printlogo


کد خبر: 219822تاریخ: 1399/3/1 00:00
دور دنیا

آغاز فعالیت قطارهای پاکستان
فعالیت قطارهای پاکستان بعد از 2 ماه تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا از سر گرفته شد. قطارها قبل از حرکت ضدعفونی می‌شوند و مسافران باید طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را برای سفر با قطار رعایت کنند. مسافران حق ندارند در کنار یکدیگر بنشینند بلکه باید با فاصله روی صندلی خود قرار بگیرند. 
***
معاون حزب‌الله: اسرائیل می‌داند حزب‌الله آماده است
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبکه لبنانی «OTV» درباره مسائل مختلف این کشور و از جمله تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه لبنان صحبت و مواضع حزب‌الله را تشریح کرد. معاون سیدحسن نصرالله در پاسخ به سوالی درباره سوءاستفاده دشمن اسرائیلی از وضعیت کنونی لبنان گفت: همان‌طور که وضعیت کرونا برای لبنان سخت است، برای اسرائیل هم سخت است. آنها بیشتر از ما در این‌ زمینه مشکل دارند. آنها هر زمان بتوانند با سرنوشت اوضاع داخلی لبنان بازی می‌کنند و این مسأله محدود به دوره کرونا نمی‌شود. شیخ نعیم قاسم گفت: اسرائیل برای تحرک در لبنان راحت نیست. آنها می‌دانند اگر لبنان هدف هرگونه تعرضی قرار بگیرد، حزب‌الله آماده و در هر شرایطی مهیای پاسخ است؛ مقاومت برای اسرائیل بازدارندگی ایجاد کرده است. اگر اسرائیل بخواهد جنگی بر پا کند، ما در کمینش هستیم. آنها بخوبی همه چیز را می‌سنجند و می‌دانند کسی که توانسته خاک [کشورش] را آزاد کند و وارد جنگ 2006 شده، قادر به رویارویی با آنان هم هست. 
***
سقوط جنگنده «اف35» آمریکا در فلوریدا
در دومین حادثه مشابه ظرف چند روز، یک فروند جنگنده «اف 35 لایتنیگ دو» نیروی هوایی آمریکا بامداد دیروز به وقت تهران در حین یک پرواز‌ آموزشی «روتین» سقوط کرد. این جنگنده آمریکایی حدود ساعت ۲۱:۳۰ سه‌شنبه به وقت محلی (۰۶:۳۰ صبح دیروز به وقت تهران) در حال انجام پرواز آموزشی شبانه در پایگاه نیروی هوایی «ایگلین» در فلوریدا بود که سقوط کرد. خلبان این جنگنده موفق به خروج از هواپیما شد. پایگاه هوایی ایگلین در بیانیه‌ای اعلام کرد سقوط این جنگنده اف ۳۵، خساراتی را در محل وقوع حادثه برجا نگذاشته و تحقیقات درباره علت سقوط آغاز شده است. این دومین حادثه سقوط در پایگاه هوایی ایگلین محسوب می‌شود و در حادثه اول که جمعه هفته گذشته به وقوع پیوست، یک فروند جنگنده «اف ۲۲ رپتور» در برد آزمون و آموزش سقوط کرد که البته خلبان آن هواپیما نیز موفق به خروج بموقع شده بود.
***
رئیس شورای انتقالی جنوب یمن به ریاض رفت
وبگاه المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب) در یمن که از حمایت امارات برخوردار است، خبر داد عیدروس الزبیدی، رئیس این شورا به دعوت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی وارد ریاض شده است. پیش‌تر، هانی بن بریک، معاون رئیس شورای انتقالی جنوب در حساب توئیتری خود نوشته بود الزبیدی به پایتخت تصمیم‌گیری [ریاض] خواهد رفت. این سفر درحالی انجام شده است که 2 روز پیش ائتلاف سعودی این شورا را به اخلال در عمل نیروهای گارد ساحلی متهم کرده بود. الزبیدی پس از ورود به ریاض گفت که شورای انتقالی به شراکت خود با ائتلاف سعودی به رهبری عربستان پایبند است. این اولین باری است که رئیس شورای انتقالی پس از توافق ریاض در نوامبر سال ۲۰۱۹، به عربستان سعودی سفر می‌کند. توافق ریاض، توافق عربستان و امارات برای تقسیم قدرت در عدن و پایان دادن به درگیری نواب یکدیگر در جنوب یمن است که پنجم ماه اکتبر (مهرماه گذشته) میان متحدان آنان در ریاض امضا شد. 
***
تازه‌ترین اقدام نمایشی عربستان
وزارت دادگستری عربستان در تازه‌ترین اقدام نمایشی برای فریب افکار عمومی و البته در راستای بهبود وجهه مخدوش آل‌سعود و پادشاه و ولیعهد وی از لغو احکام شلاق تعزیری در این کشور و جایگزین کردن آن با حبس و جریمه مالی خبر داد. روزنامه عاجل عربستان سعودی نوشت: ولید بن محمد الصمعانی، وزیر دادگستری و رئیس شورای عالی قضایی عربستان با صدور بخشنامه‌ای به همه دادگاه‌های این کشور از تصمیم دادگاه عالی برای لغو مجازات شلاق تعزیری و جایگزینی حبس و جریمه مالی به جای آن خبر داد. وزارت دادگستری سعودی طی بیانیه‌ای تصریح کرد این تصمیم پس از بررسی‌های اداره کل دادگاه عالی درباره مجازات شلاق تعزیری و آثار آن در جامعه و بر اساس اختیارات دادگاه عالی اتخاذ شده است. 
***
100 ‌هزار اسپانیایی برای غذا صف بستند
براساس اعلام فدراسیون انجمن‌های خیریه محلات اسپانیا، از ابتدای لغو تدریجی قرنطینه تاکنون تنها در مادرید پایتخت این کشور بیش از 100 هزار نفر برای گرفتن قوت لایموت به مراکز خدمات اجتماعی و شبکه‌های امدادی محلات مراجعه کرده‌اند. کارکنان سازمان‌های خیریه هم می‌گویند بسیاری افراد به یارانه‌های دولتی دسترسی ندارند یا اینکه می‌ترسند از دولت درخواست کمک کنند. طبق آمار موسسه ملی آمار اسپانیا، نرخ بیکاری این کشور در 3 ماه نخست سال جاری میلادی به 4/14 درصد رسیده است. همچنین بیش از 7 میلیون نفر تاکنون در اسپانیا از دولت یارانه درخواست کرده‌اند. بیشتر این افراد کسانی هستند که به دلیل توقف فعالیت کاری و اقتصادی در دوران کرونا، به طور موقت یا نامحدود بیکار شده‌اند. با این حال شمار زیادی از افراد در اسپانیا بدون قرارداد یا به اصطلاح سیاه کار می‌کنند و شمار آنها در آمار رسمی ثبت نمی‌شود. بسیاری از این کارگران که نام‌شان در سیاهه رسمی بیکاران نیست اکنون در برابر مراکز خیریه در صف غذا هستند.

Page Generated in 0/0153 sec