printlogo


کد خبر: 219938تاریخ: 1399/3/6 00:00
با وجود هشدارهای مکرر وزارت بهداشت درباره شیوع موج جدید کرونا جاده‌های کشور شلوغ و تفرجگاه‌ها پرازدحام شد
کرونا پارتی!
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثر مردم تصور می‌کنند موج دوم کرونا در کشور به وجود نخواهد آمد و با آغاز فصل گرما این ویروس از بین می‌رود

گروه اجتماعی: جاده‌های شلوغ، سواحل پرازدحام و تفرجگاه‌های مملو از مردم در تعطیلات عید فطر نشان داد حساسیت مردم به کرونا بشدت کاهش یافته است.
به گزارش «وطن ‌امروز»، با وجود هشدارهای زیاد وزارت بهداشت و درخواست شخص وزیر برای عدم انجام سفر در تعطیلات عید فطر اما جاده‌های منتهی به شهرهای توریستی بشدت شلوغ و فاصله‌گذاری اجتماعی رسما نادیده گرفته شد. همچنین تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد در استان خوزستان- که در وضعیت قرمز به سر می‌برد- جشن‌های عید فطر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده که جامعه پزشکی را بیش از پیش نگران کرده است. 
شاید این رفتار مردم را بتوان در ادامه رفتار دولت برای بازگشایی‌ها و آغاز فعالیت کسب‌و‌کارها تحلیل کرد؛ دولت از مدت‌ها پیش مجوز فعالیت کسب‌و‌کارهای پرخطر را هم صادر کرد تا به نوعی اقتصاد را در اولویت قرار داده باشد و افکار عمومی هم در این راستا به پایان کرونا یا حداقل کاهش خطر کرونا معتقد شده است.
طبق اخبار رسیده به خبرنگار «وطن‌ امروز»، نظرسنجی چند نهاد نشان می‌دهد دو سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعتقاد دارند موج دوم کرونا شکل نمی‌گیرد. فقط 33 درصد مردم استدلال‌های وزارت بهداشت را برای خطرات موج دوم کرونا قبول دارند. نتایج نظرسنجی‌ها درباره نگاه مردم به آینده کرونا بویژه احتمال شکل‌گیری موج دوم آن نشان می‌دهد اکثریت مردم این توقع و انتظار ذهنی را دارند که موضوع کرونا در فصل بهار و ابتدای فصل تابستان حل شود. همچنین نتایج  نظرسنجی دیگری نشان می‌دهد 45 درصد مردم اعتقاد دارند کرونا با پایان فصل بهار و آغاز تابستان تمام می‌شود!
البته 13 درصد معتقدند تا پایان فصل تابستان و 11 درصد نیز گفته‌اند تا پایان سال کرونا تمام می‌شود. 22 درصد نیز نظری در این باره نداده‌اند. 
 
* بازگشایی‌ها
دولت همچنان برای بازگشایی همه اصناف تلاش می‌کند. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به بازگشایی‌های صورت گرفته، تاکید کرد: همه مشاغل فعلا بازگشایی نمی‌شوند و سیاست ما حداکثر بازگشایی‌ها برای تامین اقتصاد و معیشت مردم است.
دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه همه مشاغل و اصناف برای فعالیت باید به سامانه وزارت بهداشت (salamat.gov.ir) وارد شوند و بارکد مخصوص خود را دریافت کنند، افزود: تاکنون 86 درصد اصناف این بارکد و پروتکل‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند. اصناف بعد از دریافت پروتکل‌ها، مجاز به بازگشایی هستند.
معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: صنوفی که بارکد نگرفته‌اند، نمی‌توانند بازگشایی داشته باشند.
وی خطاب به  مردم نیز گفت: مردم هم با موبایل معمولی دوربین‌دار می‌توانند بارکد مربوطه را اسکن و چک کنند. بلافاصله 5 سوال بهداشتی در صفحه موبایل ظاهر می‌شود و می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.
قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان گفت: تعداد افرادی که از یک بیمار مبتلا می‌شوند به طرز قابل توجهی کاهش یافته است اما همچنان این رقم بالای یک نفر است و فکر می‌کنم افزایش نسبی در چند روز آینده در استان خوزستان خواهیم داشت.
حریرچی در حاشیه نشست ستاد مدیریت کرونا در خوزستان که ۴ خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر روند شیوع کرونا در کشور به طور قابل توجهی در موارد بستری و میزان مرگ‌و‌میر نزولی است اما در برخی استان‌ها از جمله خوزستان به دلیل اینکه دوره اپیدمی دیرتر آغاز شده، روند شیوع کرونا افزایشی بوده است. وی در ادامه افزود: روند افزایشی در استان خوزستان قابل توجه بوده است اما با اقدامات بسیار مناسبی که انجام شده، وضعیت کنترل شده است.
 
