printlogo


کد خبر: 219763تاریخ: 1399/2/31 00:00
دور دنیا

برخورد  راکت در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد
گزارش‌های منتشر شده حاکی از شنیده شدن صدای آژیر خطر در اطراف سفارت آمریکا در بغداد و برخورد راکت در نزدیکی آن است. بر اساس گزارش‌های واصله، یک راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد اصابت کرده است. گزارش‌ها حاکی است صدای آژیر خطر از محل سفارت ایالات‌متحده در بغداد به گوش رسیده است. به نقل از خبرگزاری الجزیره، منابع امنیتی عراق می‌گویند دو موشک کاتیوشا به نزدیکی سفارت ایالات‌متحده آمریکا در منطقه سبز بغداد اصابت کرده است. منظور از منطقه سبز، محدوده‌ بین‌المللی در منطقه‌ کرخ شهر بغداد است که پس از ورود نیروهای ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۳ به عراق، به عنوان مرکز فرماندهی و مرجع موقت نیروهای ائتلاف محسوب می‌شود.
***
هشدار انصارالله به کشورهای عربی
مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی انصارالله اعلام کرد عواقب محاصره اقتصادی یمن توسط ائتلاف عربی تنها محدود به این کشور نخواهد شد و ائتلاف عربی را نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. به گزارش سایت المسیره، «محمد عبدالسلام» اعلام کرد، ائتلاف متجاوز سعودی- آمریکایی توهم دارد با محاصره اقتصادی می‌تواند شکست‌های اقتصادی خود را جبران کند. وی در توئیتی نوشت، ائتلاف عربی با هدف تشدید ظلم علیه ملت یمن با بستن فرودگاه صنعا، توقیف کشتی‌ها و اقدامات ظالمانه متعدد به محاصره ادامه می‌دهد و توهم دارد با محاصره اقتصادی می‌تواند شکست‌های اقتصادی خود را جبران کند. عبدالسلام افزود: نیروهای متجاوز باید از تداوم سیاست گرسنگی بترسند و بدانند عواقب آن حتما دامنگیر آنها نیز می‌شود و تنها محدود به یمن نخواهد شد. 
***
استرالیا: به دنبال جنگ تجاری با چین نیستیم
به دنبال اعمال تعرفه ۸۰ درصدی چین بر صادرات جو استرالیا که عمدتا به عنوان اقدامی تنبیهی علیه درخواست استرالیا برای انجام تحقیقاتی مستقل درباره ویروس کرونا دیده می‌شود، «سایمون بیرمنگام» وزیر تجارت استرالیا به خبرنگاران گفت: استرالیا علاقه‌ای به جنگ تجاری ندارد. ما سیاست‌های تجاری‌مان را بر مبنای تلافی پیش نمی‌بریم. ما طبق قوانین تجاری‌ای عمل می‌کنیم که شدیدا حامی آن هستیم. به گزارش آسوشیتدپرس، وی افزود چین در اجرای مقررات سازمان تجارت جهانی «مرتکب خطاهایی» شده و مدرکی از قیمت‌شکنی استرالیا (فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی) در دست ندارد. 
***
مکرون در یک قدمی از دست دادن اکثریت پارلمان
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیروز با جدایی حدود ۱۰ عضو چپگرای حزب حاکم «ریپابلیک اون مارش» یا همان «جمهوری در حرکت»، در یک قدمی از دست دادن اکثریت پارلمان فرانسه قرار گرفت. روزنامه «تایمز» انگلیس در این‌باره گزارش کرد، 10 عضو چپگرای حزب حاکم ریپابلیک اون مارش تاکید کرده‌اند مکرون وعده‌های معتدل خود را زیر پا گذاشته است و هم‌اکنون یک دولت محافظه‌کار را اداره می‌کند. طبق گزارش روزنامه انگلیسی «تایمز»، جدایی این ۱۰ نفر از حزب ریپابلیک اون مارش اگرچه موانعی در مسیر قانونگذاری برای حزب حاکم ایجاد نخواهد کرد زیرا این حزب می‌تواند به دیگر احزاب ائتلافی کوچک‌تر برای تصویب قوانین در پارلمان تکیه کند اما به هرحال ضربه‌ای به ریاست‌ جمهوری مکرون وارد خواهد آورد. طبق این گزارش، خروج این ۱۰ نفر موجب می‌شود تعداد اعضای حزب ریپابلیک اون مارش در پارلمان فرانسه به کمتر از ۲۸۹ کرسی مورد نیاز برای احراز اکثریت پارلمانی برسد.
***
سخنرانی انتخاباتی پرماجرای بایدن
در حالی که جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در حال سخنرانی خطاب به آسیایی- آمریکایی‌ها و مردم جزایر اقیانوس آرام به صورت مجازی بود، سخنان او چندین بار به دلیل صدای غازها و پرندگان قطع شد. به نوشته نیویورک‌پست، وی در بخشی از سخنانش به شوخی گفت: همان‌طور که می‌شنوید یک برکه در آن سوی ملک من قرار دارد. تعداد زیادی غاز کانادایی در آن هستند. اگر صدای آنها را می‌شنوید آنها در حال تشویق هستند. علاوه بر این در جریان سخنرانی مجازی بایدن فردی که به نظر می‌رسید یک مامور سرویس مخفی است، در پس‌زمینه تصویر وارد شد و یک تلفن نیز همزمان با سخنرانی بایدن زنگ خورد. 
***
ادامه واکنش‌ها به برکناری بازرس کل وزارت خارجه آمریکا
ترامپ: پمپئو گفت، من اجرا کردم
با وجود گذشت چند روز از عزل عجیب و غریب بازرس کل وزارت خارجه آمریکا، ابعاد جدیدی از دلایل عزل وی منتشر شد. برخلاف انتظار ترامپ، این موضوع مورد توجه ویژه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته و موضوع در حال تبدیل شدن به یک رسوایی جدید برای ترامپ است. در تازه‌ترین خبر درباره این پرونده، بررسی‌های انجام شده در رابطه با عزل بازرس کل وزارت خارجه آمریکا حاکی از این است که «استیو لینیک» در حال تحقیق درباره فروش غیرقانونی سلاح به عربستان سعودی توسط پمپئو بوده است. در کنار این مورد، مساله تسویه‌حساب ترامپ با نهادهای نظارتی و شخصیت‌های مخالفش در دولت نیز به عنوان دلیل شخصی ترامپ برای برکناری لینیک مطرح می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ دیروز در سخنانی پیرامون برکناری استیو لینیک، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا گفت: من این آقا را نمی‌شناسم و پمپئو این در خواست را از من کرد و من این کار را انجام دادم. من از انجام این کار خوشحالم و دقیقا دلیل عزل بازرس کل وزارت خارجه را نمی‌دانم. پمپئو در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن‌پست ضمن تایید صحبت‌های ترامپ در رابطه با موضوع تحقیقات لینیک اعلام کرد: تنها از تحقیقاتی مطلع است که لینیک درباره امنیت ملی انجام داده و اطلاعی از تحقیقات او درباره سوءاستفاده از کارکنان ندارد.

Page Generated in 0/0068 sec