printlogo


کد خبر: 220001تاریخ: 1399/3/7 00:00
حمایت و دلجویی حجت‌الاسلام موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز از آسیب‌دیدگان تجمعات اعتراضی اهالی غیزانیه
امام جمعه پشتیبان مردم

گروه اجتماعی: خوزستان سال‌هاست با مشکل آب و خاک دست به گریبان است؛ یک بازه از سال خاک گلوی خوزستانی‌ها را خراش می‌دهد و راه تنفس‏شان را می‌گیرد و بازه‌ای دیگر کمبود آب شرب برای‌شان مسأله می‌شود؛ هر سال هم وعده‌هایی برای اصلاح این روند معیوب از سوی مسؤولان داده می‌شود اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. گاهی جهادی‌ها وارد میدان می‌شوند و آب را با تانکرها به شهرهای کم‌آب می‌رسانند که تصویرهای زیبایی از این کار هم مانند آنچه بچه‌های بسیج دانشجویی دانشگاه چمران اهواز به کمک مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ‌ملی فوتبال ایران رقم زدند ثبت می‌شود، گاهی هم وقتی مسؤولان به وعده‌های‌شان عمل نمی‌کنند، اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای می‌افتد مثل همین اتفاقاتی که در غیزانیه افتاده است. 
اعتراضات مردم غیزانیه چند وقتی است در فضای مجازی خوزستانی‌ها شروع شده است؛ آنها مشکل آب شرب دارند و با وجود وعده‌های چند ساله، مسؤولان برای حل این معضل هنوز قدمی جدی برنداشته‌اند. غیزانیه در واقع بزرگ‌ترین بخش شهرستان اهواز است و در بخش شرقی در مسیر اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل واقع شده است. شهرستانی که به واسطه واقع شدن شرکت‌های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی و در نتیجه تولید 5/1 میلیون بشکه نفت در این منطقه و علاوه بر آن قرار گرفتن در مسیر ترانزیت بنادر ایران، خیلی‌ها آن را منطقه‌ای ثروتمند می‌دانند، حال آنکه وقتی به آنجا سفر کنید و چند روزی حضور داشته باشید می‌توانید درد نبود آب شرب را با گوشت و پوست حس کنید و این سوال برای‌تان پیش آید که چرا منطقه‌ای به این حد از ثروت باید مشکل آب شرب داشته باشد. 
 ٨٣ روستا در این بخش واقع شده و بیش از 25 هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. مسأله آب برای اهالی غیزانیه مهم است، چرا که شغل اکثر ساکنان کشاورزی و دامپروری است اما نبود آب شرب، زندگی انسان‌های این منطقه را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. 
بعد از بی‌توجهی مسؤولان، صبح روز شنبه تعدادی از مردم در اعتراض به بی‌توجهی مسؤولان به تامین نشدن آب شرب‌شان اقدام به بستن جاده «اهواز- رامهرمز- امیدیه» کردند که برای مدتی باعث اخلال در تردد مسیر ترانزیتی شد، در نتیجه پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد؛ اقدامی که منجر به درگیری ماموران انتظامی با مردم شد و از آن تصاویر افرادی مانند نوجوان معروفی که در این درگیری‌ها مجروح شد، به جا ماند؛ اتفاقی که بعضی در شبکه‌های مجازی آن را به «تکرار خروج حاتمی‌کیا» تعبیر کردند و همچنان بر نبود سازوکاری مناسب برای بیان اعتراضات اجتماعی تاکید کردند.  در این میان حجت‌الاسلام موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز در اولین اقدام سری به خانه این نوجوان آسیب دیده زد و ضمن اعلام پیگیری مشکلات مردم، از این نوجوان و خانواده‌اش به ‌خاطر این اتفاق ناگوار عذرخواهی کرد. 
اما تجمع مردم غیزانیه و مسدود شدن جاده اهواز-امیدیه که به سرعت رسانه‌ای شد، رئیس‌جمهور را نیز به واکنش واداشت. روحانی در گفت‌وگوهای جداگانه با رضا اردکانیان، وزیر نیرو و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات اخیر مردم در تامین آب آشامیدنی در بعضی مناطق اهواز دستور داد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای رفع این معضل توسط بخش‌های ذی‌ربط انجام شود. روحانی همچنین تاکید کرد: «باید استاندار، مسؤولان استانی و تمام دستگاه‌های مرتبط برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل و سختی برای مردم خوزستان در زمینه تامین آب آشامیدنی در فصل تابستان برنامه‌ریزی داشته باشند و اقدامات لازم را انجام دهند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی برای مردم نباشیم». با این تفاسیر بد نیست مروری دوباره بر اتفاقات چند سال اخیر در این ارتباط و مصوبات پیرامون آب شرب غیزانیه داشته باشیم.
 
