printlogo


کد خبر: 220019تاریخ: 1399/3/8 00:00
دور دنیا

شروط کودک‌کش‌ها برای بازگشایی مسجدالاقصی
پلیس رژیم صهیونیستی جهت بازگشایی مسجدالاقصی، برای اداره اوقاف فلسطین چندین شرط گذاشت. بر اساس این گزارش، پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد نباید تعداد نمازگزاران فلسطینی از ۵۰۰ نفر فراتر رود و نمازگزاران فلسطینی باید کارت‌های شناسایی خود را به نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی در ورودی‌های مسجدالاقصی تحویل دهند. در پی این شروط، اداره اوقاف فلسطین فعلا از بازگشایی مسجدالاقصی منصرف شده و اعلام کرد، به دنبال راه‌حلی است که تمام نمازگزاران بتوانند پس از 2 ماه بسته بودن مسجدالاقصی، وارد این مکان شریف شوند. 
***
احتمال آزمایش هسته‌ای آمریکا طی چند ماه آینده
یک مقام ارشد حوزه تسلیحات هسته‌ای در وزارت دفاع آمریکا عنوان کرد مقام‌های این وزارتخانه در صورت درخواست رئیس‌جمهور طی چند ماه آینده ممکن است یک آزمایش هسته‌ای انجام دهند. اخیرا گزارش شد دولت دونالد ترامپ به دنبال اجرای اولین آزمایش هسته‌ای آمریکا بعد از گذشت چند دهه است. دیفنس نیوز نوشت: درو والتر که از معاونان امور هسته‌ای وزیر دفاع آمریکاست، تاکید کرد: هیچ تغییری در سیاست‌های مربوط به اجتناب از آزمایش سلاح هسته‌ای ایجاد نشده است. اخیرا واشنگتن پست گزارش کرد، مذاکراتی در سطوح بالای مقام‌های نظامی آمریکا پیرامون امکان اجرای اولین آزمایش هسته‌ای این کشور از سال ۱۹۹۲ تاکنون در جریان بوده است. 
***
هشدار سران اروپایی به نتانیاهو
برخی منابع صهیونیست می‌گویند تعدادی از سران کشورهای مهم اروپایی طی روزهای اخیر نامه‌های شخصی به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارسال کرده و از او خواسته‌اند درباره موضوعات فلسطینی فقط مطابق قوانین بین‌المللی عمل کند. شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه گزارش داد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در نامه خود به نتانیاهو نوشته است: دوستانه می‌خواهم دولت جدید شما، گام‌های یکجانبه برندارد. چنین اقدامی ثبات در خاورمیانه را تضعیف می‌کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز طی نامه‌ای مشابه به نتانیاهو از او خواست طرح اشغال کرانه باختری را اجرا نکند. بر این اساس، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا که کشورش به سختی از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اما از موضوع فلسطین غافل نشده و طی نامه‌ای به نتانیاهو نوشت: ما باور داریم که باید به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته شود و راهکار دو دولتی مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل حاصل شود. چند روز پیش نیز جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با بیان اینکه ۲۵ کشور اروپایی از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند هیچ بخشی از طرح اشغال کرانه باختری را اجرا نکند، درباره این اقدام هشدار داده بود. رژیم صهیونیستی بعد از شناسایی قدس به عنوان پایتخت این رژیم توسط آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس، با حمایت‌های دولت ترامپ قصد دارد ۳۰ درصد کرانه باختری فلسطین را به قلمرو خود ملحق و آن را رسما اشغال کند. 
***
دست و دلبازی اعراب خلیج ‌فارس برای موساد
روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت در نسخه چاپی دیروز خود به نقل از منابع سیاسی و امنیتی آگاه در تل‌آویو فاش کرد موساد بخش عظیمی از تجهیزات مقابله با کرونا را از اعراب حوزه خلیج ‌فارس تهیه کرده است. طبق این گزارش، یوسی کوهن، رئس موساد هرازچندگاهی برای تهیه تجهیزات درمانی لازم ناگزیر به سوءاستفاده از روابط شخصی خود با رؤسای دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کشورهایی می‌شد که هیچگونه روابطی با این رژیم ندارند. در همین حال، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز به نقل از منابع سیاسی بلندپایه در تل‌آویو فاش کرد موساد در قالب یک عملیات مشترک با وزارت جنگ اسرائیل نیم میلیون کیت تشخیص کرونا را از یک کشور خارجی خریداری کرده است. رسانه‌های اسرائیل پیش از این نیز فاش کرده بودند موساد بسته‌ای شامل ۱۰۰ هزار کیت آزمایش کرونا را از کشورهای عربی حوزه خلیج ‌فارس که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند اما همکاری‌های سطح پایین امنیتی در منطقه با آن دارند، وارد کرده است. 
***
افزایش تنش روسیه و آمریکا در آسمان
ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا طی بیانیه‌ای از رهگیری یک هواپیمای جاسوسی و شناسایی P-8A خود توسط 2 جنگنده «سوخو‌35» روسیه بر فراز آب‌های دریای مدیترانه خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است، برای سومین بار در 2 ماه، خلبانان روس به شیوه‌ای ناایمن و غیرحرفه‌ای هواپیماهای شناسایی ما را تعقیب می‌کنند. به ادعای نیروی دریایی آمریکا، این رهگیری کاملا ناایمن و غیرحرفه‌ای شناسایی شده، چرا که خلبانان روس به بال‌های 2 طرف هواپیمای P-8A نزدیک شده و مسیر حرکت امن هواپیمای ما را محدود کرده‌اند. در این بیانیه آمده است، این اقدام خلبانان روس در رهگیری هواپیمای آمریکایی حدود یک ساعت به طول انجامیده است. پنتاگون روز 15 آوریل نیز اعلام کرد یک هواپیمای «سوخو‌35» روسیه یک هواپیمای شناسایی ارتش آمریکا را بر فراز دریای مدیترانه رهگیری کرده است.
***
تیراندازی خونین در عربستان
تیراندازی در استان الامواه از توابع منطقه عسیر، واقع در جنوب غرب عربستان 6 کشته و 3 زخمی برجا گذاشت. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) به نقل از زید محمد الدباش، سخنگوی پلیس منطقه عسیر اعلام کرد: نیروهای امنیتی از صبح روز سه‌شنبه با گزارش وقوع تیراندازی میان چند نفر در استان الامواه وارد عمل شدند. الدباش گفت: این اتفاق منجر به کشته شدن 6 شهروند ۳۰ تا ۴۰ ساله و زخمی شدن 3 شهروند دیگر شد و زخمی‌ها برای درمان به بیمارستان منتقل شدند. تا لحظه تنظیم خبر علت این حادثه یا هویت شرکت‌کنندگان در آن مشخص نشده بود. 

Page Generated in 0/0050 sec