printlogo


کد خبر: 219816تاریخ: 1399/3/1 00:00
در گفت‌وگوی «وطن امروز» با دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران مطرح شد
خون سردار سلیمانی راه قدس را نزدیک‌تر کرد
رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین دوران خود به سر می‌برد‎؛ آنها حتی در مسائل اجتماعی مشکلات بزرگی دارند

احسان تقدسی: فردا متفاوت‌ترین روز قدس تاریخ است. 41 سال بعد از دستور تاریخی خمینی کبیر(ره) روز قدس همچنان مهم‌ترین واقعه سالانه دنیا در حمایت از مردم فلسطین محسوب می‌شود. 2 واقعه کرونا و چراغ سبز آمریکا به رژیم کودک‌کش اسرائیل برای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی، روز قدس امسال را متفاوت‌تر و مهم‌تر از همیشه کرده است. امسال اگرچه حضور فیزیکی مردم در خیابان‌های دنیا به واسطه کرونا کمتر مشاهده می‌شود اما فریاد مرگ بر اسرائیل این بار بیش از همیشه در فضای مجازی بلند شده است و فعالان فضای مجازی فارغ از دین و ملیت خود به مبارزه با اسرائیل می‌پردازند. به بهانه روز قدس پای سخنان دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران نشستیم و در فرصت کوتاهی که در اختیارمان بود، تلاش کردیم از تحولات فلسطین بیشتر بدانیم. 

* * *
* روز قدس امسال به دلیل کرونا در شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شود؛ فکر می‌کنید روز قدس امسال چه تفاوتی با سایر سال‌ها داشته باشد؟
شرایط ویژه کرونا نه فقط در سطح ایران، بلکه در سطح جهان، بحران پیچیده‌ای را سبب شده است. برای برگزاری روز قدس در سایه بحران کرونا هم روش دیگری یعنی رجوع به سوشال‌مدیا یا فضای مجازی انتخاب شده است. چالش بزرگ امسال چگونه برگزار کردن این سنت هر ساله که امام خمینی(ره) بنیان گذاشت، در شرایط ویژه کروناست. این موضوع اگرچه یک چالش است اما همزمان یک فرصت هم ایجاد کرده است. من فکر می‌کنم امروز با فضای مجازی می‌توانیم فارغ از محدودیت‌های جغرافیایی، مساله‌ای مثل موضوع قدس را مطرح کنیم تا کل افکار دنیا از این موضوع باخبر باشند. امسال با این حال جلسات حضوری در موضوع قدس هم برگزار شد.
 
* نگاه جامعه فلسطین به روز قدس چگونه است؟
مردم فلسطین در 41 سال گذشته شاهد بوده‌اند چطور ملت ایران با فرمایش امام خمینی(ره) برای فلسطینی‌ها، برای قدس، برای قبله اول مسلمانان، سنت روز قدس را اجرا کرده است. مردم فلسطین به این نتیجه رسیده‌اند در جنگ با رژیم صهیونیستی تنها نیستند، بلکه ملت‌های شریف مثل ملت ایران و همه آزادگان جهان پشتیبان آنها هستند. ملت فلسطین با نگرش مثبت به روز قدس در حال بهتر کردن مقاومت خود هستند. راه مقاومت به سمت قدس روشن‌تر از همیشه شده است. روز قدس پروژه وحدت مسلمانان و آزادگان جهان است و همه ملت‌ها با هم در حال حرکت به سوی پروژه واحدی هستیم. البته در 10 سال گذشته شاهد اوضاع نامناسبی در منطقه بوده‌ایم و بحران‌هایی مثل بحران تفرقه و خونریزی‌ها را شاهد هستیم. روز قدس هم تحت‌الشعاع این موضوعات قرار دارد. بعضی می‌گویند روز قدس مال ایران است ولی امروز مقاومت بویژه وضعیت جامعه فلسطین و اینکه سبب همه بحران‌های منطقه رژیم صهیونیستی است و موضوع روز قدس بیش از گذشته جا افتاده است. این رژیم دشمن مشترک امت اسلام است. روز قدس به همین دلیل فرصت خوبی است تا مساله فلسطین به عنوان موضوعی وحدت‌بخش مطرح شود. ان‌شاءالله بزودی شاهد پایان این رژیم جعلی کودک‌کش خواهیم بود. 
 
