printlogo


کد خبر: 219988تاریخ: 1399/3/7 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 139511 و شمار قربانیان به 7508 نفر رسید
بازگشایی‌های پرخطر

گروه اجتماعی: سیاست بازگشایی مشاغل پرخطر ادامه دارد و از روز گذشته رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها با تبصره ممنوعیت عرضه قلیان فعالیت خود را آغاز کردند. به گزارش «وطن ‌امروز»، از چند هفته قبل سیاست بازگشایی مشاغل کم‌ریسک آغاز شد و در ادامه دولت با اولویت قرار دادن اقتصاد، مجوز فعالیت مشاغل پرخطر را هم صادر کرد. علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: با پایان ماه مبارک رمضان، فعالیت همه رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که عرضه را به صورت بیرون‌بر انجام می‌دهند و نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با پذیرش مشتری بلامانع خواهد بود. برای ادامه فعالیت، ثبت‌نام این مراکز در سامانه salamat.gov.ir الزامی است. 
معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: کماکان فعالیت واحدهای سونا، ماساژ، تالارهای پذیرایی و همه ورزش‌های پربرخورد همانند کشتی و کاراته تا اطلاع بعدی ممنوع خواهد بود. عرضه قلیان نیز اکیدا ممنوع است و با واحدهایی که این موضوع را رعایت نکنند برخورد خواهد شد. 
محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری اینترنتی نیز درباره بازگشایی رستوران‌ها گفت: رستوران‌ها که تا دیروز می‌توانستند با توزیع غذای بیرون‌بر فعالیت کنند، از امروز امکان پذیرش مشتری را خواهند داشت. پذیرش مشتری دارای شرایط خاصی است که مهم‌ترین آنها رعایت فاصله بین مشتری است و میزها طوری باید چیدمان شود که فاصله حداقل یک الی 2 متر لحاظ شود، از این طریق 50 درصد ظرفیت رستوران کاهش پیدا می‌کند. 
وی ادامه داد: دریافت وجه نقد در رستوران ممنوع است و بهتر است پرداخت اینترنتی صورت گیرد، رعایت بهداشت فردی برای کارکنان باید شدیدتر باشد و پرسنل از ماسک و دستکش استفاده کنند و تماس فردی به صفر برسد، فاصله افرادی که خدمات ارائه می‌کنند با هم و مشتریان رعایت شود و عرضه مواد غذایی با روکش انجام شود، ادویه و فلفل و نمک باید به صورت یکبار مصرف روی میز قرار بگیرد و پس از ترک مشتری گندزدایی انجام شود. فرهادی ادامه داد: کماکان فعالیت تالارهای پذیرایی ممنوع است، همچنین فعالیت استخرها در مناطق قرمز ممنوع است و تمام ورزش‌هایی که دارای تماس فیزیکی و برخورد هستند تعطیل است و قهوه‌خانه می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی فعالیت کنند. وی گفت: تنها مرجع تصمیم‌گیری اصلی در این باره ستاد ملی مقابله با کروناست، بنابراین فعالیت مراکز رستورانی و اغذیه فروشی بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود، با توجه به نزول موارد بیماری، اگر پروتکل‌ها توسط مردم و خدمات‌دهندگان رعایت شود امیدواریم شاهد رشد مجدد بیماری نباشیم.  دولت به پشتوانه آمارهای وزارت بهداشت سیاست بازگشایی کسب‌و‌کارها را در پیش گرفته است. آخرین آمارها نشان می‌دهد تعداد مرگ‌و‌میرها و بستری‌های ناشی از کرونا همچنان روند ثابتی دارد.  کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، هزار و ۷۸۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند. از بین مبتلایان جدید، ۳۵۲ مورد بستری و هزار و ۴۳۵ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۱۳۹ هزار و ۵۱۱ نفر رسید. 
سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 7 هزار و ۵۰۸ نفر رسید. جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. همچنین ۲۵۶۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۸۳۷ هزار و ۹۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» در کشور انجام شده است. 
 

Page Generated in 0/0067 sec