده صلح منجر شود. هاآرتص در پایان تأکید کرد اتحادیه اروپایی هم برای تعلیق پروژه‌های مشترک با رژیم صهیونیستی آماده می‌شود و این اقدام در واکنش به اقدامات یکجانبه الحاق اراضی فلسطینی است. 
نتانیاهو سپتامبر 2019 و در آستانه انتخابات دوم، قصد داشت مسأله اشغال دره اردن را علنی کند ولی پس از گفت‌وگوی تلفنی با «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش و «نداف ارگمان» رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) از این مسأله صرف‌نظر کرد، زیرا کوخاوی و ارگامن گفته بودند اعلام چنین اقدامی، بر روابط تل‌آویو با اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین تأثیر منفی خواهد گذاشت و باعث افزایش تنش خواهد شد. 
 
* علت اصرار بر الحاق کرانه باختری نگرانی از شکست ترامپ است
پایگاه خبری شبکه 13 رژیم صهیونیستی در گزارشی خبر داد سفیر اسرائیل در واشنگتن از بیم شکست ترامپ لابی گسترده‌ای را برای متقاعد کردن مسؤولان دولت آمریکا جهت تحقق سریع الحاق کرانه باختری انجام می‌دهد. این پایگاه عبری‌زبان به نقل از مسؤولان صهیونیست و آمریکایی خبر داد، «ران درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن از بیم به قدرت رسیدن جو بایدن و شکست ترامپ تلاش می‌کند الحاق دره اردن و کرانه باختری را پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری عملی کند. به گفته مسؤولان آمریکایی سفیر رژیم صهیونیستی طی چند هفته اخیر فشارهای زیادی را بر اعضای دولت آمریکا، نمایندگان کنگره و بویژه سناتورهای جمهوری‌خواه وارد کرده و تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران را هم برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی بسیج کرده است تا برنامه اسرائیل برای الحاق دره اردن و شهرک‌های کرانه باختری به سرعت اجرایی شود. «باراک راوید» خبرنگار ارشد شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این رابطه افزود: ران درمر در دیدارها و نشست‌های خود تاکید دارد باید به سرعت این الحاق انجام شود، زیرا نمی‌دانیم چه اتفاقی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آینده خواهد افتاد. احتمال اینکه بایدن در این انتخابات پیروز شود زیاد است، پس باید از فرصتی که در حال حاضر برای ما فراهم شده استفاده کنیم. در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سفیر ما در حالی بر این امر پافشاری می‌کند که خوب می‌داند اختلاف نظرهایی در داخل دولت ترامپ درباره مسأله الحاق فوری دره اردن و کرانه باختری وجود دارد و حتی مسؤولانی در کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا مخالفت خود را با این اقدام ابراز داشته‌اند. همچنین مسؤولان امنیتی آمریکایی و اسرائیلی هشدار دادند چنین اقدامی می‌تواند وضعیت در اردن را شکننده کند و سطح همکاری در ابعاد گازی و آبی را هم بین دو طرف کاهش دهد.

Page Generated in 0/0062 sec