printlogo


کد خبر: 219778تاریخ: 1399/2/31 00:00
بعد از جنجال نوشیدن وایتکس، رئیس‌جمهور آمریکا گفت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا داروی ضدمالاریا مصرف می‌کند
دکتر ترامپ!
* ترامپ: از ۱۰ روز پیش هیدروکسی کلروکین را برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنم

گروه بین‌الملل: آمار مبتلایان به کرونا در دنیا دیروز به 4,910,683 نفر رسید و تعداد تلفات هم 320,448 نفر شد.  تعداد افراد بهبودیافته از کرونا هم 1,919,150 نفر بوده. تعداد کیس‌های فعال کرونا در دنیا بر اساس آنچه دولت‌ها به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌اند تا عصر دیروز 2,671,085 نفر بود که از این تعداد حال 44,769 نفر وخیم گزارش شده است. 
آمریکا با 1,550,539 مبتلا و تلفات 91,985 نفری همچنان پرتلفات‌ترین کشور دنیا در پی شیوع کرونا محسوب می‌شود. بعد از آمریکا، انگلیس برای دومین هفته پیاپی پرتلفات‌ترین کشور‌ دنیا شد. با این حال اما در مجموع مبتلایان و تلفات، کشورهای روسیه، اسپانیا، برزیل و انگلیس رتبه‌های دوم تا پنجم این لیست را در اختیار دارند. 
در این میان، بحث برانگیز‌ترین خبر دنیا در حوزه کرونا اعلام مصرف یک دارو توسط رئیس‌جمهور آمریکا بود. در حالی که هنوز تبعات سخنان ترامپ درباره نوشیدن وایتکس یا تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به عنوان یک راه‌حل برای درمان کرونا دامنگیر سیستم بهداشتی آمریکاست، ترامپ در اظهاراتی جنجالی اعلام کرد: برای مقابله با کرونا «هیدروکسی‌کلروکین» می‌خورد. هیدروکسی کلورکین دارویی برای مقابله با مالاریا و درمان بیماری‌های خودایمن است. ماه گذشته میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار داد این دارو نباید در خارج از محیط بیمارستان یا کلینیک‌های پزشکی به دلیل خطر ایجاد مشکل برای ریتم قلب، مصرف شود. 
رئیس‌جمهور آمریکا گفت: از ۱۰ روز پیش داروی ضدمالاریای هیدروکسی کلروکین برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنم. نکته عجیب سخنان رئیس‌جمهور آمریکا این است که سازمان جهانی بهداشت هنوز موثر بودن این دارو برای مقابله با کرونا را تایید نکرده است. 
ترامپ به خبرنگاران گفت: از یک هفته و نیم پیش استفاده از این قرص را آغاز کرده‌ام و از زینک هم به عنوان اقدامی پیشگیرانه استفاده می‌کنم. وی در پاسخ به این سوال که چرا از این دارو استفاده می‌کند، گفت: معتقدم این قرص خوب بوده و داستان‌های خوبی درباره آن شنیده‌ام. 
رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد: کارمندان بخش درمان و پزشکانی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها برای مقابله با ویروس کرونا حضور دارند از این قرص استفاده می‌کنند. ترامپ گفت: من با دکتر کاخ سفید درباره مصرف هیدروکسی کلروکین مشورت کردم. ترامپ ادامه داد: من از او پرسیدم شما چه فکری می‌کنید و او گفت آیا شما مصرف آن را دوست دارید و من‌گفتم علاقه به مصرف آن دارم! وی ادامه داد: من  بازخورد‌های مثبت بسیار زیادی درباره آن دریافت می‌کنم و تاکنون ظاهرا حال خوبی دارم. ترامپ در 3 ماه گذشته با اظهارات عجیب و غریب خود درباره کرونا دنیا را شگفت‌زده کرده است. وی در اوایل شیوع کرونا در دنیا و در حالی که هنوز خبر چندانی از آن در آمریکا نبود، برخلاف هشدار جامعه پزشکی کشورش مدعی شد سیستم درمانی آمریکا پیشرفته‌ترین سیستم درمانی دنیاست و وی بابت کرونا در کشورش نگرانی ندارد. در روزهای بعد و در حالی که جولان آرام کرونا در آمریکا شروع شده بود براساس آمار رسانه‌ها، ترامپ به جای جدی گرفتن قرنطینه بیشتر وقتش را به بازی گلف گذراند. حتی در زمان شیوع کرونا در آمریکا هم لاف‌های ترامپ تمامی نداشت. وی در حالی که مردم کشورش حتی دستمال توالت هم در اختیار نداشتند مدعی بود کشورش توانایی ارسال تجهیزات پزشکی به سایر کشورها را نیز دارد. کمبود ماسک و سایر تجهیزات پزشکی در آمریکا مهم‌ترین داستان و البته تکراری‌ترین آن در 3 ماه گذشته بوده است. کار ترامپ چندی بعد به توصیه‌های پزشکی هم رسید. استفاده‌نکردن از ماسک یکی از آن توصیه‌ها بود. درحالی که ملانیا ترامپ، همسر وی پویش ماسک زدن در آمریکا را کلید زده بود و از همه مردم آمریکا می‌خواست به حرف متخصصان در زدن ماسک گوش دهند، خود ترامپ تا همین امروز حاضر نشده ماسک بزند. وی اوایل هفته جاری و در حالی که درصد بالایی از تیم حفاظت و کارمندان کاخ سفید کرونا گرفته‌اند، اعلام کرد به دلیل آنکه هر روز تست کرونا می‌دهد نیازی به زدن ماسک ندارد. 
جنجالی‌ترین و عجیب‌ترین سخن وی که آن را می‌توان بی‌ربط‌ترین حرف یک رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا هم دانست همان داستان وایتکس است. وی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در حالی که چشم در چشم خبرنگاران دوخته بود و چند پزشک هم اطراف وی بودند، نوشیدن وایتکس و تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به بدن را به عنوان راه‌حل احتمالی مقابله با کرونا اعلام کرد. ترامپ در حقیقت معتقد است همانگونه که وایتکس می‌تواند سطوح را ضدعفونی کند، می‌تواند کرونا را در بدن هم از بین ببرد. پزشکان و کادر درمان آمریکا هنوز با تعداد بالایی از افرادی که سخنان ترامپ را جدی گرفته و مواد ضدعفونی‌کننده نوشیده‌اند مواجهند و این روال همچنان ادامه دارد. حالا رئیس‌جمهور آمریکا بدون آنکه کرونا داشته باشد صراحتا از مصرف خودسرانه یک دارو خبر می‌دهد و به صورت غیرمستقیم آن را برای مردم کشورش تجویز می‌کند؛ موضوعی که پزشکان آمریکایی هم هنوز درباره اثربخش بودن آن حتی در صورت ابتلا به کرونا به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. ترامپ چندی پیش این دارو را تغییر‌دهنده بازی در مقابله با ویروس کرونا خوانده و گفته بود که این دارو در صورت ترکیب با زینک و آزیترومایسین می‌تواند موثر باشد. تعبیر «دکتر ترامپ» مناسب‌ترین گزینه برای رئیس‌جمهور آمریکاست که نه‌تنها پا در کفش پزشکان کرده، بلکه با تجویز دارو حالا با جان آمریکایی‌ها هم بازی می‌کند و خود به رقیبی برای کرونا تبدیل شده است. 
 
* پزشک ترامپ: دستور من بود
اعلام مصرف خودسرانه دارو توسط رئیس‌جمهور آمریکا در ساعات اولیه چنان با حیرت جامعه پزشکی این کشور مواجه شد که کاخ سفید برای جمع کردن ماجرا چاره‌ای جز بازکردن پای پزشک مخصوص وی به این داستان را نداشت. 