* به نظر می‌رسد امسال حتی برای صهیونیست‌ها هم روز قدس متفاوتی را شاهد باشیم، بویژه با توجه به اینکه امسال بحث الحاق کرانه باختری هم مطرح است. 
بله! قطعا همین‌گونه است. وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی در 2 بعد قابل بحث و پیگیری است؛ اول بعد داخلی در سرزمین‌های اشغالی است. اخیرا 3 انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شده است که در نهایت یک دولت ضعیف و اثرگرفته از منافع شخصی تشکیل شد. امروز بزرگ‌ترین دولت تاریخ اسرائیل در 72 سال گذشته با حضور 52 وزیر تشکیل شده است. حضور این همه وزیر نه به دلیل قدرت اسرائیل، بلکه به دلیل تضاد منافع و منافع شخصی نتانیاهو و بنی گانتس است. برخی هم گفته بودند فقط در شرایطی در این دولت حضور خواهند داشت که چند وزیر از آن آنها باشد. رژیم صهیونیستی در ضعیف‌ترین دوران خود به سر می‌برد. ببینید! امروز آنها حتی در مسائل اجتماعی مشکلات بزرگی دارند. استفاده جوانان صهیونیست از موادمخدر و تجارت سیاه غوغا کرده است. بحران دیگر آنها مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی است. بعد دیگر اما تفرقه مسلمانان منطقه است. دولت آمریکا با ریاست دونالد ترامپ در شرایطی که عرض شد تلاش می‌کند پروژه معامله قرن را اجرایی کند. بخشی از این معامله الحاق رود اردن و 40 درصد کرانه باختری به فلسطین اشغالی است. این کار هدفی ندارد جز افزایش امنیت اسرائیل. با این تفاسیر روز قدس امسال نقطه عطفی در تاریخ فلسطین است. اسرائیل هم تلاش می‌کند در شرایطی که حواس مردم دنیا پرت موضوع کروناست و خود نیز با مشکلاتی که گفته شد دست به گریبان است، موضوع معامله قرن را پیش ببرد و بخش‌های بیشتری از فلسطین را اشغال کند. در مرحله خطرناکی از مساله فلسطین هستیم.
 
* اتفاق تازه‌ای که شاهد آن هستیم افزایش اعتراضات فلسطینی‌ها در مناطق تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان است؛ آیا ما شاهد تحولی در نوع نگاه تشکیلات خودگردان به موضوع فلسطین و مذاکرات و... هستیم؟
بله! امروز معامله قرن که ترامپ و راستگرایانی مثل نتانیاهو پیگیر آن هستند، جایگاهی در تفکرات فلسطینی‌ها ندارد. گروه‌های فلسطینی مثل حماس، فتح و جهاد اسلامی با وجود اختلافات فکری، در موضوع معامله قرن موضع مشترک و واحدی را اتخاذ کرده‌اند و آن رد این معامله است. همه گروه‌ها می‌دانند این معامله به هیچ‌وجه منافع و حقوق مردم فلسطین را در نظر نگرفته است. اتفاقا برعکس، نتیجه این قرارداد پایان دادن به حقوق فلسطینی‌هاست. آمریکا تلاش می‌کند صهیونیست‌ها با این معامله تبدیل به کشوری محبوب در منطقه شوند و مردم فلسطین بدون هیچ عنوان و کشوری، تبدیل به شهروندانی در کشور موسوم به اسرائیل شوند اما امروز به فضل خدا و برکت خون شهدا شاهد شکست صهیونیست‌ها هستیم و در آینده هم شکست خواهند خورد. بنابراین موضع گروه‌های فلسطینی علیه این معامله است. مردم منطقه و هرکس که دلش برای فلسطین می‌تپد با این معامله موافق نیستند. با وجود حمایت چند دولت از اسرائیل اما بیشتر دولت‌ها هم مخالف معامله قرن هستند. اکنون باید گفتارها تبدیل به کاری عملی برای شکست دادن این معامله شود. امروز هدف آمریکا، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای اسلامی است. کاری که اسرائیل در 72 سال گذشته نتوانسته انجام دهد، اینها می‌کوشند با این معامله انجام دهند. مردم منطقه حتی در سریال‌های تلویزیونی هم فلسطین را دنبال می‌کنند و خواهان نابودی رژیم اسرائیل هستند. ما مردم منطقه همه با هم هستیم و همه علیه این معامله.  
 
* یکی از مهم‌ترین تحولات چندماه اخیر شهادت سردار سلیمانی بود؛ نگاه ایشان به موضوع فلسطین چگونه بود و آیا خاطره‌ای از ایشان دارید؟
شهید سلیمانی نه فقط در بعد نظامی کنار مبارزان فلسطینی بود، بلکه مکتب فکری ایشان هم به سوی قدس بود. از نگاه شهید سلیمانی، دشمن مشترک اسلام، رژیم صهیونیستی است. از نظر ایشان این رژیم دشمن مشترک همه اسلام است. امروز مردم ایران با وجود تحریم‌ها پشتیبان ملت فلسطین هستند. امروز شاهد آن هستیم که خون مبارک شهدا بویژه شهید سلیمانی تبدیل به حرکت عظیمی علیه اسرائیل شده است. به برکت خون این شهید راه رسیدن به قدس کوتاه‌تر شده است.  
* دبیر گروه بین‌الملل

Page Generated in 0/0081 sec