printlogo


کد خبر: 219917تاریخ: 1399/3/6 00:00
همزمان با انتشار اسنادی درباره اقدام عربستان برای اعزام تروریست‌ها به عراق، سعودی‌ها نگران افشای اطلاعات جدید هستند
بانک اطلاعاتی داعش در تور حشدالشعبی

پس از افشا شدن فایل صوتی گفت‌وگوی تلفنی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان که در آن بر پشتیبانی عربستان از جریان‌های تروریستی در عراق تاکید شده بود، بازداشت «عبدالناصر قرداش» به عنوان بانک اطلاعاتی داعش می‌تواند ابعاد جدیدی از پشت‌پرده حمایت سعودی‌ها از تروریست‌های داعش در عراق را نمایان کند. 
به گزارش «وطن امروز»، سرتیپ تحسین الخفاجی، فرمانده عملیات مشترک عراق با اشاره به دستیابی عملیات شیران جزیره به اهداف مورد نظر خود تصریح کرد: در این عملیات عبدالناصر قرداش، بانک اطلاعاتی گروه تروریستی داعش دستگیر شد. وی افزود: این عملیات بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در زمان مقرر به اهداف خود رسید و در جریان آن شمار زیادی از بقایای عناصر گروهک‌های تروریستی داعش کشته شدند و مقرهای آنها منهدم شد. نیروهای امنیتی و در صدر آنها دستگاه اطلاعاتی توانست اطلاعات دقیقی به دست آورد که باعث بازداشت شماری از مجرمان شد. آنها محور اصلی داعش نه فقط در سطح داخلی، بلکه در سطح بین‌المللی به شمار می‌روند. الخفاجی گفت: رسانه‌های سیاسی‌کار تلاش می‌کنند دستگیری این تروریست [عبدالناصر قرداش] را کم‌اهمیت جلوه دهند اما او در واقع، بانک اطلاعات و فردی بسیار خطرناک است. به نظر می‌رسد موج رسانه‌ای علیه این اقدام حشدالشعبی ارتباط مستقیمی با اسناد تازه منتشر شده در رابطه با دخالت عربستان در عملیات‌های تروریستی در عراق دارد.
 
* تأکید نمایندگان پارلمان بر شکایت از عربستان
در همین ارتباط فاضل جابر، نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق دیروز از دولت مصطفی الکاظمی خواست علیه عربستان سعودی و همه کشورهایی که شهروندان آنها در تخریب عراق مشارکت داشتند، در شورای امنیت شکایت کند. وی تصریح کرد: عراق دارای صدها سند و مدرک است که نشانگر محکومیت عربستان سعودی و شمار زیادی از کشورهایی است که اتباع آنها در کنار داعش، طی عملیات‌های آزادسازی، صدها میلیارد دلار به عراق خسارت وارده کرده‌اند. جابر افزود: فایل صوتی افشا شده اخیر از گفت‌وگوی قذافی و وزیر خارجه عمان که طی آن مشخص شد ۴ هزار نیروی سعودی برای جنگ در کنار داعش به عراق اعزام شده بودند، تنها یکی از صدها ادله قانع‌کننده درباره مشارکت عربستان در جنگ داعش با عراق است. این نماینده عراقی تصریح کرد: این حق قانونی عراق است که عربستان سعودی و همه کشورهایی را که شهروندان آنها در کنار داعش با عراق جنگیدند، بازخواست کند؛ طرف‌هایی که دارایی‌ها و اموال زیادی از عراق را از بین بردند و چرخه اقتصاد را در جریان اشغال یک‌سوم از مساحت این کشور فلج کردند. وی افزود: از دولت مصطفی الکاظمی می‌خواهیم در شورای امنیت علیه عربستان و همه کشورهایی که اتباع آنها در تخریب و ویرانی عراق نقش داشتند، شکایت کند. پیش‌تر حسن سالم، نماینده فراکسیون پارلمانی صادقون عراق نیز تاکید کرده بود باید رژیم سعودی، مجرم شناخته شود، زیرا مسؤولان آل‌سعود، تأمین مالی تروریسم در عراق و منطقه را بر عهده دارند. 
 
