printlogo


کد خبر: 219847تاریخ: 1399/3/1 00:00
تشکیل دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای تهران- یاسوج
متهم: خلبان اشتباه کرد، نه من!

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای مسیر تهران- یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان به ریاست قاضی عالیشاه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی کارکنان دولت برگزار شد. 
قاضی عالیشاه در ابتدای جلسه دادگاه از مدیر وقت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خواست اظهارات خود را مطرح کند. این متهم گفت: هواپیما در ۲ نوبت در ساعت‌های ۹:۱۹ و ۹:۲۵ با فرودگاه یاسوج ارتباط داشته و اطلاعات این موارد ضبط شده و موجود است. هواپیمای آسمان در شمال کوه دنا با کوه برخورد کرده و حدود ۱۴ تا ۱۵ کیلومتر با فرودگاه یاسوج فاصله داشته که این مورد در گزارش کارشناسان مورد غفلت واقع شده است.  متهم با اشاره به تفاهمنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و سازمان هواشناسی گفت: تفاهمنامه‌ای میان شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواشناسی منعقد شده که وظایف هر سازمان مشخص شده است.  قاضی عالیشاه بیان کرد: باید تمام شرایط وجود داشته باشد تا پرواز انجام شود. چرا نظارت بر عملکرد هواشناسی از سوی شرکت فرودگاه‌ها وجود ندارد؟
متهم گفت: متصدی هواشناسی یاسوج در روز سانحه اظهاراتی را به کارشناسان بیان کرده که با مستندات در تعارض است.  قاضی عالیشاه اظهار کرد: شما به همراه 3 متهم دیگر، ۱۵درصد به عنوان مقصر سانحه شناخته شده‌اید. توضیحات خود را بیان کنید. این متهم گفت: یک صفحه و نیم اصلاحیه روی اظهاراتم به بازپرس تحویل دادم و تاکید دارم که کارشناسان پرونده دانش کافی برای اظهارنظر نداشته‌اند و فاقد تخصص فرودگاهی و برج مراقبت بوده‌اند.  وی گفت: بر اساس اطلاعات موجود در شرایطی که هواپیما وارد محدوده فرودگاه یاسوج می‌شود، تنها در شرایطی که موتورش از بین برود یا شرایط فشار داخلی کابین افت کند، می‌تواند ارتفاع آن را از ١٥ هزار پا پایین آورد.  متهم افزود: این هواپیما در ٢٥ مایلی فرودگاه ارتفاع زیر ١٧ هزار پا می‌آید در حالی که اصلا شرایط غیرنرمالی نداشته است و هواپیما تا ارتفاع ١٤ هزار پایی با اختیار خلبان پایین آمده است.  وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات هواپیما در ٤٢ ثانیه انتهایی تا برخورد با کوه، دچار شرایطی شده که بغرنج بوده و تا قبل از آن شرایط نامناسبی نداشته است.  این متهم تاکید کرد: در ساعت ٩:٢٢ خلبان مجاز می‌شود از ارتفاع ٢١ هزار پایی به ١٧ هزار پا برسد. بعد از ٢٥ ثانیه از این مجوز، خلبان کاهش ارتفاع می‌دهد. بعد از آن خلبان کاهش ارتفاع خود به زیر ١٧ هزار پا را به برج مراقبت اطلاع نمی‌دهد و این کاهش ارتفاع به ١٥ هزار پا می‌رسد. مکاتباتی بود که بین خلبان و کمک‌خلبان ضبط شده است که این اولین اشتباه خلبان بود. متهم گفت: خلبان در حدود ٤ دقیقه دیرتر از قواعد مقرر، ارتفاع خود را تغییر می‌دهد که این دومین خطای خلبان بوده است.  در ادامه قاضی از شرفی، نماینده سازمان هواپیمایی کشوری خواست توضیحات خود را بیان کند.  وی گفت: اصل این کارشناسی دارای ایراد است، چراکه 2 نفر از این کارشناسان از افراد برکنار شده سازمان هواپیمایی کشوری بوده و برخی دیگر اصلا تحصیلات مرتبط با این موضوع را نداشتند. شرفی ادامه داد: برخورد هواپیما به کوه هیچ ارتباطی به عدم نصب ای‌دی نداشت، نمی‌توان با دلایل نادرست همه قواعد هوانوردی را زیر سوال برد، چرا که سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس مقررات بین‌المللی عمل کرده است. قاضی عالیشاه با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: در جلسه بعد کارشناسان دعوت می‌شوند تا به صورت تخصصی به موضوع پرداخته شود. 

Page Generated in 0/0068 sec