printlogo


کد خبر: 219902تاریخ: 1399/3/3 00:00
اخبار

سرلشکر باقری:
هرگونه خطای آمریکایی‌ها با پاسخ قاطع ایران روبه‌رو می‌شود
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت فرا رسیدن سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت، ایثار و پیروزی، پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است: به توفیق الهی و با تاسی بر میراث جاودان حضرت امام خمینی(ره) و آموزه‌های 8 سال دفاع‌مقدس و تبعیت از منویات و رهنمودهای حکیمانه مقام عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با برافراشته نگه داشتن پرچم مقاومت، پایداری و ایستادگی برابر دشمنان، اشراف اطلاعاتی همه‌جانبه بر وضعیت، موقعیت، ترفندها و تحرکات دشمنان ریز و درشت از جمله ارتش ماجراجو، تروریست و ضدبشری آمریکا در منطقه و سرزمین‌های دوردست را دستور کار دائمی و غفلت‌ناپذیر خود دانسته و اجازه عرض اندام و فتنه‌سازی‌های نوین علیه استقلال، امنیت و تمامیت ارضی و به خطر انداختن انقلاب و نظام اسلامی را به احدی نداده و هر گونه خطای محاسباتی آنان در هر نقطه از جهان علیه منافع ملی ایران عزیز را قاطعانه با پاسخ درخور مواجه خواهند ساخت. 
***
قدردانی رئیس‌جمهور ونزوئلا به ‌زبان ‌فارسی: «ایران! سلام‌علیکم»
«نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا در بحبوحه افزایش تنش‌آفرینی‌های آمریکا علیه کاراکاس و تهران، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد. به گزارش ایرنا، مادورو روز پنجشنبه در پیامی تلویزیونی اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران؛ از حمایت شما متشکریم. ما آماده هستیم به هر میزان و هر زمان. ایران، سلام علیکم». تعمیق روابط تهران- کاراکاس به عنوان 2 بازیگر تحت تحریم در روزهای اخیر به نگرانی و هراس کاخ سفید دامن زده و پس از حرکت کشتی‌های حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، واشنگتن نیروی نظامی به دریای کارائیب اعزام کرده ‌است. در همین ارتباط، نیروی دریایی آمریکا از اعزام 4 ناو جنگی به نام‌های «یواس‌اس دیترویت»، «یواس‌اس لاسن»، «یواس‌اس پربل» و «یواس‌اس فاراگات» برای توقیف 5 نفتکش ایرانی خبر داد. این ناوگروه به همراه هواپیمای «پی ۸ پوسایدون» راهی کارائیب شده‌اند. این اقدام آمریکا با هدف ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران با واکنش مسؤولان جمهوری اسلامی ایران مواجه شد به طوری که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تأکید کرد آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین‌المللی بویژه آزادی کشتیرانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد. 
***
تحریم؛ واکنش آمریکا به صادرات نفت ایران به ونزوئلا
روزنامه وال‌استریت ژورنال از بررسی تحریم‌های جدید برای جلوگیری از صادرات سوخت توسط ایران به ونزوئلا از سوی دولت ترامپ خبر داد. این روزنامه آمریکایی شامگاه چهارشنبه به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت: دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌های جدید و گام‌های دیگر حقوقی برای عدم صادرات نفت ایران به ونزوئلاست. بر اساس این گزارش، ایران به‌ رغم تحریم‌های آمریکا، تلاش‌های جدیدی برای ورود به بازار نفت آمریکای لاتین اتخاذ کرده و ایالات متحده نیز با تحریم‌های جدید به دنبال توقف روند فروش نفت ایران به ونزوئلا‌ست. وزارت خزانه‌داری آمریکا در جدیدترین تصمیمات خصمانه علیه ایران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، شماری از مقام‌های ارشد نظامی ایران و چند نهاد قضایی را به بهانه ارتباط با نقض جدی حقوق بشر تحریم کرد. بر اساس اعلام وب‌سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه (OFAC)، رحمانی‌فضلی را به دلیل آنچه نقش وی در نقض حقوق بشر خواند و همچنین 7 مقام ارشد نیروهای نظامی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این تحریم‌ها شامل بنیاد تعاون ناجا، به همراه مدیر و اعضای هیأت امنای آن نیز می‌شود.
***
واکنش جدی روسیه به تلاش آمریکا برای محاصره دریایی ونزوئلا
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با ابراز تردید درباره هدف واقعی تمرکز نیروهای دریایی-هوایی آمریکا در دریای کارائیب، این اقدام را در شرایطی که نفتکش‌های ایرانی در حال انتقال سوخت به ونزوئلا هستند، تلاش برای محاصره دریایی ونزوئلا ارزیابی کرد. به گزارش تسنیم، «ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد گزارشات رسیده درباره آمادگی نیروها از سوی فرماندهی نظامی جنوبی آمریکا «گواهی بر آماده‌سازی آنها برای فرود به روی کشتی‌های بزرگ و نه رهگیری قایق‌های پرسرعت است» که در اهداف اعلام‌شده مقامات آمریکایی ادعا شده برای این منظور در منطقه حضور دارند. وی افزود: «پیوستن کشتی‌های جنگی به این مانور نظامی همزمان با پیدا شدن اطلاعاتی درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی برای ارسال سوخت مورد نیاز مردم ونزوئلا بود. در چنین وضعیتی، به نظر می رسد آمریکا در حقیقت درصدد ایجاد محاصره دریایی ونزوئلا و ممانعت از رسیدن این محموله به آنجاست». زاخارووا تأکید کرد: «ما خطاب به همتایان آمریکایی این سوال را از آنها داریم: آیا شما تأیید می‌کنید تمرکز نیروهای دریایی و هوایی در منطقه کارائیب هیچ هدفی جز اهداف اعلام‌شده به عنوان بخشی از عملیات به اصطلاح «سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه» ندارند؟ و یک سؤال دیگر: چگونه چنین اقداماتی، از جمله با توجه به تعهدات بین‌المللی ایالات متحده در این زمینه، می‌تواند بر امنیت حمل‌و‌نقل دریایی در منطقه تأثیر مثبت بگذارد؟»

Page Generated in 0/0068 sec