چند ساعت بعد از نسخه پیچی ترامپ، شان کانلی، پزشک مخصوص رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای 114 کلمه‌ای نوشت: دونالد ترامپ به رغم عدم ابتلا به کرونا ویروس داروی هیدروکسی کلروکین را که مخصوص مالاریاست مصرف می‌کند، زیرا خود من و ترامپ به این نتیجه رسیده‌ایم که مزایای بالقوه این دارو بر خطرات نسبی آن برتری دارد. وی افزود: با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از آنکه یکی از دستیاران شخصی او تست ابتلایش به کرونا مثبت شد درباره مزایا و معایب مصرف داروی هیدروکسی کلروکین صحبت کرده‌ام. کانلی نوشت: من در پی رایزنی با شرکای بین‌سازمانی و کارشناسان این حوزه در سراسر کشور به رصد مجموعه مطالعات درباره درمان‌های بالقوه کرونا ویروس جدید ادامه دادم و بر مبنای شواهد و مدارک موجود، پیش‌بینی به‌کارگیری این تصمیم درمانی مشترک را دارم. 
با این حال، این نامه مشخص نکرد که ترامپ از چه زمانی مصرف این دارو را شروع کرده و با چه دوزی آن را مصرف می‌کند. هنوز از واکنش جامعه پزشکی آمریکا به این سخنان پزشک مخصوص رئیس‌جمهور این کشور خبری منتشر نشده است. 
 
* واکنش‌ها به خوددرمانی‌های ترامپ
جامعه سیاسی آمریکا هم مانند جامعه پزشکی این کشور دیروز متاثر از نسخه‌پیچی‌های ترامپ بود. «چاک شومر» و «نانسی پلوسی» 2 نفری بودند که مهم‌ترین اظهارنظرها را در این باره ارائه دادند. محور سخنان هر دو هم تجویز این دارو بود و اعلام عمومی آن را کاری اشتباه و دارای تبعات برای مردم آمریکا خواندند. 
چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا، دونالد ترامپ را بعد از افشای اینکه داروی هیدروکسی کلروکین مصرف می‌کند، به دادن امیدهای غلط به مردم متهم کرد. شومر در مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: کاری که رئیس‌جمهور آمریکا با مصرف داروی هیدروکسی کلروکین کرده، یک کار کاملا غیرمحتاطانه است. وی ادامه داد: ترامپ با این اظهارنظرهایش دارد به مردم امید غلط می‌دهد و ممکن است مردم بعد از این به جای اینکه نزد دکتر بروند شروع به مصرف این دارو کنند! شومر افزود: اما وضعیت حتی از این هم بدتر است؛ سازمان غذا و داروی آمریکا و دولت، خودش گفته این دارو عوارض بدی دارد و اینکه بر ریتم قلب به شکلی بد تاثیر می‌گذارد. اینکه او این حرف را زده نشان‌دهنده بی‌احتیاطی او است و همچنین نشان می‌دهد او هیچ اهمیتی به مردم نمی‌دهد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در واکنش به این صحبت‌های دونالد ترامپ گفت: این ایده خوبی نیست که ترامپ داروی هیدورکسی کلروکین را به عنوان داروی بالقوه کرونا مصرف می‌کند. پلوسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: من ترجیح می‌دهم او چیزی را که از سوی دانشمندان بویژه برای گروه سنی ترامپ و همچنین باید گفت گروه وزنی وی یعنی افراد بسیار چاق تایید نشده، مصرف نکند. وی ادامه داد: بنابراین من فکر می‌کنم این ایده خوبی نیست که ترامپ این دارو را مصرف می‌کند. 
