printlogo


کد خبر: 219903تاریخ: 1399/3/3 00:00
قدرت دریایی؛ برگ برنده جبهه مقاومت

دکتر منوچهر محمدی*: امروز در صحنه تحولات بین‌الملل شاهد شرایط جدیدی هستیم که ملت فلسطین و جبهه مقاومت را بیش از پیش برای تحقق آرمان آزادی قدس شریف امیدوارتر کرده است؛ از یک طرف شیوع ویروس کرونا متحدان رژیم صهیونیستی و در رأس‌شان آمریکا و انگلیس را با بحران‌های عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مواجه کرده است، از طرف دیگر جمهوری اسلامی به عنوان هسته مرکزی جبهه مقاومت شاهد موفقیت‌های مقتدرانه‌ای در صحنه روابط بین‌الملل است، از پرتاب ماهواره نور به فضا تا حرکت شجاعانه کشتی‌های نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا. همه این مسائل در کنار روند رو به افول قدرت رژیم صهیونیستی که در مسائل اخیر تشکیل یک دولت غیر منسجم در این رژیم مجعول خود را بخوبی نشان داد، امیدها به آزادی قدس را به‌مراتب بیشتر کرده است. 
اگرچه بخش اعظم فلسطین همچنان در اشغال و سلطه رژیم جعلی اسرائیل است و تنها مردم مظلوم غزه توانسته‌اند با فداکاری بی‌نظیر خود نیروهای این رژیم را از سرزمین خود بیرون کنند و آنها نیز هم از نظر زمینی و هم از نظر دریایی و برخلاف حقوق و موازین بین‌الملل در محاصره ظالمانه قرار دارند اما با تمام این اوصاف در چند مدت اخیر حوادثی رخ داده که طلیعه‌ای از  پیروزی نهایی به‌رغم همه سختی‌ها آشکار شده است.
مسأله‌ای که در این بین حائز اهمیت است که به آن اشاره شود، افزایش قدرت نظامی جمهوری اسلامی مخصوصا در حوزه دریا است. اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند برگ برنده‌ای برای جبهه مقاومت باشد، چراکه اگر جبهه مقاومت در حوزه دریایی مانند دیگر حوزهای نظامی و موشکی تقویت شود، توان و قدرت این جبهه در شکستن محاصره دریایی غزه به کار خواهد آمد؛ محاصره‌ای که اگر شکسته شود رابطه مستقیم غزه با کشورهای آزاد و مستقل فراهم می‌شود که این قابلیت سرنوشت فلسطین و قدس را دگرگون خواهد کرد. 
این نکته را هم باید در نظر بگیریم که توان نظامی ایالات‌متحده آمریکا به عنوان حامی اصلی صهیونیست‌ها به علت افزایش بحران‌های داخلی در این کشور، رو به ضعف و ناتوانی است که همین امر باعث می‌شود قدرت پوشالی رژیم جعلی اسرائیل بیش از پیش برای ادامه حیات با مشکل مواجه شود. 
به هر ترتیب همانگونه که تاکنون جبهه مقاومت در حوزه زمینی چندین بار رژیم صهیونیستی را شکست داده، این امکان نیز وجود دارد که با انتقال دانش فنی و تجربیات جمهوری اسلامی در حوزه دریا، جبهه مقاومت در این حوزه نیز به قدرت نظامی تعیین‌کننده‌ای دست یابد.
بنابراین همان‌طور که امام فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، امروز هم می‌توان گفت راه آزادی قدس از مجهز شدن جبهه مقاومت به یک نیروی دریایی قوی، مجهز و کارآمد می‌گذرد که در نهایت با شکستن محاصره دریایی غزه، سرنوشت فلسطین را دگرگون کند. 
*کارشناس سیاسی و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران

Page Generated in 0/0074 sec