* مشکل کجاست؟
چرا ثروتمندترین منطقه ایران بی‌آب است؟ یکی از ساکنان روستای طویل در پاسخ به این سوال به فارس گفت: در گذشته آبی به شیرینی عسل در غیزانیه می‌خوردیم اما از 12-10 سال پیش شرکت نفت مانع آبرسانی به روستاها از طریق لوله‌های آب تأسیسات این شرکت شد و در نتیجه کم کم مشکلات مردم زیاد شد. مقدم می‌افزاید: در ابتدا اوضاع خوب بود و حتی لوله‌کشی آب را انجام دادیم اما 8 سالی است که آبی از این لوله‌ها بیرون نیامده و ما هنوز یا آب را می‌خریم یا با حواله چشم به راه آن هستیم. در گذشته با حفر چاه‌های یک متری هم می‌توانستیم آب مورد نیازمان را تأمین کنیم اما وقتی شرکت نفت زمین‌های‌مان را خرید و کاربری کشاورزی آنها از دست رفت، بخش زیادی از زمین‌ها به ماسه‌زار تبدیل شد.
این روستایی ساکن در روستای غیزانیه بیان می‌کند: همین مسأله هم سبب پدید آمدن ریزگردها شد و برای حل مشکل به جای بازگرداندن کاربری اصلی‌شان، آنها را مالچ‌پاشی و جنگل‌کاری کردند و با توجه به تغذیه این درختان از سفره‌های آب زیرزمینی، منابع آبی زیرزمینی‌مان هم از بین رفت. علی عموری، عضو شورای بخش غیزانیه با بیان اینکه مشکلات آب سبب مهاجرت مردم از غیزانیه شده است، می‌گوید: مشکلات آب در روزهای اخیر که متقارن با شیوع کرونا و ماه مبارک رمضان بود، زندگی مردم را سخت کرده است. وی با اشاره به همکاری آبفار و شرکت نفت برای تأمین آب روستاها می‌افزاید: متاسفانه سرویس‌دهی‌ها زیاد نیست و به همین علت اعتراض مردم را در پی داشت.
عضو شورای بخش غیزانیه با بیان اینکه قائم مقام شرکت آبفای خوزستان وعده حل مشکل تا 3 هفته دیگر را داد، بیان می‌کند: تا 3 هفته دیگر فاز نخست پروژه آبرسانی به غیزانیه به بهره‌برداری می‌رسد اما متأسفانه مشکل اصلی از تأسیسات صفیره تا تأسیسات غیزانیه است که اکثر لوله‌های موجود در مسیر فرسوده هستند. وی عنوان می‌کند: انتظار داریم حداقل به صورت موقت با استقرار تانکرهای آبرسان مشکل حل شود، چرا که با افتتاح فاز نخست مشکل آب 30 روستا حل می‌شود و با تکمیل فاز دوم نیز مشکل 15 روستای دیگر به صورت کامل حل خواهد شد. یکی از مسؤولان محلی بخش غیزانیه نیز می‌گوید: شرکت نفت 4 سال پیش بخشی از لوله‌های طرح انتقال آب به غیزانیه را تأمین کرد اما پس از مدتی به درخواست آبفار، اعتبارات نقدی مورد نیاز برای اجرای طرح را به این شرکت واگذار کرد و پس از آن مسؤولیت انتقال آب و تکمیل فرآیند آن بر عهده آبفار بود. وی می‌افزاید: هم‌اکنون بخشی از این لوله‌ها در محل تأسیسات آبرسانی نزهه وجود دارد اما متأسفانه آبفار اعتبارات طرح آبرسانی به غیزانیه را صرف پرداخت حقوق معوقه کارکنان خود کرد. یکی از ساکنان روستاهای غیزانیه نیز می‌گوید: 4 سال است به ما می‌گویند 2 ماه دیگر طرح آبرسانی غیزانیه به بهره‌برداری می‌رسد اما تاکنون این 2 ماه تمام نشده است.
وی می‌افزاید: الان هم به دلیل اعتراضات پیش آمده توجه به غیزانیه جلب شده ولی ما امیدوار به پیشرفت کار نیستیم، چرا که این نگاه در مردم غیزانیه به وجود آمده که باید از این منطقه مهاجرت کنند تا بتوان پروژه‌های نفتی را به سادگی اجرایی کرد.‌
 
* آیت‌الله موسوی‌جزایری: بارها معضل بی‌آبی غیزانیه را تذکر داده‌ام اما حل نشد
با وجود هشدارهای مسؤولان نهادهای دیگر دولت به معضل بی‌آبی غیزانیه بی‌توجه بود. آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان  در این باره گفت: مشکل آب مردم غیزانیه متاسفانه سابقه طولانی دارد و از اوایل انقلاب مطرح بود، ما هم مکرر به مسؤولان مربوط تذکر می‌دادیم ولی نمی‌دانم چرا فراموش می‌کردند. جزایری گفت: لازم است مسؤولان با تانکرهای آبرسان به صورت جهادی در 2 هفته آینده به منطقه غیزانیه آبرسانی را با قوت انجام دهند و بعد از این 2 هفته ان‌شاء‌الله کار آبرسانی باید به صورت جدی انجام و به صورت اساسی حل شود‌. نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: همچنین منتظر گزارش اقدامات انجام‌ شده مسؤولان ذی‌ربط در این ‌باره هستم.
 
