printlogo


کد خبر: 220039تاریخ: 1399/3/8 00:00
تعداد مبتلایان «کووید - 19» در کشور به 141591 و شمار قربانیان به 7564 نفر رسید
افزایش بستری‌ها
تعداد بیماران بدحال در تهران کاهش چشمگیر یافت

گروه اجتماعی: آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد روند بستری بیماران کرونایی در کشور افزایش یافته است. به گزارش «وطن‌امروز»، روند ابتلا به کرونا مدت‌هاست در ایران نوسان دارد اما روند مرگ و میر ناشی از «کووید- ۱۹» ثابت مانده است. دولت اعتقاد دارد به علت افزایش تست‌های کرونا آمار ابتلا افزایش یافته و روند بستری‌ها باید ملاک خطرناک یا بی‌خطربودن روند  باشد. بررسی آمارها نشان می‌دهد در هفته جاری تعداد بستری‌ کرونایی‌ها در محدوده 330 تا 380 بوده اما روز گذشته اعلام شد تعداد بستری‌ها به بیش از 410 مورد رسیده است. اگر همین روند ادامه داشته باشد دولت باید در سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی‌اش تجدیدنظر کند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: از بین مبتلایان جدید، ۴۱۲ مورد بستری شدند و هزار و ۶۶۸ (۸۰درصد) نفر از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید- ۱۹» در کشور به ۱۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر رسید. وی افزود: از ظهر سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۵۶ بیمار دیگر مبتلا به «کووید- ۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و به این ترتیب از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۷ هزار و ۵۶۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید- ۱۹» در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۵۵۱ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های ‌«آی‌سی‌یو» قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. وی گفت: از مجموع بیش از 2 میلیون مورد مشکوک، تاکنون ۸۵۶ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص «کووید- ۱۹» در کشور انجام شده است. جهانپور افزود: استان خوزستان کماکان وضعیت قرمز دارد، البته در بقیه نقاط کشور وضعیت بهتری داریم. توصیه تکراری وزارت بهداشت این است که مردم همچنان اصول بهداشتی مانند شست و شوی مداوم دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. امیدواریم در کلانشهرها بویژه تهران که میزان رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی کمتر از میانگین کشوری است نیز شاهد دقت بیشتر مردم در رعایت اصول پیشگیرانه باشیم.
با وجود افزایش بستری‌های کرونایی این آمار در تهران کاهش یافته است. معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در این باره گفت: ترس مردم از حضور در مراکز درمانی باید با اطلاع‌رسانی درست زدوده شود، چرا که تعداد بیماران بدحال در شهر تهران بشدت کاهش یافته است، البته مراقبت‌ها باید استمرار داشته باشد. دکتر نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، در این مراسم عنوان کرد: ایجاد فراظرفیت درمانی یکی از اقدامات جهانی برای مدیریت بحران محسوب می‌شود و فضا و تجهیزات مناسب و در کنار آن نیروی انسانی زبده و فرآیندهای مرتبط با این حوزه در این مسیر اهمیت دارد. وی از اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های موجود در حوزه درمانی استان تهران به بیماران کرونایی با مدیریت وزارت بهداشت و ستاد کرونای کلانشهر تهران خبر داد و گفت: در این مدت هیچ بیماری روی زمین نماند و هیچ زمان بیش از یک چهارم این ظرفیت اشغال نشد. وی ادامه داد: در روزهای ابتدایی مقابله با این همه‌گیری، لزوم ایجاد مراکز مراقبتی و نقاهتگاهی در ستاد احساس شد که با تصمیم بموقع مجموعه ایران‌مال شکل گرفت. مهم‌ترین موضوع در این مسیر، ادای رسالت اجتماعی بخش خصوصی در حاکمیت کشور است. توکلی ادامه داد: با این اقدام متوجه شدیم در زمان بحران توان افزایش ظرفیت بویژه در استان تهران وجود دارد. به گفته معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، ترس مردم از حضور در مراکز درمانی باید با اطلاع‌رسانی درست، زدوده شود، چرا که تعداد بیماران بدحال در شهر تهران بشدت کاهش یافته است، البته مراقبت‌ها باید استمرار داشته باشد. 
همچنین علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: از مجموع بیمارانی که با علائم مختلف در مجموعه نقاهتگاهی ایران‌مال بستری شدند، تنها ۷ مورد به بیمارستان‌های معین استان تهران اعزام شدند،‏ چرا که این مرکز از نظر لجستیک و امکانات مراقبتی استاندارد بالایی داشته است. زالی معدل بستری در این نقاهتگاه را ۱۱ تا ۱۴ روز اعلام کرد و افزود: ۷۷ درصد بیماران بستری در این نقاهتگاه، در نظرسنجی اعلام کردند از شرایط بهداشت روانی این نقاهتگاه، یا به عبارتی این بیمارستان، رضایت کامل داشتند. همچنین ۸۵ درصد شهروندان تهرانی در نظرسنجی ستاد، این اقدام ایران‌مال را ستودند و ۷۵ درصد آنها تمایل به بازدید ایران‌مال بعد از بازگشت این مجموعه به مدار خدمت اولیه نشان دادند.
 
 

Page Generated in 0/0135 sec