printlogo


کد خبر: 219779تاریخ: 1399/2/31 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 124603 و شمار قربانیان به 7119 نفر رسید
10 استان سفید شدند
* کرونا آمار خودکشی را در ایران پایین آورد

گروه اجتماعی: آمارها نشان می‌دهد روند مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران یک خط ثابت را دنبال می‌کند و در کنار آن روند شناسایی و بهبودیافتگان در حال افزایش است. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، بنا بر اعلام وزارت بهداشت 10 استان در وضعیت سفید قرار گرفته‌اند اما در برخی استان‌ها اوضاع فرق دارد. در10  استان هیچ فوتی وجود ندارد و در 24 ساعت گذشته کرونا در 20 استان قربانی گرفته است. 
علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا تهران در این باره گفت: استان تهران یکی از استان‌های قرمز کرونا محسوب می‌شود اما روند ابتلا و مرگ‌ومیر در تهران کاهشی شده است. وی تاکید کرد: اگرچه در ۱۰ روز اخیر با افت مراجعات و بستری روبه‌رو بوده‌ایم و تعداد بیماران با شیب ملایم رو به تقلیل و کاهش است، با این حال نباید فریب بخوریم و احساس کنیم بیماری در شهر تهران به پایان رسیده است، چرا که از اسفند تا امروز با فراز و فرودها و نوسانات زیادی در شهر تهران روبه‌رو بوده‌ایم.  زالی افزود: اگرچه بردار عمومی بیماری رو به کاهش است اما شرایط شکننده تلقی می‌شود و نباید منجر به این شود که فکر کنیم در تهران کرونا به پایان رسیده است، بلکه کرونا همچنان پا برجاست و این رفتار و رعایت نکات بهداشتی از سوی ما است که منجر می‌شود بر این ویروس غلبه کنیم.  فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره اینکه دلیل افت بیماری در تهران ضعیف شدن ویروس است یا کاهش ابتلا، گفت: در تهران می‌توان درباره علت افت بیماری به دانش شهروندان تهرانی و تغییر رفتار بهداشتی مردم اشاره کرد. 
وی ادامه داد: از هفته سوم اسفند در تهران متوجه شدیم افراد پرخطر کمتر در معرض این ویروس قرار می‌گیرند، بدین معنی که اگر خانواده‌ای فرد کهنسال دارد یا کسی که شرایط بیماری‌های زمینه‌ای را دارد، کمتر در سطح شهر تردد کرده و در منزل مانده است. زالی یادآور شد: این موضوع باعث شد افرادی که در معرض خطر بیشتری چه از نظر ابتلا و چه از نظر فوت بودند، ایزوله شوند و شرایط بهتری را شاهد باشیم، بنابراین ایزولاسیون گروه‌های پرخطر به عنوان یک راهبرد همچنان باید ادامه داشته باشد. وی یادآور شد: در نظرسنجی‌ای که اواسط اردیبهشت‌ماه انجام دادیم، ۷۲ درصد تهرانیان به شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه اعتقاد داشتند و بدان عمل هم می‌کردند. 
زالی با ابراز نگرانی از عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم اظهار کرد: تنها نگرانی ما این است که در اپیدمی‌ها ممکن است مردم آرام آرام از رعایت نکات بهداشتی خسته شوند، بنابراین درخواست من از شهروندان تهرانی این است که همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند، چرا که قطعا دلیل کاهش بیمار در شهر تهران در روزهای اخیر رعایت ملاحظات بهداشتی بوده است. 
 
* آمار در کشور
آمارها نشان می‌دهد علاوه بر 10 استان سفید کرونا طی 24 ساعت، 6 استان هم فقط یک فوتی داشته‌اند.سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار کرونا اعلام کرد: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی 2 هزار و ۱۱۱ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که از بین مبتلایان جدید، ۴۲۴ مورد بستری (حدود ۲۰ درصد) شدند و هزار و ۶۸۷ مورد سرپایی بودند که با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور به ۱۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر رسید. 
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: روند نزولی فوت ناشی از بیماری «کووید-۱۹» ادامه دارد و در طول ۲۴ ساعت گذشته ۶۲ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند، به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۷ هزار و ۱۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 
جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۹۷ هزار و ۱۷۳ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند. ۲۶۹۸ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های ‌«آی‌سی‌یو» قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. 
وی گفت: تاکنون ۷۱۶ هزار و ۱۷۶ آزمایش آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است. جهانپور افزود: در ۱۰ استان مورد فوتی نداشتیم و در ۶ استان فقط یک مورد فوتی داشتیم و فعلا فقط استان خوزستان در وضعیت قرمز است. رعایت اصول بهداشتی توسط مردم و شناسایی زودهنگام بیماران و اقدامات مداخله‌ای شاهد این مدعاست که وضعیت پایداری را در کشور داریم. تداوم این وضعیت نیازمند رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از سفرهای غیر ضروری است و با همکاری مردم ترددهای غیر ضرور در روزهای پیش رو نخواهیم داشت. رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: با همکاری مردم امیدواریم در روزهای آینده در خوزستان هم وضعیت بهتری را گزارش کنیم. 
 

***

[کرونا آمار خودکشی را در ایران پایین آورد]
 آمار خودکشی در اسفند و فروردین نسبت به سال قبل کاهش یافت.  مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: میزان فوت ناشی از خودکشی ۶ در هر 100 هزار نفر جمعیت است و بر اساس موارد ثبت شده در وزارت بهداشت، میزان اقدام به خودکشی در کشور در اسفند ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد کاهش یافته است. وزارت بهداشت آمار فوت ناشی از خودکشی را جمع‌آوری می‌کند اما برای افزایش دقت آن با آمار پزشکی قانونی انطباق داده می‌شود و به آن آمار استناد می‌کنیم. آمار اقدام به خودکشی در فروردین ماه هنوز کامل نشده است اما در این آمار هم کاهش نسبی نسبت به فروردین ۹۸ وجود دارد. وی ادامه داد: آمار اختلالات روان‌شناسی در کشور در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال 6/23 درصد است. شایع‌ترین اختلال با 7/12 درصد در کشور افسردگی است. احمد حاجبی گفت: به دلیل تغییر شیوه زندگی در این مدت و تغییر ساعت حضور افراد در خانواده ممکن است تعارضاتی در خانواده اتفاق افتاده باشد. یکی از دلایلی که باعث شده میزان خودکشی کاهش پیدا کند، این است که اسفندماه، انسجام در روابط خانواده به دلیل وجود بحران و نگرانی در هسته خانواده باعث جمع شدن افراد دور هم شد. به نظر می‌رسد سرمایه اجتماعی در خانواده‌ها در اسفندماه افزایش پیدا کرد. وی افزود: از طرفی خانواده‌ها با الگویی در این مدت مواجه شدند که قبلا تجربه نکرده بودند. در نتیجه برای انطباق با الگوی جدید به زمان نیاز است، البته تا وقتی این انطباق شکل بگیرد، ممکن است تعارضاتی اتفاق بیفتد. 

Page Generated in 0/0171 sec