 
* خط و نشان ترامپ برای سازمان جهانی بهداشت
در میان اظهارنظرهای کرونایی ترامپ، جدال وی با سازمان جهانی بهداشت یکی از پرماجراترین داستان‌ها بود. وی چندی پیش با ادعای کمک سازمان جهانی بهداشت به پنهانکاری کرونایی چینی‌ها گفت حاضر به ادامه کمک‌های آمریکا به سازمان جهانی بهداشت نیست. وی اوایل هفته جاری تلویحا گفت به اندازه کمک چین به این سازمان کمک خواهد کرد. حالا به موازات تشدید انتقادهای داخلی و بین‌المللی از عملکرد دولت آمریکا در مهار ویروس کرونا، رئیس‌جمهور آمریکا به مدیر سازمان جهانی بهداشت نامه نوشته و به این سازمان ضرب‌الاجل ۳۰ روزه داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود عکسی از نامه ارسالی خودش به تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد و بار دیگر به این سازمان تاخت. بنا بر گزارش اسپوتنیک، ترامپ در این نامه‌ ضمن تکرار اتهام‌زنی‌های قبلی مقام‌های آمریکایی به این نهاد جهانی درباره جانبداری از چین، به سازمان جهانی بهداشت برای انجام تغییرات اساسی ضرب‌الاجل ۳۰ روزه داد. رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد در صورت عدم تعهد سازمان جهانی بهداشت به اعمال تغییرات اساسی، به صورت دائمی کمک مالی واشنگتن را متوقف و در عضویت آمریکا در این سازمان جهانی بازنگری خواهد کرد. او به سازمان جهانی بهداشت به دلیل بی‌توجهی به گزارش‌های معتبر درباره شیوع ویروس کرونا در ووهان تاخت. به ادعای ترامپ این گزارش‌های معتبر، در مغایرت مستقیم با اطلاعات ارائه شده از سوی دولت چین قرار دارد. همزمان با ترامپ، وزیر بهداشت آمریکا هم در جریان نشست مجازی مجمع جهانی بهداشت، سازمان جهانی بهداشت را مقصر تلفات کرونا در جهان دانست. 
***
[وخامت اقتصاد اتحادیه اروپایی]
جدیدترین اخبار کرونایی از اتحادیه اروپایی حاکی از آن است که بحران کرونا در ماه آوریل روی بازار کار انگلیس بشدت تاثیر گذاشته است. بر اساس اطلاعات دفتر ملی آمار انگلیس (ONS) در لندن، تعداد افراد مدعی دریافت حقوق و مزایای بیکاری در انگلیس در ماه آوریل 856،500 نفر افزایش پیدا کرده است. این بالاترین افزایش افراد با این شرایط در انگلیس بوده است. دولت انگلیس در جریان بحران کرونا یک سپر حمایتی برای بازار کار ایجاد کرده است. بر اساس ارزیابی‌ها در ابتدا حدود 5/7 میلیون شغل نجات داده شده است. اما به گفته کارشناسان، بازار کار انگلیس بدترین‌ها را پیش رو دارد. همزمان بر اساس بررسی خدمات تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) جایگاه علمی آلمان در بحران کرونا شهرت و اعتبار زیادی به دست آورده است. رئیس این نهاد آلمانی بازخوردها از سراسر دنیا را دلیلی بر این نتیجه‌گیری می‌داند. وی در توضیح این گفته خود گفت: سیاست در آلمان در بحران کرونا مبتنی بر داده‌های علمی رفتار کرده و مردم هم تا حد زیادی این رویکردهای علمی را پذیرفتند. این نهاد علمی آلمانی در عین حال درباره کاهش مبادلات علمی بین‌المللی به دلیل بحران کرونا ابراز نگرانی کرده است. رئیس انجمن پزشکی آلمان هم درباره عواقب کاهش محدودیت‌های سفر در اروپا و وقوع موج دوم کرونا هشدار داده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم از توافق با کشورهای اروپایی برای لغو هشدارهای سفر در اروپا از اواسط ماه ژوئن خبر داده است. در این میان بازار خودروی اروپا هم در ماه آوریل به دلیل بحران کرونا در هم شکست. بر اساس اطلاعات اتحادیه Acea در اتحادیه اروپایی طی ماه آوریل 270،682 اتومبیل جدید فروش رفته است که تعداد آنها 3/76 درصد کمتر از ماه مشابه در سال گذشته است. ژانویه و فوریه سال جاری میلادی هم فروش خودرو در اتحادیه اروپایی بشدت کاهش داشت. ماه مارس هم فروش خودرو به بیش از نصف کاهش پیدا کرد و در آوریل هم به دلیل وخیم‌تر شدن اوضاع کرونا مجددا این میزان کاهش پیدا کرد. 

Page Generated in 0/0073 sec