* دستور روحانی به وزیر کشور برای تشدید مراقبت‌ها در استان‌های دارای رشد ابتلا به کرونا
رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد به استانداران استان‌ها و مسؤولان شهرهایی که در روزهای اخیر شاهد رشد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بوده‌اند، ابلاغ کند مراقبت‌ها را افزایش داده و با توجیه افکار عمومی و اطلاع‌رسانی دقیق، مردم را به رعایت کامل اصول بهداشتی دعوت کنند.
حسن روحانی در گفت‌و‌گو با وزیر کشور، ضمن دریافت گزارش وضعیت برخی استان‌ها و چند شهر کشور که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی از سوی مردم، ابتلا به ویروس کرونا رشد داشته است، تاکید کرد: مردم این استان‌ها و شهرها باید توجه داشته باشند که اگر اصول و مقررات بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است مجبور به بازگرداندن برخی محدودیت‌ها شویم.
رئیس‌جمهور همچنین با قدردانی از مردم به‌ خاطر رعایت نکات و مقررات بهداشتی در برگزاری نماز عید فطر در مساجد، با بیان اینکه فقط با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی می‌توان زنجیره شیوع ویروس را قطع کرد، اظهار داشت: با این شرایط و همکاری خوب مردم می‌توانیم به تداوم روند بازگشایی اماکن و بقاع متبرکه و حرم‌های شریف امیدوار باشیم.
«عبدالرضا رحمانی‌فضلی» وزیر کشور نیز در این تماس تلفنی، گزارشی از وضعیت رشد تعداد مبتلایان در یک یا 2 استان و چند شهر کشور به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری هوشمند، برگزاری نماز عید فطر در مساجد با رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم و همچنین وضعیت تردد در جاده‌های بین شهری در تعطیلات آخر هفته و عید سعید فطر ارائه کرد.
 
* احتمال بروز موج جدید کرونا در مازندران
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه از هموطنان و بویژه تهرانی‌ها می‌خواهیم به استان‌های شمالی سفر نکنند، گفت: مسافرت‌های اخیر در سطح استان مازندران احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد. دکتر محمدمهدی گویا در حاشیه نشست با رئیس و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: طرح غربالگری زندانیان در بیماری کرونا و همچنین قرنطینه زندانیان جدیدالورود و رعایت اصول بهداشتی، در جلوگیری از انتشار بیماری کرونا باید همچنان توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی با جدیت دنبال شود. وی گفت: نحوه خدمات ارزیابی بیماری‌های آمیزشی و ایدز، خدمات بهداشت باروری، آموزش، مشاوره و توانمندسازی در حیطه‌های حرفه‌آموزی در مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب‌پذیر توسط دانشگاه‌ها باید ارتقا یابد.
گویا با تاکید بر اینکه از هموطنان علی‌الخصوص از تهرانی‌ها می‌خواهیم به استان‌های شمالی سفر نکنند، گفت: مسافرت‌های اخیر در سطح استان مازندران احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد.
وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و افزایش مسافرت‌ها به استان مازندران، احتمال افزایش و سیر صعودی این بیماری در این استان را شاهد خواهیم بود.
گویا گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و مازندران باید همچنان نسبت به پیامدهای احتمالی و آتی مسافرت‌ها حساسیت و آمادگی لازم را حفظ کنند.
بنا بر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، وی تاکید کرد: شرط اول پیشگیری از بیماری همچنان رعایت جدی اصول بهداشتی است و مردم کمتر از خانه خارج شوند و بویژه مراقب افراد مسن و بیماران زمینه‌ای، بیماران سرطانی و قلبی، ریوی و سایر افراد دارای بیماری حاد بوده و از حضور در مکان‌های شلوغ جدا خودداری کنند.

Page Generated in 0/0073 sec