printlogo


کد خبر: 219794تاریخ: 1399/2/31 00:00
اخبار

شورای بورس درباره معاملاتی شدنETF پس از یک ماه تصمیم می‌گیرد
معاون وزیر اقتصاد گفت: به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشنهاد دادیم محدودیت معاملاتی شدن صندوق‌های ETF از 2 ماه به یک ماه کاهش یابد. عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با مهر گفت: به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پیشنهاد دادیم به جای اینکه 2 ماه بعد از اتمام تاریخ پذیره‌نویسی امکان معاملاتی‌شدن واحدها فراهم شود، این مدت به یک ماه کاهش یابد. وی ادامه داد: دلیل اینکه ما زمان معاملاتی شدن را 2 ماه در نظر گرفته بودیم، مهلت برای دریافت کد بورسی پذیره‌نویسان بود اما چون دریافت کد بورسی تسریع شده و بر اساس شبا نیز کد بورسی داده می‌شود این زمان می‌تواند یک ماه کم شود. معمارنژاد افزود: البته قابل معامله شدن پس از 2 ماه دغدغه مردم هم بود، چراکه نمی‌دانستند تا 2 ماه دیگر چه اتفاقی برای پول‌شان خواهد افتاد و به همین دلیل در خرید ETF احتیاط می‌کردند. وی اظهار داشت: به این دلایل به شورای عالی بورس پیشنهاد داده‌ایم محدودیت معاملاتی شدن صندوق‌های ETF از 2 ماه به یک ماه کاهش یابد که در صورت تصویب، قطعا در ترغیب بیشتر مردم به خرید موثر خواهد بود. 
***
هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان در بورس عرضه می‌شود
مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا از عرضه این هلدینگ و یک شرکت زیرمجموعه آن در بازار سرمایه طی سال جاری خبر داد. جواد اوجی با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای حضور هر چه بیشتر در بازار سرمایه و بورس اظهار کرد: اکنون شرکت حفاری شمال و یک شرکت دیگر از زیر مجموعه‌های هلدینگ انرژی‌گستر سینا، در بازار سرمایه حضور دارند. مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا ادامه داد: با توجه به سیاست بنیاد مستضعفان مبنی بر حضور حداکثری شرکت‌های زیرمجموعه این بنیاد در بازار سرمایه، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است تا بزودی شرکت قطران زغال‌سنگ از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، وارد بورس شده و سهام آن در بازار سرمایه عرضه شود. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرکت قطران زغال‌سنگ، مقدمات عرضه سهام هلدینگ انرژی‌گستر سینا نیز در بازار سرمایه و بورس فراهم شده و این هلدینگ نیمه نخست امسال در بورس عرضه می‌شود. شرکت‌های حفاری شمال، قطران زغال‌سنگ، پایندان و انرژی‌گستر پارس از زیرمجموعه‌های این هلدینگ هستند که در حوزه انرژی و فعالیت‌های پیمانکاری این صنعت فعالیت می‌کنند. 
***
درخواست توانیر از مردم برای پرداخت قبض برق
سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان صنعت برق به‌ منظور استمرار خدمات مطلوب، نسبت به پرداخت قبض برق خود اقدام کنند. مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌و‌گو با ایرنا، افزود: صنعت برق بر اساس درآمد مدیریت می‌شود و به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و حسب دستور وزیر نیرو، به مشترکانی که در پرداخت قبض خود مشکل دارند تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۹ مهلت لازم داده شده است. وی در ادامه افزود: بیش از ۷۰ درصد از سهم هزینه‌ای صنعت برق مربوط به تولید‌کنندگان برق خصوصی یا پیمانکاران تعمیر و نگهداری و تامین‌کنندگان تجهیزات شبکه برق است که با پرداخت بموقع قبوض برق توسط مشترکان کمک شایانی به استمرار خدمات‌رسانی مطلوب و پرداخت مطالبات بخش خصوصی خواهد شد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو اسفندماه پارسال در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در جهت همراهی با هموطنانی که در شرایط فعلی دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند به سهم خودمان به شرکت‌ها ابلاغ کردیم حق انشعاب‌ها با تقسیط دریافت و در حوزه پرداخت بهای آب و برق در صورتی که خدمت‌رسانی ما را دچار اختلال نکند تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ به کسبه فرصت داده شود با همکاری و همراهی لازم، رفاه مردم نیز تامین شود. 
***
خرید و فروش خودرو به صفر رسید
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران گفت: در حال حاضر معاملات در بازار به صفر رسیده است و مردم منتظر اعلام قیمت‌ها هستند. سعید مؤتمنی در گفت‌‍وگو با ایلنا، با بیان اینکه بازار خودرو در حال حاضر وضعیت بسیار آرامی را تجربه می‌کند، گفت: تعلل شرکت‌های خودروساز از ارائه قیمت‌ها موجب رکود در بازار خودرو و انتظار برای اعلام قیمت‌ها شده است، زیرا بنا بر مصوبات اعلام‌شده قیمت خودرو در بازار باید 10 درصد بیش از قیمت اعلام شده شرکت‌های خودروساز باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس در حال حاضر هیچگونه خرید و فروشی در بازار وجود ندارد، چرا که خریداران واهمه خرید بیش از قیمت اعلام‌شده و فروشندگان واهمه فروش کمتر از میزان مصوب را دارند. همین مسأله موجب انتظار مردم برای اعلام قیمت‌ها شده و خرید و فروش در بازار به صفر رسیده است. موتمنی افزود: بر همین اساس قیمت پراید 65 میلیون تومان، پژو 109 تا 108 میلیون تومان، سمند 113 تا 114 میلیون تومان، پارس 127 میلیون تومان و پژو 206 نیز 114 میلون تومان در بازار اعلام شده است. توجه شود که این اعلام قیمت‌ها صرفا روی کاغذ است و در حال حاضر تقریبا معامله‌ای انجام نمی‌شود. 

Page Generated in 0/0068 sec