* جدیدترین وعده دولت: آب غیزانیه تا ۲ هفته دیگر وصل می‌شود
بعد از حاشیه‌های فراوان سرانجام استاندار خوزستان وعده داد معضل بی‌آبی غیزانیه 2 هفته‌ای حل شود. غلامرضا شریعتی با اشاره به مشکلات آب غیزانیه اظهار داشت: از سال 96 بنا داشتیم و تصویب شده بود اما تاخیراتی از سوی برخی سازمان‌های مربوط و معارضان به وجود آمد ولی آب غیزانیه تا 2 هفته دیگر وصل می‌شود. وی با بیان اینکه سرجمع 45 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، افزود: بنا داریم تا 2 هفته آینده این  پروژه را به بهره‌برداری برسانیم. استاندار خوزستان با بیان اینکه متأسفانه بعضی از افرادی که در روستاهای قبل هستند یا زمین‌های آنها در آن کنار لوله‌هاست، مانع رسیدن آب به غیزانیه شدند، اضافه کرد: با وجود این مشکلات اما کار بخوبی پیش رفت و امیدواریم حداکثر ظرف 45 روز آینده آب غیزانیه وصل شود، اگرچه زمان آنچه به من قول دادند، زودتر از این است.
***
[خلف وعده دولت در ساخت پروژه آبرسانی غیزانیه اهواز]
ساخت پروژه آبرسانی به منطقه غیزانیه اهواز در حالی جزو مصوبات دولت بوده است که مدیران دولتی و استانی توجهی به اجرای آن نداشته‌اند. سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن امروز» گفت: بی‌توجهی مسؤولان به تامین آب شرب منطقه غیزانیه موجب شد مردم این منطقه نسبت به سهل‌انگاری مدیران، نارضایتی‌های خود را نشان دهند. وی به برگزاری جلسه 15/1/ 99 و تصویب بودجه تامین آب 2 منطقه قرمز کم‌آب، غیزانیه و شوش در استان خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: داد مردم به این دلیل بلند شد که چرا با گذشت حدود 3 ماه از تصویب تامین آب شرب این مناطق اما دولت و مسؤولان اجرایی نسبت به این مهم بی‌توجهند. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه استاندار خوزستان، نمایندگان وزارت نیرو و رئیس سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند و بر اجرای پروژه آبرسانی این مناطق و رفع مشکلات آب و فاضلاب شهری و روستایی تاکید شد، گفت: جای سوال است چرا در یک منطقه استراتژیک نفتی باید کمبود آب شرب وجود داشته باشد و اراده‌ای در حل این مشکل به چشم نخورد. وی خاطرنشان کرد: اقدامات مسؤولان اجرایی و مدیران دولتی در جهت تامین نیاز آب شرب منطقه کم‌آب غیزانیه باید طوری انجام می‌شد که کار به نارضایتی اجتماعی در این منطقه نکشد. مگر هزینه این پروژه آبرسانی چقدر است؟ بی‌توجهی‌ها تا چه حد بوده است که مردم باید اینقدر نسبت به وعده‌های بی‌عمل دولت واکنش نشان دهند؟ نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی ساخت پروژه تامین آب شرب مورد نیاز مردم منطقه غیزانیه و شوش را مطالبه بحق مردم عنوان کرد و افزود: مجموعه مسؤولان دولتی و دست‌اندرکاران، باید به صورت اورژانسی نسبت به حل مشکل مردم این منطقه وارد عمل می‌شدند، نه اینکه پس از نارضایتی‌ها دستور موکد بر اجرای پروژه آبرسانی صادر شود. وی با بیان اینکه دولت نباید با سهل‌انگاری نسبت به آبرسانی منطقه غیزانیه کاری می‌کرد که دشمن از نارضایتی‌های مردم شاد شود، گفت: ده‌ها پروژه کوچک و بزرگ طی چند سال اخیر راه‌اندازی و تکمیل شده است اما چرا نسبت به پروژه آبرسانی که حیات مردم به آن بستگی دارد، بی‌توجهی شده است، این موضوع جای بسی تامل دارد.

Page Generated in 0/0399 sec