printlogo


کد خبر: 219918تاریخ: 1399/3/6 00:00
دور دنیا

تروریستی بودن برخی اعتراضات در هنگ‌کنگ اثبات شده است
کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ ماهیت برخی اعتراضات سال گذشته در این منطقه را تروریستی توصیف کرد و آن را تهدیدی علیه امنیت ملی چین دانست. شی فنگ، کمیسر وزارت خارجه چین در هنگ‌کنگ این سخنان را در یک سخنرانی با موضوع قوانین پیشنهادی امنیت ملی، در هنگ‌کنگ بیان کرد. دولت آمریکا سال گذشته در اقدامی مداخله‌جویانه در امور چین و در راستای حمایت از معترضان هنگ‌کنگی، لایحه حقوق بشر و دموکراسی هنگ‌کنگ را به تصویب رساند. چین سال گذشته تلاش کرد قانونی را برای استرداد مجرمان از هنگ‌کنگ تصویب کند که با اعتراضات گسترده‌ای در این منطقه با تحریک و حمایت آمریکا و انگلیس همراه شد. در نهایت تصویب این قانون به طور کامل تعلیق شد اما معترضان به بهانه استقلال کامل از چین به آشوب در خیابان‌های هنگ‌کنگ ادامه دادند. سیاست «یک کشور، 2 سیستم» یا سیاست چین واحد از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند، هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کامل به این سیاست نشان نداده است. 
***
وزیر کشور ترکیه برای اولین بار وارد خاک سوریه شد
وزیر کشور ترکیه برای اولین بار وارد شهرکی در شمال سوریه شد تا عید فطر را به نیروهای نظامی کشورش تبریک بگوید. سلیمان صویلو در این سفر چندساعته به همراه محمد ارصوی، معاون خود با یگان‌های فرماندهی تاکتیکی و فرماندهی یگان مستشاری ترکیه در این شهرک دیدار کرد. مسؤولان ترکیه بارها در نزدیکی مرز سوریه با نیروهای نظامی خود دیدار کرده بودند اما این برای اولین بار است که یک مسؤول بلندپایه این کشور وارد خاک سوریه می‌شود. مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز گذشته خبر داد ترکیه بیش از ۱۰۰۰۰ نیرو در شمال سوریه مستقر کرده است. هرچند گزارش‌های پیش از این، ارقام بیشتری را عنوان کرده‌اند. 
***
جزئیات تازه از سقوط هواپیمای پاکستانی
سازمان هوایی پاکستان جزئیات تازه‌ای از علت سقوط یک هواپیمای این کشور در هفته گذشته منتشر کرد و مدعی شد طبق مکالمات ضبط شده و همچنین بررسی‌های انجام‌شده، سرعت و ارتفاع هواپیما در نزدیکی فرودگاه کراچی بیش از حد معمول بوده است. برج مراقبت در این زمینه هشدارهای لازم را در 3 نوبت به خلبان هواپیما داده ولی وی تقریبا بی‌اعتنایی کرده و در پاسخ گفته است: مشکلی وجود ندارد. در این گزارش آمده است: سوخت موجود در هواپیما برای یک پرواز 2 ساعت و 34 دقیقه‌ای کافی بود و طول مدت پرواز پیش‌بینی شده از لاهور به کراچی نیز یک ساعت و 33 دقیقه بود. ارتفاع هواپیما در نزدیکی شهر کراچی باید 7 هزار فوت می‌بود ولی خلبان ارتفاع را روی 10 هزار فوت ( تقریبا هزار متر بالاتر از ارتفاع اعلام‌شده ) تنظیم کرده بود. 
***
واکنش‌ها به آتش‌بس ۳ روزه در افغانستان
اعلام آتش‌بس 3 روزه طالبان و دولت افغانستان در روزهای عید فطر با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده و اشرف غنی نیز از تسریع آزادی زندانیان این گروه خبر داده است. رئیس‌جمهور افغانستان در پی اعلام آتش‌بس طالبان اظهار داشت: نیروهای دولتی در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند. طالبان با آتش‌بس وزن سیاسی خود را از دست نمی‌دهد، بلکه باید در میز مذاکره وزن سیاسی تثبیت شود، نه در میدان جنگ و اعلام آتش‌بس نشانه ضعف نیست. اشرف غنی بار دیگر با تاکید بر اینکه طالبان خشونت‌ها را کاهش دهد، از آمادگی دولت افغانستان برای مذاکرات صلح خبر داد. از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه دولت افغانستان نیز از اعلام آتش‌بس توسط طالبان استقبال کرده و آن را یک گام مثبت در راه برقراری صلح در کشور خوانده است. وی ابراز امیدواری کرد این تصمیم به تسریع مبادله زندانیان 2 طرف، ادامه‌ کاهش خشونت‌ها پس از عید و آغاز هرچه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی منجر شود. 
***
گروگان‌گیری به سبک آل‌سعود
روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد مسؤولان سعودی فرزندان یک مقام اطلاعاتی سابق این کشور را که 3 سال پیش به خاطر نگرانی از به قدرت رسیدن محمد بن سلمان از این کشور به کانادا گریخته بود، بازداشت کردند. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش بن هبارد، خبرنگار خود در بیروت فاش کرد: عربستان اعضای خانواده یک مسؤول را که به خارج از کشور فرار کرد، بازداشت کرده است تا از این طریق به وی فشار بیاورد. در این گزارش آمده است: این مقام فراری به نام سعد الجبری چندین سال در زمینه اطلاعات کار می‌کرد. او کارشناس هوش مصنوعی بود که در زمینه هماهنگی امنیتی بین آمریکا و عربستان نقش مهمی ایفا می‌کرد.  
***
لوکاشنکو برای همکاری موشکی با چین اعلام آمادگی کرد
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری چین درباره همکاری احتمالی برای ساخت موشک ابراز تمایل کرد. لوکاشنکو پیش‌تر درباره احتمال ساخت موشک‌های چینی در بلاروس تاکید کرده بود: «نباید هیچ‌گونه وابستگی» به عوامل خارجی وجود داشته باشد. رئیس‌جمهوری بلاروس گفت: آمادگی دارم در این رابطه با شی جین پنگ، رئیس‌جمهوری چین گفت‌وگو داشته باشم و فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد. 

Page Generated in 0/0427 sec