* عربستان ۴ هزار تروریست به عراق فرستاده است
 به دنبال انتشار فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی درباره اعزام هزاران تروریست از عربستان به عراق در سال‌های گذشته و پس از حمله آمریکا به این کشور، کاربران عراقی و نیروهای مقاومت این کشور خواهان مجازات عربستان شدند. فایل صوتی منتشر شده که احتمالا زمان آن مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ است، گفت‌وگوی تلفنی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان است که در آن بن‌علوی می‌گوید عربستان ۴ هزار تروریست به عراق فرستاده است. در بخشی از این فایل صوتی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی هم به یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان می‌گوید تمایل دارد عربستان به کشورهای کوچکی تجزیه شود. وی در بیان دلیل این حرفش می‌گوید آمریکا برای خلاص شدن از خاندان حاکم عربستان تلاش می‌کند. 
 
* کمربند امنیتی حشدالشعبی برای مقابله با حملات داعش
در هفته‌های اخیر حملات داعش علیه مزارع گندم با هدف ضربه به اقتصاد عراق با حمایت طرف‌های خارجی ادامه دارد و یکشنبه نیز چندین هزار متر زمین زراعی طعمه حریق شد. «فلاح الشمری» عضو اتحادیه محلی انجمن‌های کشاورزی گفت طی 2 هفته اخیر، این چهارمین بار است که داعش این مزارع کشاورزی را هدف قرار می‌دهد. «حنین قدو» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، طرف‌های خارجی را عامل اصلی عملیات‌های خرابکارانه اخیر تروریست‌های داعش در این کشور از جمله هدف قرار دادن برج‌های انتقال برق و آتش زدن محصولات کشاورزی دانست. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: طرف‌های خارجی که نمی‌خواهند عراق روی ثبات و امنیت را ببیند، از تروریست‌های داعش حمایت کردند تا برج‌های انتقال برق و محصولات گندم را به آتش بکشند. هدف از این اقدام نیز ضربه به اقتصاد عراق و تبدیل بازار این کشور به بازار کالاهای وارداتی است. القدو تصریح کرد: اغلب آتش‌سوزی‌های استان‌های غربی و شمالی کشور به صورت تصادفی نبوده، بلکه کاملا عامدانه است. لذا نیروهای امنیتی باید از محصولات کشاورزی در این مناطق تا پایان فصل درو حفاظت کنند. 
طی 2 روز گذشته علاوه بر تداوم عملیات‌های امنیتی در استان‌های پرخطر عراق علیه تروریست‌های داعش، حشدالشعبی یک کمربند امنیتی در دروازه شمال شرق استان دیالی ایجاد کرد. «صادق الحسینی» از فرماندهان سازمان حشدالشعبی عراق، از ایجاد یک کمربند امنیتی بزرگ برای مقابله با داعش در منطقه جغرافیایی مهم در شمال شرقی استان دیالی خبر داد. وی افزود: جهاد مهندسی در تیپ‌های پنجم و تشکیلات پشتیبانی آن، این کمربند امنیتی را در 15 کیلومتری شمال شرق بعقوبه ایجاد کرد. این امر با حفر خندق با خاکریزهای بلند و پشتیبانی ایستگاه‌هایی برای هماهنگی در یک خط محوری به منظور جلوگیری از نفوذ تروریست‌های داعش یا هدف قرار دادن ساکنان این مناطق از دور انجام شد. الحسینی تصریح کرد حشدالشعبی برای کمک به انجام هرگونه ماموریت امنیتی علیه داعش در این مناطق که با دوری جغرافیایی و دور از دسترس بودن از سایر مناطق دیالی، متمایز شده‌اند، کاملا آماده است. این مناطق از نظر استراتژیک بسیار مهم هستند، زیرا دروازه شمال شرق دیالی به شمار می‌روند و در سایه تداوم حملات داعش در این مناطق، ایجاد این کمربند امنیتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

Page Generated in 0/0470 sec