printlogo


کد خبر: 219857تاریخ: 1399/3/1 00:00
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد کشتی‌های نظامی‌ای را که کمتر از 100 متر با ناوهای آمریکایی فاصله داشته باشند، تهدید قلمداد می‌کند
بلوف دریایی!

گروه سیاسی: نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد کشتی‌های مسلحی که به 100 متری ناو‌های آمریکا نزدیک ‌شوند، به عنوان یک تهدید قلمداد خواهند شد. 
به گزارش «وطن امروز»، خبرگزاری رویترز از هشدار مرکز فرماندهی نیروهای دریایی آمریکا به شناورهای خلیج‌فارس خبر داد. بر اساس گزارش رویترز، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد نزدیک شدن شناورهای مسلح به 100 متری ناوهای این کشور را یک تهدید قلمداد می‌کند؛ هشداری که به دنبال دستور اخیر ترامپ به نیروی دریایی آمریکا مطرح شده است. ترامپ در دستور خود به این نیرو تاکید کرد «اگر قایق‌های ایرانی برای ناوهای آمریکایی مزاحمت ایجاد کردند، به سمت آنها شلیک کنند». 
خبرگزاری رویترز ضمن اعلام این خبر به نقل از یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، خبر داد این هشدار که جدیدا اعلام شد، هیچ تغییری در قوانین عملکرد ارتش آمریکا ایجاد نخواهد کرد.
 
* حیرت آمریکا از صادرات بنزینی ایران
انتشار خبر حرکت کشتی‌های حامل بنزین صادراتی ایران به مقصد ونزوئلا، با غافلگیری کاخ سفید همراه بوده است. بنا بر نظر کارشناسان، ایران با این اقدام خود یک مانور قدرت را به نمایش گذاشته است؛ مانور قدرتی که آشکارا تحریم‌های آمریکا را تحقیر و پیام همبستگی جهانی علیه امپریالیسم پوشالی آمریکا را به افکار عمومی مردم دنیا مخابره می‌کند. 
همزمان با انتشار خبر حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت کاراکاس، آمریکا 4 ناو جنگی خود را روانه دریای کارائیب کرد. تحلیلگران این تحرکات نظامی آمریکا را در راستای تصمیم این کشور برای اقدام احتمالی علیه کشتی‌های ایرانی ارزیابی کرده‌اند. 
همین احتمال باعث شد مقامات سیاسی و نظامی ایران به آمریکایی‌ها هشدار دهند در صورت هرگونه اقدامی علیه محموله صادراتی ایران، با واکنش سخت و محکمی مواجه خواهند شد. 
در همین راستا، امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره اقدام احتمالی آمریکا علیه کشتی‌های ایرانی تاکید کرد: به صراحت اعلام می‌کنیم هیچ گونه مزاحمتی را تحمل نخواهیم کرد. آمریکایی‌ها و دیگران می‌دانند ما در واکنش به این موضوع یقیناً هیچ تردیدی به خود راه نخواهیم داد. اگر مزاحمت‌ها تشدید شود و ادامه یابد حتماً با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد. 
وی همچنین خاطرنشان کرد: هرگونه مزاحمت آمریکا برای نفتکش‌های ایرانی که نوعی راهزنی دریایی است با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد. 
به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها که در تکاپوی اقدامی علیه کشتی‌های ایرانی هستند، به پیام تهدید‌آمیز ایران مبنی بر واکنش قاطع به هرگونه اقدام احتمالی علیه این کشتی‌ها، عکس‌العمل نشان داده و هشدار جدید خود را درباره نزدیک شدن به ناوهای آمریکایی اعلام کرده‌اند؛ هشداری که به نقل از خود آمریکایی‌ها امر تازه‌ای نبوده و صرفا تکرار مکررات است. کارشناسان معتقدند اعلام مجدد یک قانون قدیمی، گویای این است که نظام محاسباتی آمریکایی‌ها در تبیین ابعاد پاسخ ایران به اقدام احتمالی علیه کشتی‌های حامل سوخت، دچار تشویش و سردرگمی شده است.
 
* ناتوان در خشکی و دریا
نیروی دریایی آمریکا در حالی تهدید کرده نزدیک شدن به فاصله 100 متری ناوهای این کشور را تهدید قلمداد خواهد کرد که مروری بر سابقه رفتار این نیرو، از ناتوانی آنان در پاسخ و واکنش به چنین اقداماتی پرده برمی‌دارد. 
ساعت ۱۶:۳۰ سه‌شنبه ۲۲ دی سال 96، دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحد‌های شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند. اشک‌های تفنگداران آمریکایی بعد از دستگیری توسط سپاه از حافظه تاریخی ملت ایران فراموش نخواهد شد. 
با اینکه هنگام دستگیری تفنگداران آمریکایی، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است اما از هرگونه اقدامی برای جلوگیری از توقیف شناور رزمی آمریکا عاجز بود؛ صحنه‌ای که در همین ماه گذشته سال جاری نیز به گونه‌ای دیگر تکرار شد. 
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز ۱۵ آوریل سال جاری/ 27 فروردین 1399 طی بیانیه‌ای خبر داد: 11 فروند قایق سپاه پاسداران ایران چندین بار به ناوهای آمریکایی نزدیک شده‌اند. این ناوها در حال انجام مانور مشترکی با چند فروند هلی‌کوپتر آپاچی در آب‌های بین‌المللی در خلیج‌فارس بوده‌اند. 
در این بیانیه تصریح شده بود: «شناورهای سپاه چندین بار از فاصله بسیار نزدیک و با سرعت بالا از عقب و جلوی ناوهای آمریکایی رد شدند. این شناورها چندین مرتبه تا فاصله ۵۰ یاردی [حدودا ۴۵ متری] پولر و 10 یاردی [حدودا 10 متری] مائوئی پیش رفته‌اند».
به نظر می‌رسد نیروی دریایی آمریکا به علت هراس از پیش‌بینی‌ناپذیری سطح پاسخ ایران از هرگونه کنشی علیه ناوچه‌های سپاه که به فاصله 10 متری ناوهای این نیرو نزدیک شده بودند، خودداری کرده‌ است. این در حالی است که طبق قوانین نظامی نیروی دریایی آمریکا، نزدیک شدن به فاصله 100 متری ناوهای این کشور باید با واکنش رو به رو شود؛ هشداری که نیروی دریایی این کشور اخیرا آن را دوباره خطاب به شناورهای خلیج فارس، اعلام کرده است. 
رفتارشناسی آمریکا در قبال ایران نشان می‌دهد کنش‌های این کشور تابعی از واکنش‌های ایران است. به این معنا که هر جا آمریکایی‌ها در ازای اقدامات مخرب‌شان علیه ایران با پاسخ محکم و جدی مقامات کشور رو به رو شدند، از ادامه اقدامات مخرب خود دست کشیدند و هرگاه از ایران پاسخ مناسبی دریافت نکردند، بر حجم رفتارهای ایذایی خود افزوده و اقدام به پیشروی کردند. 

Page Generated in 0/0067 sec